Adoptarea proiectului Legii finanţelor publice şi a responsabilităţii bugetar-fiscale prin asumarea răspunderii Guvernului faţă de Parlament, la sfârşitul lunii iulie, privită ca lege organică în domeniul finanţelor publice prin care sunt stabilite principiile, regulile generale pentru toate componentele bugetului public naţional, menită să înlocuiască legislaţia anterioară privind sistemul şi procesul bugetar, s-a făcut cu mai multe încălcări ale procesului legislativ, consideră Viorel Pârvan, expert la Centrul de analiză şi prevenire a corupţiei.
Lipsă de transparenţă
În primul rând, explică el, nu s-a respectat principiul transparenţei. Astfel, proiectul de lege în cauză a fost înregistrat în Parlament pe data de 21.07.2014, iar la şedinţa plenară din 22.07.2014 a fost deja adoptat. Pe când Regulamentul Parlamentului şi Constituţia Republicii Moldova prevede că adoptarea proiectului de lege se poate face în decurs de 72 de ore din momentul prezentării în Legislativ a Hotărârii de Guvern de angajare a răspunderii pentru proiectul de lege propus. În consecinţă, menţionează expertul, societatea civilă nu a avut posibilitatea să intervină pentru a–şi formula propunerile şi recomandările faţă de respectivul proiect de lege. Nu că cetăţeanul simplu nu a putut să-şi dea cu părerea, ci nici deputaţii nu au apucat să-l studieze, să-l analizeze, să recomande modificări. Proiectul respectiv nu a fost propus pentru avizare Confederației Naționa-le a Sindicatelor din Moldova. Din această perspectivă, legea deja adoptată este vulnerabilă sub aspectul coruptibilităţii, relevă Viorel Pârvan.
Unde mai pui că, potrivit Centrului de analiză şi prevenire a corupţiei, un proiect similar de lege a fost examinat în Parlament mai înainte, fiind înaintat cu titlu de inițiativă legislativă tot de către Guvern, înregistrat în Parlament la sfârşitul lui octombrie 2011, care a parcurs toate procedurile parlamentare, astfel ajungându-se la stadiul lecturii finale. Adică, reiese că documentul respectiv fusese finalizat, pentru a fi adoptat de către Parlament. Se făcuse chiar şi o sinteză a recomandărilor și amendamentelor ce parveniseră vizavi de conţinutul lui.
Concluzia Centrului de analiză şi prevenire a corupţiei este că asumarea răspunderii Guvernului Republicii Moldova pentru noul proiect al Legii finanţelor publice şi a responsabilităţii bugetar-fiscale a fost „una nemotivată”. Mai mult ca atât, Executivul este acuzat că a ignorat mai multe prevederi din proiectul anterior dezbătut de către Parlament. Chiar dacă unele clauze se conţin în noul proiect al Guvernului, acestea au fost preluate selectiv, conchide Galina Bostan, conducătorul centrului.
Chiar şi Curtea Constituţională, încă acum trei ani, s-a pronunţat că procedura asumării răspunderii Guvernului faţă de Parlament poate să aibă loc în situaţii deosebite, de urgenţă. Însă Centrul de analiză şi prevenire a corupţiei nu a constatat astfel de circumstanţe care să se fi produs în ţară în ultima decadă a lunii iulie. Mai apoi, constată Viorel Pârvan, atunci când primul proiect al Legii finanţelor publice şi a responsabilităţii bugetar-fiscale a fost depus în Parlament, Ministerul Finanţelor a avertizat că punerea în aplicare a respectivului document va necesita cheltuieli considerabile de mijloace bugetare, până la 20 de milioane de euro. În timp ce adoptarea proiectului prin asumarea răspunderii Guvernului s-a făcut fără a se indica costul implementării respectivului document, ceea ce afectează calitatea actului legislativ adoptat de către Guvern şi-l face mai vulnerabil din perspectiva coruptibilităţii.
Subminare a autorităţilor publice autonome
Însuşi textul actului legislativ adoptat în regim de urgenţă de către Guvern abundă în o mulţime de carenţe, subliniază experţii Centrului de analiză şi prevenire a corupţiei. Bunăoară, procedura anterioară de elaborare şi aprobare a bugetelor instituţiilor, autorităţilor publice autonome, precum Curtea de Conturi, Comisia Naţională a Pieţei Financiare, Consiliul Concurenţei, instanţele de judecată şi altele, prevedeau existenţa unor bugete autonome, articole speciale în regulamente privind formarea lor, care, ulterior, deveneau componente ale bugetului de stat. Însă, conform Legii finanţelor publice şi a responsabilităţii bugetar-fiscale adoptată prin asumarea răspunderii Guvernului, nu se stabileşte un mecanism şi o procedură distinctă de alcătuire a bugetelor pentru instituţiile amintite.
Adică, acestea nu vor primi resursele bugetare necesare, ci doar se vor mulţumi cu ce va decide Guvernul, mai exact, Ministerul Finanţelor, ceea ce va afecta gradul de independenţă a acestora în raport cu Executivul şi chiar poate însemna o modalitate de subordonare a lor Guvernului.
Mai mult ca atât, Legea finanţelor publice şi a responsabilităţii bugetar-fiscale adoptată prin asumarea răspunderii Guvernului ar putea să provoace anumite disensiuni între Executiv şi Parlament pe marginea procedurilor de adoptare a legilor bugetare anuale. Deoarece legea respectivă prevede acest exerciţiu în două lecturi, pe când regulamentul Legislativului stabileşte trei proceduri de acest gen.
Lezarea dreptului omului
De asemenea, se stipulează că documentele executorii, care vizează încasarea sumelor de bani din compartimentele bugetului naţional, adică bugetul de stat, cel al asigurărilor sociale de stat şi fondurile de asigurare obligatorie în medicină, vor fi executate doar după ce o decizie va deveni irevocabilă. Însă, la momentul de faţă, regula generală ce se conţine în Codul de procedură civilă şi cel de executare stabileşte că o hotărâre devine executorie din clipa în care ea este declarată definitivă.
În viziunea lui Viorel Pârvan, s-a făcut o excepţie pentru cazurile în care se ajunge la încasarea unor sume de bani din cele trei componente ale bugetului public naţional.
Mai mult ca atât, este prevăzut un termen de 6 luni, în care creditorul este obligat să ofere timp administratorilor de buget pentru executare benevolă a hotărârii judecătoreşti.
Doar după aceasta, el (creditorul) poate solicita intervenţia unui executor judecătoresc, ceea ce reprezintă o derogare de la regula generală, adică compromite dreptul unei persoane la un proces echitabil, garantat de Convenţia Europeană a Drepturilor Omului.
Una convenim cu europenii, alta scriem în legile noastre
Deşi programul de activitate al actualei guvernări este orientat spre micşorarea numărului de instituţii cu funcţii de control şi micşorarea numărului de controale, menţionează Viorel Pârvan, proiectul adoptat în regim de urgenţă de către Guvern prevede extinderea unor competenţe pentru anumite structuri de control, precum Inspecţia Financiară, în raport cu agenţii economici privaţi şi persoanele fizice, multe dintre care se suprapun peste cele ale Inspectoratului Fiscal, Serviciului Vamal, Inspectoratului General al Poliţiei. În afară de aceasta, susţine Galina Bostan, extinderea competenţelor Inspecţiei Financiare contravine angajamentelor asumate de către ţara noastră în Acordul de Asociere cu Uniunea Europeană. Ar reieşi că una ne înţelegem cu europenii şi alta scriem în legile noastre!
Rezumativ, Centrul de analiză şi prevenire a corupţiei evidenţiază trei probleme pe care le naşte asumarea răspunderii de către Guvern pentru Legea finanţelor publice şi a responsabilităţii bugetar-fiscale. În primul rând, este ştirbită independenţa autorităţilor publice, precum Curtea de Conturi, instanţele de judecată, prin lipsirea lor de bugete autonome. Mai apoi, alimentează un tratament diferenţiat al statului faţă de cetăţenii săi, persoane juridice din perspectiva executării deciziilor judecătoreşti. În fine, cea de-a treia problemă constă în acordarea de competenţe exagerate de control pentru o autoritate publică, precum Inspecţia Financiară.
Cred ca autorul dispune de informatii eronate despre prevederile proiectului de lege adoptat de Parlament in doua lecturi si cel asupra caruia si-a asumat raspunderea Guvernul. Nu gasesc discrepante, in special cu referinta la problemele abordate de autorul articolului. De asemenea, in nota informativa la proiect nu gasim costurile indicate de autor.
In ce priveste Inspectia financiara si documentele executorii, prevederi similare regasim si in Legea actuala privind sistemul bugetar si procesul bugetar, adica Guvernul prin asumarea raspunderii nu modifica prevederile deja in vigoare, adoptate anterior de Parlament prin procedura ordinara.