Cum sunt salarizați șoferii? Se achită spor pentru clase și în ce act normativ este specificat acest lucru?
Denis Ivanov, Chișinău
Ana MOLDOVANU
consilier superior
în Departamentul protecție social-economică al CNSM
În sectorul bugetar, șoferii sunt salarizați în baza anexei nr. 10 din Legea nr. 270/2018 privind sistemul unitar de salarizare în sectorul bugetar.
Șoferul (conducător auto) se regăsește cu codul funcției H6174, clasa de salarizare 30 și coeficientul de salarizare 1,83.
Clasa de salarizare indicată în tabel pentru funcția „Șofer” este stabilită pentru conducătorul autocamioanelor și al automobilelor-furgon cu destinație generală având sarcina maximă de până la trei tone și pentru conducătorul mijloacelor de transport cu motor.
În cazul dat, salariul de bază al șoferului ar fi: 1800 (v/referință) x 1,83 = 3294 de lei.
În funcție de tipul de transport condus și complexitatea lucrărilor executate, clasele de salarizare pentru funcția „Șofer” se majorează față de cea indicată în tabel după cum urmează:
- cu două clase succesive – pentru conducătorii de autocamioane și automobile-furgon cu destinație generală având sarcina maximă de la trei până la 10 tone; pentru șoferi, inclusiv cei care conduc automobile speciale și automobile sanitare (cu excepția ambulanțelor); pentru șoferii de autobuze cu lungimea de până la 7 metri;
- cu trei clase succesive – pentru șoferii de autocamioane și automobile furgon cu destinație generală având sarcina maximă de la 10 până la 40 de tone; pentru șoferii de ambulanțe și de automobile operative cu semnale sonore speciale (tip „Sirena”), precum și de autobuze speciale și ambulanțe; pentru șoferi de autobuze cu lungimea de 7–12 metri;
- cu 4 clase succesive – pentru șoferii de autocamioane și automobile furgon cu destinație generală, având sarcina maximă de peste 40 de tone; pentru șoferi de autobuze cu lungimea de peste 12 metri;
- cu 5 clase succesive – pentru conducătorii de camioane pentru transportarea cimentului, a substanțelor chimice toxice, a cadavrelor, a amoniacului anhidru, a apei amoniacale, a gunoiului putred, a dejecțiilor;
- cu 6 clase de salarizare – pentru șoferii de autobuze școlare.
În sectorul real, șoferii sunt salarizați în baza anexei nr. 5 din Hotărârea Guvernului nr. 743/2002 cu privire la salarizarea angajaților din unitățile cu autonomie financiară.
Astfel,
1) Șoferii de camioane şi automobile-furgon de destinație generală cu sarcina maximă:
- până la 3 tone – categoria 3
- de la 3 până 10 tone – categoria 4
- de la 10 până la 40 de tone – categoria 5
- peste 40 de tone – categoria 6
2) Șoferii de autoturisme, inclusiv speciale şi pe automobile sanitare (cu excepția salvărilor) – categoria 4
3) Șoferii de ambulanțe şi pe automobile operative cu semnale sonore speciale (tip „Sirena”), precum şi autobuze speciale şi salvări – categoria 5
4) Șoferii de autobuze, inclusiv speciale şi sanitare (cu excepția salvărilor) cu dimensiunea autobuzelor:
- până la 7 metri – categoria 4
- de la 7 până 12 metri – categoria 5
- de la 12 până la 15 metri – categoria 6
- peste 15 metri – categoria 7
5) Șoferii de motociclete – categoria 3.
Totodată, în funcție de tipul de transport condus, la determinarea mărimilor salariilor tarifare pe unitate de timp sau a salariilor lunare pentru șoferi, se aplică următorii coeficienți, pornind de la complexitatea lucrărilor executate:
- camioane şi automobile-furgon de destinație generală; autoturisme (inclusiv speciale) – 1,15
- automobile specializate şi speciale: autobasculante, cisterne, furgoane, refrigeratoare, mașini de transportat containere, mașini de pompieri, asistența tehnică, de curățat zăpada, de spălat, stropit şi măturat străzile, automacarale, autotractoare, autoîncărcătoare etc.; automobile sanitare (cu excepția salvărilor) – 1,20
- autobuze, inclusiv speciale – 1,25
- salvări şi automobile operative cu semnale sonore speciale tip „Sirena” (precum şi autobuze speciale şi salvări), cu capacitatea cilindrică a motorului:
– până la 3,5 litri – 1,25
– peste 3,5 litri – 1,30
- camioane pentru transportarea cimentului, a substanțelor chimice toxice, cadavrelor, amoniacului anhidru, a apei amoniacale, gunoiului putred, dejecțiilor – 1,30.
Salariile tarifare ale șoferilor pe automobile cu remorcă, salarizați pe unitate de timp, se majorează până la 20 la sută.
În afară de aceasta, șoferilor li se pot acorda adaosuri şi sporuri la salariu cu caracter compensatoriu, mărimea lor minimă fiind stabilită în anexa nr. 6 la Hotărârea respectivă.
Astfel, șoferilor de autocamioane, autoturisme şi autobuze – pentru clasele de calificare: cel puțin 10% din salariul tarifar șoferilor de clasa II şi cel puțin 25% – șoferilor de clasa I, pentru timpul lucrat în calitate de șofer.
Clasa III de calificare se acordă conducătorului auto la angajare în muncă după finalizarea formării profesionale, iar clasa II și I – în timpul activității de muncă prin formare profesională continuă. Acordarea claselor de calificare II și I se efectuează de către comisia de calificare a unității în care ei activează. La întreprinderea unde nu sunt specialiști de profil, evaluarea urmează să fie susținută la o altă întreprindere, care dispune de o astfel de comisie.
Condiția de bază pentru acordarea clasei de calificare este absolvirea cursurilor unei școli auto, susținerea examenelor de calificare și obținerea permisului de conducere în modul prevăzut de Regulamentul privind procedura de examinare pentru obținerea dreptului de a conduce vehicule, emiterea și valabilitatea permisului de conducere, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.181 din 23.03.2022.
E de menționat că unitățile din sectorul real sunt în drept să stabilească șoferilor supliment pentru intensitatea muncii până la 25% din salariul tarifar și să majoreze adaosurile şi sporurile specificate în anexa nr. 5, precum şi să stabilească alte adaosuri şi sporuri cu caracter compensatoriu, în limitele mijloacelor proprii prevăzute pentru aceste scopuri în contractele colective de muncă sau regulamentul cu privire la remunerarea muncii.