Anual, amar de bani publici se scurg prin sistemul de achiziţii publice. Doar în 2013, potrivit datelor Agenţiei Achiziţiilor Publice, instituţiile bugetare din ţară au procurat bunuri sau au achitat pentru executarea lucrărilor, pentru prestarea serviciilor aproape nouă miliarde de lei. Cam un sfert din bugetul ţării. Din păcate, experţii Centrului Analitic „Expert-Grup” au mari dubii în ce priveşte folosirea integră a acestor sume uriaşe de bani în interes public. Or, în viziunea acestora, în Republica Moldova, practic, sunt folosite toate schemele cunoscute în lume de fraudare a achiziţiilor publice. Astfel încât sute de milioane de lei ajung să fie furate, ca urmare a cârdăşiei dintre funcţionarii corupţi şi interlopii din lumea afacerilor sau a înţelegerilor criminale dintre reprezentanţii businessului.
Mita şi conflictul de interese
Astfel, cei de la „Expert-Grup” susţin că, pentru obţinerea pe căi ilicite a unui contract în cadrul unei licitaţii, agenţii economicii plătesc drept mită o sumă de bani egală cu 5-20 la sută din valoarea acestuia. Iar pentru a primi o plată conform facturii, se dă mită în mărime de 2-5 la sută. Mai mult ca atât, experţii respectivi sunt de părere că în anumite cazuri mita se ridică până la 30-40 de procente din valoarea contractului. În afară de aceasta, potrivit lor, cu ajutorul mitei sunt modificate ilegal condiţiile contractelor încheiate în cadrul licitaţiilor, se obţin informaţii confidenţiale, sunt aranjate licitaţiile sau trişate procedurile de recepţionare a bunurilor, lucrărilor, serviciilor.
Deşi, conform legii, membrii grupurilor de lucru pentru achiziţii ale autorităţilor contractante, adică ale autorităţilor publice care achită costul bunurilor procurate, al lucrărilor executate şi al serviciilor prestate, trebuie să declare până la momentul deschiderii ofertelor că nu se află în relaţie de rubedenie cu patronii firmelor care participă la licitaţie, nu au făcut parte din consiliul de administraţie sau deţin cote, acţiuni ale companiilor participante, Curtea de Conturi a Republicii Moldova a dezvăluit în repetate rânduri că aceste prevederi nu sunt respectate. Adică se produc cazuri de conflict de interese, în urma cărora contractele ajung să fie atribuite în mod ilegal unor persoane aflate în anumite relaţii cu membrii grupurilor de lucru pentru achiziţii.
Bunăoară, timp de doi ani consecutiv, firma condusă de soţia primarului unei localităţi din ţară, care mai era şi preşedintele grupului de lucru pentru achiziţii, a reuşit să obţină în mod ilicit patru contracte de executare a lucrărilor de construcţii şi de reparaţii capitale în valoare de peste un milion de lei.
Mare parte din licitaţii, pur şi simplu, sunt organizate, desfăşurate astfel încât contractele să fie acordate unor agenţi economici cu care din timp se fac tocmelile. Una dintre aceste scheme presupune semnarea mai multor acorduri adiţionale după încheierea contractului de bază. De exemplu, Curtea de Conturi a constatat că o autoritate publică din raionul Călăraşi a semnat două contracte adiţionale, în baza cărora costurile iniţiale au fost majorate cu aproape 60%, iar termenul de executare a fost prelungit cu peste trei luni.
Aranjarea achiziţiilor publice
De multe ori, pentru ca licitaţiile să fie câştigate de firmele cu care se ajunge la înţelegeri dubioase din timp, se procedează la divizarea acestora. Ceea ce înseamnă că achiziţiile sunt divizate în mod nejustificat, adică procurarea bunurilor, executarea lucrărilor sau prestarea serviciilor se face în cantităţi mici. Pe această cale dubioasă sunt eliminaţi de la licitaţii participanţii indezirabili, iar contractele ajung pe mâinile unor persoane cu care s-a bătut palma pe ascuns.
O altă modalitate de aranjare a achiziţiilor publice constă în procurarea bunurilor, executarea lucrărilor sau prestarea serviciilor de către unul şi acelaşi agent economic.
Deşi se permite recurgerea la respectiva procedură doar în trei situaţii, experţii „Expert–Grup” susţin că nu se ţine cont de prevederile legale, se ignoră principiile competitive de organizare a licitaţiilor, ceea ce conduce la atribuirea ilicită a contractelor.
Alteori, agenţii economici competenţi, profesionişti, care pe bune merită să devină câştigători ai licitaţiilor, sunt de-a dreptul excluşi prin diferite şmecherii din competiţia pentru obţinerea contractelor. De exemplu, li se impune o cifră exagerat de mare privind volumul afacerilor. Sau invitaţiile privind participarea la licitaţie sunt publicate în mass-media locală, la care nu toţi au acces. De asemenea, în acest scop, procedurile de achiziţie sunt complicate în aşa măsură, încât unii agenţi economici renunţă la concurs. Alţii nu apucă să participe la licitaţie din simplul motiv că se dă un termen extrem de restrâns după publicarea invitaţiilor privind desfăşurarea acesteia. Uneori se merge până acolo încât unii agenţi economici sunt intimidaţi făţiş pentru a-i determina să renunţe la licitaţii.
Reprezentanţii unor grupuri de lucru pentru achiziţii ale autorităţilor publice nu se sinchisesc să divulge firmelor cu care intră în cârdăşie date privind bugetul, soluţiile care urmează să fie incluse în oferte, doar pentru ca acestea să obţină contractele respective, iar funcţionarii corupţi – plata pentru complicitate. Mai mult ca atât, ofertele sunt manipulate prin modificarea sau înlăturarea unei părţi din acestea, comiterea în mod voit a erorilor la evaluarea ofertelor, acceptarea unor documente prezentate suplimentar, respingerea tuturor ofertelor pentru a extinde termenul de depunere a ofertelor şi acceptarea altora, prezentate cu întârziere sau modificate între timp.
Pentru eliminarea agenţilor economici destoinici, se procedează la impunerea unor menţiuni complexe, discriminatorii tocmai pentru a îngădui participarea la licitații a firmelor dubioase. În fine, o ultimă modalitate ilegală de aranjare a concursurilor o reprezintă licitaţiile nebalansate în cadrul cărora bunurile, lucrările, serviciile sunt achiziţionare fie conform unor preţuri exagerat de mari, fie extrem de mici. Se încheie acorduri adiţionale, potrivit cărora volumul achiziţiilor cu preţuri extreme ori se exclud, ori se majorează. De asemenea, ofertele de preţuri pentru unele şi aceleaşi bunuri, servicii diferă în mod semnificativ.
Eliminarea concurenţilor de către participanţii la licitaţii
Însă, după cum o dovedesc experţii de la „Expert-Grup”, se atestă şi multe cazuri când licitaţiile sunt câştigate ilegal de unele firme, prin înţelegeri criminale care se realizează între agenţi economici care activează în acelaşi domeniu, aceeași regiune. Una dintre cele mai răspândite scheme în acest sens constă în utilizarea ofertelor complementare. Mai mulţi agenţi economici, conform unor înţelegeri prealabile, prezintă oferte care nu asigură câştigarea licitații, tocmai pentru a-i da posibilitate să obţină contractul râvnit firmei convenite. Ulterior, aceasta îşi răsplăteşte partenerii prin încheierea unor subcontracte, din care se aleg cu sume importante de bani.
Dar, de cele mai multe ori, se recurge la rotaţia ofertelor. Adică, o licitaţie este câştigată prin înţelegere ilegală de un agent economic, următoarea de o altă firmă care acţionează în aceeaşi zonă sau sferă de activitate. Pentru a preveni participarea „intruşilor” la licitaţii, se procedează la anumite acţiuni de „prelucrare” a companiilor respective prin oferirea unor compensaţii, iar în cazul în care acestea nu-şi au efectul, se purcede direct la intimidarea agenţilor economici din altă regiune sau domeniu economic.
Fraudarea achiziţiilor publice
Desigur, fraudarea achiziţiilor publice se face la toate etapele de derulare a acestora. Totuşi, cele mai frecvente scheme vizează modul de executare a condiţiilor contractelor încheiate, prezentarea şi achitarea facturilor pentru bunuri, lucrări şi servicii care nu au fost îndeplinite, precum şi prezentarea unor documente false menite să muşamalizeze nerespectarea condiţiilor contractuale. În fine, unele companii care au câştigat licitațiile, de îndată ce obţin contractele, caută să folosească materiale, componente, altele decât cele indicate în ofertă. De obicei, se urmăreşte obţinerea unor „economii” care sporesc profitul obţinut ilicit de respectivii economici, însă care afectează domeniul şi interesul public.