Soţul meu a decedat cu trei luni în urmă. Am fost căsătoriţi 28 de ani. Recent, mi-a zis o cunoştinţă că, în cazul decesului unuia dintre soți, soţul supraviețuitor are dreptul la o indemnizaţie lunară, dacă întruneşte unele condiţii, dar ea nu a putut să-mi comunice detalii. Ce condiţii trebuie să întrunesc şi care e modul de plată a acestei indemnizaţii?
C. Mardari, raionul Briceni
Liubomir DUDULICA
avocat
avocatmd@gmail.com
Dreptul de a primi indemnizaţie de către soţul supravieţuitor este reglementat prin Legea nr. 156 din 5 decembrie 2019 cu privire la acordarea indemnizației în cazul decesului unuia dintre soți. Prevederile legii date, însă, se aplică doar în cazul deceselor survenite după data de 1 ianuarie 2020.
Potrivit legii, în cazul decesului soțului care a beneficiat de pensie pentru limită de vârstă mai puțin de cinci ani după stabilirea dreptului la pensie, conform Legii nr. 156/1998 privind sistemul public de pensii, soțului supraviețuitor i se acordă indemnizație lunară. Cuantumul indemnizației se stabilește în mărimea pensiei pentru limită de vârstă în plată la data decesului beneficiarului de pensie, dar nu poate depăși suma a cinci salarii medii lunare prognozate pe economie pentru anul în care a decedat persoana.
Indemnizația se acordă lunar, pentru o perioadă calculată conform formulei T = 5-p, unde: T este perioada pentru care soțul supraviețuitor va beneficia de indemnizație; p – perioada în care soțul decedat a beneficiat de pensie pentru limită de vârstă.
Indemnizația se acordă dacă, la data decesului beneficiarului de pensie, soțul supraviețuitor a avut cel puţin 15 ani de căsătorie cu persoana decedată. Indemnizația se acordă indiferent dacă soțul supraviețuitor este sau nu beneficiar de pensie în sistemul public de pensii, cu condiția că pensia aflată în plată a soțului supraviețuitor sau venitul lunar asigurat realizat de către acesta în luna decesului soțului nu depășește de 1,5 ori minimul de existență pentru pensionari, conform datelor Biroului Național de Statistică disponibile la momentul solicitării indemnizației.
Dreptul la indemnizație poa-te fi solicitat de către soțul su-praviețuitor timp de trei ani de la data decesului soțului.
Cererea pentru stabilirea in-demnizației se depune personal de către soţul supravieţuitor la organul teritorial de asigurări sociale la care este arondat domiciliul acestuia, fiind prezentate actele ce confirmă dreptul la indemnizație.
Modul de solicitare a indem-nizației urma să fie stabilit de către Guvern.
Indemnizaţia se stabileşte din luna depunerii cererii. În cazul depunerii cererii în luna în care a survenit decesul soțului, indemnizația se stabilește din luna următoare.
Plata indemnizației se efectuează lunar, pentru luna în curs, de către prestatorul de servicii de plată de pe teritoriul Republicii Moldova desemnat de beneficiarul de indemnizație, în modul stabilit de către Guvern.
În cazul în care soțul su-praviețuitor optează pentru stabilirea indemnizației prevă-zute de legea sus-menţionată, în perioada de plată a aces-teia nu are dreptul la stabilirea și plata pensiei de urmaș în condițiile Legii nr. 156/1998 privind sistemul public de pensii.
În cazul decesului beneficiarului de indemnizaţie, suma neîncasată nu poate fi achitată altei persoane.
Reținerile din indemnizaţia lunară se efectuează conform prevederilor art. 38 din Legea nr. 156/1998 privind sistemul public de pensii, adică în baza: documentelor executorii, conform Codului de executare; deciziilor emise de organul de asigurări sociale în vederea recuperării sumelor cu titlu de pensie, plătite necuvenit beneficiarului.
Indemnizațiile stabilite în conformitate cu Legea nr. 156/ 2019 cu privire la acordarea in-demnizației în cazul decesului unuia dintre soți se plătesc din bugetul asigurărilor sociale de stat.
Dacă, în temeiul celor expuse mai sus, consideraţi că puteţi beneficia de indemnizaţia dată, dvs. urmează să adunaţi tot setul de acte care confirmă întrunirea condiţiilor pentru primirea indemnizaţiei de către soţul supravieţuitor: copia certificatului de deces, copia certificatului de căsătorie, copia buletinului de identitate al dvs., dovada primirii pensiei şi cuantumul acesteia (dacă sunteţi pensionară), alte acte după caz, să completaţi o cerere şi să o depuneţi la Casa teritorială de asigurări sociale.