La întreprinderea în care activez, angajatorul, din diverse motive, intenționează să aplice regimul de activitate redusă al unității. Vă rog să ne spuneți în ce cazuri legislația permite stabilirea unui astfel de regim de activitate redusă a muncii și care sunt condițiile acestuia?
Boris Neguriță, Orhei
Rubrica „Cetăţeanul şi legea” vine în ajutorul cititorului nostru care caută răspunsuri la întrebări de ordin juridic. Continuăm această tradiţie, pentru ca cititorii, care sunt şi salariaţi la diverse întreprinderi, să nu se simtă vulnerabili juridic în faţa celor care încearcă să-i manipuleze. Linia fierbinte la tel.: 0 800 800 20 (luni şi joi de la 14.00-16.00).Ion PREGUZA
expert
în Departamentul juridic al CNSM
Regimul de activitate redusă este reglementat prin art. 97 secund din Codul muncii (în redacția Legii nr.140/2021). Dispoziția acestei norme legale stabilește mai multe condiții pentru aplicarea regimului de activitate redusă.
Și anume, angajatorul poate stabili regimul de activitate redusă, cu repartizarea timpului de muncă în cadrul săptămânii, la nivel de unitate, pentru cel puțin 25% din numărul salariaților din cadrul unității:
- în mod unilateral, în caz de stare de urgență, de asediu și de război sau în caz de stare de urgență în sănătate publică;
- cu acordul scris al salariaților vizați, în caz de conjunctură economică defavorabilă, dificultăți de aprovizionare cu materii prime sau energie, intemperii cu caracter excepțional, transformare, restructurare sau modernizare a întreprinderii ori în alte circumstanțe cu caracter excepțional, în modul stabilit de Guvern.
În acest sens, la categoria de alte circumstanțe cu caracter excepțional se raportează: situațiile excepționale definite conform Hotărârii Guvernului nr. 1076/2010 cu privire la clasificarea situațiilor excepționale și la modul de acumulare și prezentare a informațiilor în domeniul protecției populației și teritoriului în caz de situații excepționale.
Angajatorul este obligat să solicite opinia consultativă a reprezentanților salariaților
Regimul de activitate redusă poate fi stabilit pentru o perioadă de până la trei luni consecutive, dar nu mai mult de cinci luni pe an.
În cazul aplicării regimului de activitate redusă cu acordul scris al salariaților vizați, angajatorul este obligat să solicite opinia consultativă a reprezentanților salariaților (a sindicatului), privind stabilirea regimului de activitate redusă cu cel puțin cinci zile lucrătoare înainte de depunerea cererii de acordare a ajutorului pentru salariații cu regim de activitate redusă.
Potrivit art. 97 secund alin. (4) din Codul muncii, „Durata timpului de muncă prevăzută de contractul individual de muncă al salariatului poate fi redusă, în condițiile prezentului articol, cu cel mult 50%, munca salariatului fiind retribuită proporțional cu timpul lucrat”.
Pe perioada regimului de activitate redusă, stabilit în condițiile legii, este interzisă angajarea salariaților pentru prestarea unei munci similare celei prestate de către salariații al căror timp de muncă a fost redus.
Este important de reținut că salariații cărora, în conformitate cu prevederile art. 97 secund din Codul muncii, li s-a stabilit regim de activitate redusă beneficiază de un ajutor în modul stabilit prin Hotărârea Guvernului nr. 333/2021. Angajatorul stabilește regimul de activitate redusă ulterior adoptării deciziei de acordare a ajutorului pentru salariații al căror timp de muncă a fost redus.
Regimul de activitate redusă, în condițiile art. 97 secund din Codul muncii nu se aplică următoarelor categorii de angajatori:
- instituțiilor finanțate de la buget;
- angajatorilor care au activitatea suspendată, se află în proces de insolvabilitate sau de lichidare;
- angajatorilor care, la data depunerii cererii de acordare a ajutorului pentru salariații cu regim de activitate redusă, au restanțe la bugetul public național ce depășesc mărimea stabilită de Guvern.
Totodată, prevederile art. 97 secund din Codul muncii nu se aplică salariaților care:
- prestează muncă prin cumul în cadrul aceleiași unități sau la o altă unitate;
- nu au realizat un stagiu de cotizare în sistemul public de asigurări sociale de stat de cel puțin șase luni în ultimele 24 de luni calendaristice premergătoare datei înregistrării cererii de acordare a ajutorului pentru salariații cu regim de activitate redusă;
- sunt angajați cu timp de muncă parțial.