Vă rog să ne spuneți ce înseamnă procedură administrativă și care sunt condițiile depunerii unei petiții sau cereri la autoritatea publică?
Nicolai Bordian și Valentin Ganea, Bălți
Rubrica „Cetăţeanul şi legea” vine în ajutorul cititorului nostru care caută răspunsuri la întrebări de ordin juridic. Continuăm această tradiţie, pentru ca cititorii, care sunt şi salariaţi la diverse întreprinderi, să nu se simtă vulnerabili juridic în faţa celor care încearcă să-i manipuleze. Linia fierbinte la tel.: 0 800 800 20 (luni şi joi de la 14.00-16.00).
Ion PREGUZA
expert
în Departamentul juridic al CNSM
Procedura administrativă, potrivit art. 6 din Codul administrativ al Republicii Moldova, este activitatea autorităților publice cu efect în exterior, îndreptată spre examinarea condițiilor, pregătirea și emiterea unui act administrativ individual, contract administrativ sau examinarea condițiilor, pregătirea și întreprinderea unei măsuri strict de autoritate publică. Astfel, emiterea unui act administrativ individual, încheierea unui contract administrativ sau întreprinderea unei măsuri strict de autoritate publică sunt părți ale procedurii administrative.
Procedura administrativă se inițiază la cerere sau din oficiu. Procedura administrativă inițiată la cerere se consideră inițiată din momentul depunerii cererii. Or, în cazul depunerii unei petiții, autoritatea publică este obligată să inițieze o procedură administrativă.
Cu referire la petiție, art. 9 alin. (1) din Codul administrativ stabilește că „Prin petiție, în sensul prezentului cod, se înțelege orice cerere, sesizare sau propunere adresată unei autorități publice de către o persoană fizică sau juridică.
Dispoziția articolului menționat mai sus concretizează sensul sau conținutul acestor noțiuni (cerere, sesizare, propunere), și anume: prin cerere se solicită emiterea unui act administrativ individual sau efectuarea unei operațiuni administrative; prin sesizare se informează autoritatea publică cu privire la o problemă de interes personal sau public; prin propunere se urmărește realizarea de către autoritatea publică a unor acțiuni de interes public.
Condițiile depunerii petiției. În conformitate cu prevederile art. 72 alin. (2) din Codul administrativ, petiția poate fi: a) depusă în scris la autoritatea publică ori expediată prin poștă sau fax; b) transmisă în formă electronică; c) depusă verbal, fiind consemnată într-un proces-verbal. Dacă se transmite în formă electronică, petiția trebuie să corespundă cerințelor legale stabilite pentru un document electronic.
Autoritatea publică este obligată să înregistreze petiția sau alte documente depuse în cadrul procedurii administrative
Petițiile pot fi formulate verbal în cadrul programului de audiență cu publicul. Aceste petiții se consemnează într-un proces-verbal și se înregistrează de către subdiviziunea sau persoana responsabilă de relațiile cu publicul din cadrul autorității publice.
O altă condiție la depunerea cererii este înregistrarea acesteia. Astfel, potrivit art. 73 alin. (1) din același Cod administrativ, autoritatea publică este obligată să primească și să înregistreze imediat petiția sau alte documente depuse în cadrul procedurii administrative. Norma prenotată prevede expres că autoritatea publică nu are dreptul să refuze primirea petițiilor doar din motiv că nu se consideră competentă sau pentru că ar considera petiția ca fiind inadmisibilă sau neîntemeiată.
În cazul petițiilor sau al altor documente depuse la sediul autorității publice, subdiviziunea responsabilă de relațiile cu publicul eliberează dovada înregistrării lor.
În anumite cazuri, petiția poate fi readresată altei autorități publice. În acest sens, art. 74 din Codul administrativ dispune: „Dacă petiția ține de competența altei autorități publice, originalul petiției se expediază autorității publice competente în termen de cinci zile lucrătoare de la data înregistrării petiției, fapt despre care petiționarul este informat”.
În sfârșit. Procedura administrativă se finalizează prin efectuarea unei operațiuni administrative sau prin emiterea unui act administrativ individual, respectiv, încheierea unui contract administrativ. Participantul care a inițiat procedura poate retrage petiția inițială până la finalizarea procedurii.