
După o perioadă lungă în care erau constant luaţi peste picior pentru încăpăţânarea cu care promovau propulsia hibridă, iată că a venit momentul în care cei mai reticenţi producători se gândesc să dezvolte modele hibride. Dar până la urmă, ce este un automobil hibrid?
Ce înseamnă hibrid?
În esenţă, orice automobil care are două surse de putere, spre exemplu una electrică şi una termică, se califică pentru adjectivul de “hibrid”. Abordarea diferiţilor producători dovedeşte însă că terminologia de propulsie hibridă este foarte elastică. Dacă pentru anumite vehicule hibride, spre exemplu locomotivă diesel-electrică, nu este necesară o baterie, în cazul automobilelor întotdeauna există la bord o baterie de capacitate mai mică sau mai mare.
Câte feluri de hibride există?
Pe scurt? Multe. Clasificate după diferite criterii. Spre exemplu, după structura sistemului de propulsie există trei tipuri: hibrid paralel, hibrid serie şi unul mixt, serie-paralel, sau cu distribuitor de cuplu (Power Split). Să dăm exemple.
Modelul de hibrid paralel este când motorul electric şi cel termic sunt amplasate pe acelaşi ax, cel electric ajutând în anumite momente (la demaraj şi la acceleraţii) motorul termic. Pentru că într-un hibrid paralel motorul electric nu poate propulsa de unul singur maşina, a mai fost denumit şi mild-hybrid.
Cel mai răspândit tip de vehicul cu propulsie hibridă este locomotiva diesel electrică. Aici nu există baterie, sistemul fiind compus dintr-un generator de curent şi mai multe motoare electrice care propulsează locomotiva. La maşini, propulsia este asigurată exclusiv de motoarele electrice alimentate din baterii, în timp ce motorul termic asigură exclusiv curentul electric pentru încărcarea bateriilor şi/sau alimentarea motoarelor electrice.
Care sunt avantajele sistemelor hibride?
Sistemele de propulsie hibridă sunt sisteme complexe, care ridică preţul unei maşini şi necesită o calibrare precisă a sistemului de propulsie şi a logicii de comandă a acestuia. Şi atunci, de unde această pasiune a producătorilor pentru ele? Probabil, cel mai important avantaj adus de sistemele de propulsie hibride este scăderea emisiilor de gaze de seră. Un avantaj nu doar pentru cumpărător, cât şi (mai ales) pentru producător, care trebuie să aibă o medie a emisiilor de CO2 pe întreaga gamă de maşini cât mai scăzută. Prin faptul că modelele hibride, şi în special cele hibride, pot afişa cifre de emisii normate extrem de scăzute, producătorii îşi pot eficientiza nivelul de emisii al întregii game prin introducerea unui hibrid în producţie.
Este astfel posibil să ai în gamă modele puternice cu motoare mari şi poluante şi, în acelaşi timp, să ai un rating bun cu un nivel scăzut al emisiilor la nivel de gamă. Deocamdată, costurile acestei mutări inteligente sunt în mare parte suportate de cumpărători dar, în timp, sistemele hibride au devenit din ce în ce mai accesibile.