Una dintre cele mai mari provocări pentru agricultorii moldoveni, în contextul asocierii Republicii Moldova cu UE, o constituie costurile mici la produsele alimentare din ţările occidentale. Or, posibilităţile de finanţare ale statelor europene sunt net superioare faţă de cele ale Guvernului nostru. Din păcate, se dovedeşte că nici puţinul pe care-l dăm pentru susţinerea producătorilor agricoli autohtoni nu este folosit cu cap. Astfel, în ultimii ani se consemnează o creştere a alocaţiilor din bugetul de stat pentru finanţarea agriculturii, doar anul trecut volumul subvenţiilor sporind cu aproape 100 de milioane de lei, potrivit Curţii de Conturi a Republicii Moldova (CCRM). În același timp, autorităţile publice abilitate să gestioneze respectivele fonduri de bani publici, adică Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, Agenţia de Intervenţie şi Plăţi pentru Agricultură, nu-şi dau silinţa să asigure un impact economic şi social, care ar conduce la creşterea competitivităţii produselor noastre alimentare.
Mijloace bugetare date fără rost
În urma unui audit al CCRM, ale cărui rezultate au fost făcute publice în ultima lună a anului trecut, a ieşit la iveală că banii alocaţi de către Guvernul Republicii Moldova pentru agricultură sunt repartizaţi fără a se ține cont de segmentele prioritare ale acestui sector. Mai cu seamă, nu se ţine seama de nevoia susţinerii domeniilor generatoare de plusvaloare. Strategiile de dezvoltare ale sectorului agricol nu se află în concordanță cu posibilităţile de finanţare ale statului.
Mai mult ca atât, se menţionează lipsa unor instrumente, obiective de măsurare a efectelor subvenţionării. Adică, se cheltuiesc sute de milioane de lei, însă nici Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, nici Agenţia de Intervenţie şi Plăţi pentru Agricultură nu caută să afle rostul banilor publici. Cu acest prilej, îmi amintesc de vorbele de dojană ale lui Mihail Gaşper, conducătorul unei mari gospodării ţărăneşti din satul Furceni, raionul Orhei, care dă vina pentru problemele privind comercializarea fructelor nu doar pe factori externi, precum restricţiile impuse de Rusia, dar şi pe conceptul defectuos de funcţionare a sistemului de subvenţionare a agriculturii. Cu înţelepciunea lui moş Ion Roată al lui Ion Creangă, dumnealui a remarcat că ani în şir s-au pompat fonduri de sute de milioane de lei cu titlu de subvenţii pentru extinderea suprafeţelor de livezi în ţară, însă nici conducătorii ministerului şi nici ai agenţiei nu s-au gândit ce vom face cu sutele de mii de tone de mere, de prune, de alte fructe când plantaţiile vor începe să dea roadă. Or, nu s-au dat bani pentru construcţia întreprinderilor de procesare a fructelor, a depozitelor pentru acestea.
Subvenţii acordate în condiţii îndoielnice
În fiecare an, Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare stabileşte un pachet de măsuri de sprijin al agriculturii, care urmează să fie subvenţionate din alocaţiile stabilite în bugetul de stat. Bunăoară, în anul 2013, acestea numărau 10 domenii. În acelaşi timp, Curtea de Conturi constată că nu există o argumentare economico-financiară în favoarea nevoii de finanţare în mod expres tocmai a respectivelor domenii. Nu este clar cum a fost elaborat mecanismul de subvenţionare, în baza căror calcule au fost aplicate normele de plafonare a subvenţiilor pentru respectivele domenii, care au fost raţionamentele pentru adoptarea condiţiilor de selectare a producătorilor agricoli. Astfel, din cauza clauzelor confuze şi a aplicării neuniforme a cadrului normativ, au beneficiat de subvenţii de la stat chiar şi agenţii economici care nu-şi achită datoriile faţă de… stat.
În perioada cât a durat auditul Curţii de Conturi, Agenţia de Intervenţie şi Plăţi pentru Agricultură a fost obligată să restituie aproape un milion de lei, care a fost acordat drept subvenţii mai multor producători agricoli în mod neregulamentar. Mijloacele bugetare au fost date aiurea, deoarece, după cum se menţionează în raportul CCRM, atât Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, cât şi Agenţia de Intervenţie şi Plăţi pentru Agricultură, au dispus să se aloce subvenţii unor agenţi economici fără ca aceştia să prezinte pachetul obligatoriu de documente, prevăzut de regulamentul ce reglementează activitatea propriu-zisă. Doar în lipsa unor proceduri clare, concrete de verificare a corespunderii cererilor de subvenţionare depuse, a criteriilor de eligibilitate, s-au calculat ilicit pentru plată subvenţii în valoare de 1milion 300 de mii de lei.
Drept dovadă a risipei de bani publici alocaţi din bugetul de stat, din donaţiile externe pentru subvenţionarea agriculturii este şi faptul că din mijloacele de susţinere a agriculturii sunt finanţate întreprinderi din industria de procesare care nu au nici în clin, nici în mânecă cu activităţile de creştere, cultivare a produselor agricole. Mai grav, unele dintre acestea, precum SA „Alfa-Nistru”, SA „Floreni”, SA „Imperial Vin”, obţin profit de zeci şi sute de milioane de lei. De aproape 100 de milioane de lei, cu titlu de compensare a daunelor provocate de condiţiile meteorologice, au beneficiat mulţi producători agricoli care anterior au primit subvenţii pentru asigurarea riscurilor în agricultură.
Este condamnabil şi modul discriminatoriu de repartizare a subvenţiilor în funcţie de suprafeţele de terenuri pe care le deţin producătorii agricoli. Funcţionarii Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare, ai Agenţiei de Intervenţie şi Plăţi pentru Agricultură preferă să dea subvenţii producătorilor agricoli care lucrează doar suprafeţe mari de teren agricol. În aceste condiţii, reuşesc să beneficieze de susţinere financiară din partea statului doar 0,3 la sută din proprietarii de terenuri agricole din ţară. Culmea, reiese că, la momentul efectuării auditului, Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare nu cunoştea numărul posibililor beneficiari de subvenţii, suprafaţa terenurilor agricole din ţară în funcţie de tipul, mărimea şi repartizarea acestora pe raioane.
Producătorii agricoli trebuie să-şi ţină afacerile la vedere
Sergiu Bernevec, preşedintele Federaţiei Naţionale a Sindicatelor din Agricultură şi Alimentaţie „AGROINDSIND” din Republica Moldova, consideră că raportul Curţii de Conturi a RM reprezintă o reflectare a modului cum sunt utilizate, care este eficienţa acestui fel de investiţii ale statului nostru în agricultură. De bună seamă, precizează dumnealui, în ultimii ani, au fost alocate subvenţii considerabile pentru agricultură. Totuşi, consideră Sergiu Bernevec, acestea sunt cu mult mai mici în raport cu necesităţile reale. O soluţie pentru extinderea acestora ar fi, în opinia lui, atragerea fondurilor UE, FAO (Organizaţia pentru Alimentaţie şi Agricultură a Naţiunilor Unite), a investiţiilor, granturilor individuale din ţările europene, din alte ţări din lume, precum Japonia.
Or, după cum afirmă preşedintele „AGROINDSIND”, agricultura este sectorul economiei naţionale cu cel mai mare potenţial de creare a locurilor de muncă. Din păcate, în ultima vreme, se atestă o tendinţă de micşorare a numărului de persoane ocupate în sfera dată, însă, precizează Sergiu Bernevec, sunt vizaţi doar salariaţii care activează legal. În timp ce, după ocuparea informală, sectorul agricol este lider pe economie. Aceasta, explică dânsul, inclusiv din cauza imperfecţiunii legislaţiei care nu încurajează activitatea legală. A venit timpul ca agricultorii noştri să înţeleagă că întreaga lor activitate trebuie să fie la vedere, legală, cu o evidenţă contabilă pusă la punct, cu lucrători angajaţi oficial.
Doar în asemenea condiţii ar putea beneficia de credite de la bănci, de subvenţii de la stat. Anume aşa vede Federaţia Naţională a Sindicatelor din Agricultură şi Alimentaţie „AGROINDSIND” eradicarea muncii la negru şi eficientizarea folosirii investiţiilor, a subvenţiilor în agricultură.