„Înainte, în centrul satului Pepeni nu erau nici drumuri asfaltate, iar acum avem limitatoare de viteză”, spune surprins plăcut activistul Oleg Brega, care e de baștină din această localitate.
Limitatoarele de viteză la câteva curbe periculoase și semnele rutiere au fost montate pe 14 septembrie, la început de an școlar, ca elevii să fie în siguranță în drum spre școală și apoi spre casă. Acest lucru s-a întâmplat datorită consilierei Veronica Spânachi, care speră că, astfel, aici nu vor mai avea loc accidente rutiere și nu vor mai muri oameni. Într-adevăr, satul Pepeni din raionul Sângerei este singura localitate rurală în care au fost montate limitatoare de viteză fără a fi pe un drum național. Din păcate, această realizare are la bază mai multe tragedii. Șoferii inconștienți circulau prin sat cu viteză mare. Pe an, se produceau cel puțin două accidente cu pierderi de vieți omenești, în această localitate.
Și totul a decurs în așa fel, că lucrurile au putut să fie schimbate în bine la acest capitol trist. Mai întâi, Veronica Spânachi, consilieră locală la primul mandat, a fost selectată în cadrul Programului național de mentorat pentru femei „INSPIR-O”. Participantele la program au fost încurajate, au învățat cum să identifice problemele din localitate, cum să motiveze oamenii să participe la procesul de luare a deciziilor, dar și în activități comunitare.
Când a venit momentul să propună proiecte pentru localitățile de unde provin, consiliera Veronica Spânachi și-a amintit de o problemă care i-a provocat multă durere în suflet și s-a gândit mult cum ar putea să schimbe lucrurile. A propus un proiect pentru a putea monta limitatoare de viteză în cele mai periculoase locuri din sat, numit „Siguranța la trafic înseamnă viață”. A întâmpinat multe piedici, dar a avut și mulți susținători și, datorită consilierii permanente din partea specialiștilor de la „INSPIR-O”, a reușit să-și vadă visul împlinit. Consiliera recunoaște că i-a fost foarte greu să obțină aprobările necesare, fiindcă e o localitate rurală și, deocamdată, nicăieri până acum nu au mai fost montate limitatoare de viteză pe drumuri din sate. Astfel, consiliera speră să nu mai moară nimeni din cauza șoferilor vitezomani.
Mai întâi, Veronica Spânachi, consilieră locală la primul mandat, a fost selectată în cadrul Programului național de mentorat pentru femei „INSPIR-O”. Când a venit momentul să propună proiecte pentru localitățile de unde provin, consiliera Veronica Spânachi a propus un proiect pentru a putea monta limitatoare de viteză în cele mai periculoase locuri din sat.
Campania de sensibilizare: schimbarea începe de jos
Până la urmă, a fost izbânda întregii comunități. Dar să le luăm pe rând. Deoarece Veronica Spânachi poate servi drept exemplu pentru mulți consilieri locali. La implementarea acestui proiect au contribuit și un grup de tineri din localitate.
„Această activitate a adus un mare beneficiu satului nostru. Sperăm că numărul de accidente va scădea. Deoarece, în raionul Sângerei, Pepeni este localitatea cu cele mai multe accidente”, a spus Ana Maxian, voluntară în cadrul acestui proiect. Colega sa, Marina Ursu, povestește cu satisfacție despre activitățile la care a luat parte: „Am participat la dezbateri publice. Am colectat fonduri de la agenții economici din localitate, care au dorit să susțină acest proiect și am organizat campanii de sensibilizare. Noi am înțeles că schimbarea începe de jos. Vom susține și următoarele activități, fiindcă totul începe de la tineret”.
Veronica Spânachi a făcut propriile observații după ce au fost montate limitatoare de viteză. „Limitatoarele au responsabilizat șoferii. Se opresc, cedează trecerea pietonilor. Au fost instalate doar patru limitatoare – trei sunt în centrul satului și unul în preajma școlii. Statul a contribuit prin plasarea semnelor rutiere. În rest, am beneficiat de un grant în cadrul Programului Național de Mentorat „INSPIR-O!”. Sperăm să nu fie scoase de persoane rău intenționate. Nu am vrut să mai treacă nimeni prin ce am trecut eu și numărul mare de accidente m-a impulsionat. Comunitatea s-a implicat prin contribuție, prin participare la diverse activități”, a relevat consiliera.
Galina Precup, coordonatoarea proiectului, a remarcat că Veronica Spânachi a fost una dintre cele mai bune participante la proiect. „Proiectul ei este unul inedit. Pepeni este primul sat din Moldova cu limitatoare de viteză. Vrem să continuăm acest program și să mai venim cu proiecte la Pepeni”, a punctat coordonatoarea.
În demersurile sale, la început, Veronica Spânachi s-a lovit de zidul rece și implacabil al birocraților: „Nu se poate! Legea nu prevede așa ceva”, i se spunea în diferite instituții, când le povestea despre proiectul său. „Adică pot fi loviți în continuare copii, adulți de mașini conduse de șoferi vitezomani fără minte și nu se poate? Cum așa? Într-o țară normală, civilizată, pentru siguranța copiilor, a oricărui cetățean, se modifică legislația, Constituția, dar aici nu se poate!
Dânsa a luat-o ușor, metodic. Mai întâi, a discutat despre această problemă cu colegii din consiliul local, cu primarul. Apoi, a organizat discuții la școală cu copiii, cu profesorii și cu părinții. A fost lansată o întreagă campanie de informare, cu participarea voluntarilor, care au explicat sătenilor importanța problemei, au postat avize pe rețelele de socializare.
Viața chiar are prioritate
În cadrul activităților organizate, consătenii s-au implicat activ în dezbateri. Rezultatele au depășit așteptările. Numărul persoanelor implicate a fost cu mult mai mare decât cel sperat. Au fost prezenți invitați speciali cu putere de decizie din partea autorităților publice locale și raionale, de la inspectoratul de poliție Sângerei, agenți economici, consilieri, profesori de la liceu, mass-media, preotul din localitate.
Ei bine, toată lumea din sat s-a convins că sunt necesare limitatoarele de viteză pe drumul principal din sat. Urma să fie perfectat aspectul legal al problemei. Veronica Spânachi s-a documentat temeinic, a consultat specialiștii și a făcut totul ca la carte. A prezentat demersuri argumentate (cu date concrete despre numărul de accidente care s-au produs în sat, când au avut loc, despre victimele acestor accidente) către Direcția Drumuri Sângerei, către Inspectoratul de Poliție raional, către SA „Drumuri” Bălți, Inspectoratul General al Poliției din capitală, Inspectoratul Național de Patrulare, Ministerul Transportului și Infrastructurii Drumurilor, chiar și către Parlament!
În sfârșit, după ce au fost bătute pragurile multor instituții de stat și după multe insistențe, a venit și aprobarea. Mai era însă o mică „chichiță”: bugetul (nici cel local, nici cel raional, nemaivorbind de cel național) nu prevede mijloace pentru instalarea limitatoarelor de viteză. Și aici a venit „lovitura de grație”: 48 de deținători de permis de conducere (16 femei și 32 de bărbaţi) din localitate au contribuit financiar la implementarea proiectului, fiind sensibilizaţi. La realizarea acestuia proiect, la care a participat într-adevăr toată comunitatea, au participat și oameni de afaceri din raion. În afară de faptul că au reușit să rezolve o problemă care le-a dat mari bătăi de cap și le-a cauzat suferințe multor săteni, oamenii s-au convins că dacă sunt uniți pot face lucruri mari.
Programul Național de Mentorat pentru femei consiliere „INSPIR-O!” a fost realizat de Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare”, în cadrul Programului ONU „Femeile în Politică”, implementat de Entitatea Națiunilor Unite pentru Egalitatea de Gen și Abilitarea Femeilor (UN Women) și Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD), în parteneriat cu Fundația Est-Europeană, și cu sprijinul financiar al Guvernului Suediei și al Consiliului Europei.
Acest material este realizat de publicația „Vocea Poporului”, cu sprijinul financiar al UN Women în Moldova (Entitatea Națiunilor Unite pentru Egalitate de Gen și Abilitarea Femeilor).
Viziunile exprimate ]n articol sunt cele ale autorilor și nu reprezintă în mod neapărat viziunile partajate de UN Women sau ONU, în general.
Materialul poate fi utilizat gratuit pentru scopuri necomerciale, cu înștiințarea cuvenită a UN Women.