13 May 2025
Chisinau
Cetăţeanul şi legea

Procedura administrativă: condițiile depunerii unei cereri

Loading
Cetăţeanul şi legea Procedura administrativă: condițiile depunerii unei cereri
Procedura administrativă: condițiile depunerii unei cereri
uem-metz.fr

Vă rog să ne spuneți ce înseamnă procedură admi­nistrativă și care sunt condițiile depunerii unei petiții sau cereri la autoritatea publică?

Nicolai Bordian și Valentin Ganea, Bălți

Rubrica „Cetăţeanul şi legea” vine în aju­torul cititorului nostru care caută răspun­suri la întrebări de ordin juridic. Conti­nuăm această tradiţie, pentru ca cititorii, care sunt şi salariaţi la diverse întreprin­deri, să nu se simtă vulnerabili juridic în faţa celor care încearcă să-i manipuleze. Linia fierbinte la tel.: 0 800 800 20 (luni şi joi de la 14.00-16.00).

 

Ion PREGUZA

expert

în Departamentul juridic al CNSM

 

Procedura administrativă, potrivit art. 6 din Codul administra­tiv al Republicii Moldova, este activitatea autorităților publice cu efect în exterior, îndreptată spre examinarea condițiilor, pregătirea și emiterea unui act administrativ individual, contract administrativ sau examinarea condițiilor, pregătirea și întreprinderea unei măsuri strict de autoritate publică. Astfel, emiterea unui act administrativ individual, încheierea unui contract administrativ sau întreprinderea unei măsuri strict de autoritate publică sunt părți ale procedurii ad­ministrative.

Procedura administrativă se inițiază la cerere sau din oficiu. Procedura administrativă inițiată la cerere se consideră inițiată din momentul depunerii cererii. Or, în cazul depunerii unei petiții, autoritatea publică este obligată să inițieze o procedură adminis­trativă.

Cu referire la petiție, art. 9 alin. (1) din Codul administrativ stabilește că „Prin petiție, în sensul prezentului cod, se înțelege orice cerere, sesizare sau propunere adresată unei autorități publice de către o persoană fizică sau juridică.

Dispoziția articolului menționat mai sus concretizează sensul sau conținutul acestor noțiuni (cerere, sesizare, propunere), și anume: prin cerere se solicită emiterea unui act administrativ individual sau efectuarea unei operațiuni administrative; prin sesizare se informea­ză autoritatea publică cu privire la o problemă de interes personal sau public; prin propunere se urmărește realizarea de către autorita­tea publică a unor acțiuni de interes public.

Condițiile depunerii petiției. În conformitate cu prevederile art. 72 alin. (2) din Codul administrativ, petiția poate fi: a) depu­să în scris la autoritatea publică ori expediată prin poștă sau fax; b) transmisă în formă electronică; c) depusă verbal, fiind consem­nată într-un proces-verbal. Dacă se transmite în formă electronică, petiția trebuie să corespundă cerințelor legale stabilite pentru un document electronic.

 

Autoritatea publică este obligată să înregistreze petiția sau alte documente depuse în cadrul procedurii administrative

 

Petițiile pot fi formulate verbal în cadrul programului de audiență cu publicul. Aceste petiții se consemnează într-un proces-verbal și se înregistrează de către subdiviziunea sau persoana responsabilă de relațiile cu publicul din cadrul autorității publice.

O altă condiție la depunerea cererii este înregistrarea acesteia. Astfel, potrivit art. 73 alin. (1) din același Cod administrativ, autori­tatea publică este obligată să primească și să înregistreze imediat petiția sau alte documente depuse în cadrul procedurii administra­tive. Norma prenotată prevede expres că autoritatea publică nu are dreptul să refuze primirea petițiilor doar din motiv că nu se conside­ră competentă sau pentru că ar considera petiția ca fiind inadmisi­bilă sau neîntemeiată.

În cazul petițiilor sau al altor documente depuse la sediul autorității publice, subdiviziunea responsabilă de relațiile cu publicul eliberea­ză dovada înregistrării lor.

În anumite cazuri, petiția poate fi readresată altei autorități pu­blice. În acest sens, art. 74 din Codul administrativ dispune: „Dacă petiția ține de competența altei autorități publice, originalul petiției se expediază autorității publice competente în termen de cinci zile lu­crătoare de la data înregistrării petiției, fapt despre care petiționarul este informat”.

În sfârșit. Procedura administrativă se finalizează prin efectuarea unei operațiuni administrative sau prin emiterea unui act adminis­trativ individual, respectiv, încheierea unui contract administrativ. Participantul care a inițiat procedura poate retrage petiția inițială până la finalizarea procedurii.

Citiți-ne pe Facebook
Comentarii
0
Comentează
Citește și
slot gacor
ssh account
link slot gacor
Slot
slot thailand