Modul de confirmare a stagiului de cotizare este stabilit în Regulamentul privind modalitatea de calculare a pensiilor și modalitatea de confirmare a stagiului de cotizare pentru stabilirea pensiilor (Hotărârea Guvernului nr. 165/2017).

Ana MOLDOVANU
consilier superior
în Departamentul protecție social-economică al CNSM
Stagiul de cotizare realizat până la introducerea evidenţei individuale de asigurări sociale (până la 1 ianuarie 1999) se confirmă prin carnetul de muncă sau prin alte documente eliberate în modul stabilit.
În urma introducerii evidenţei individuale de asigurări sociale (după 1 ianuarie 1999), stagiul de cotizare se confirmă în baza datelor din contul personal de asigurări sociale al persoanei asigurate.
În lipsa carnetului de muncă sau în cazurile în care carnetul de muncă include înscrieri incorecte şi imprecise sau lipsesc înscrisurile respective despre anumite perioade de activitate, pentru confirmarea stagiului se iau în considerare adeverinţele, extrasele din ordine, contul personal al angajatului în care se reflectă salariul calculat lunar, schema de încadrare şi alte documente ce conţin informaţii referitoare la perioada de muncă.
Perioada de desfăşurare a muncii individuale realizată până la 1 ianuarie 1999 se include în stagiul de cotizare în baza documentelor privind plata contribuţiilor de asigurări sociale.
Avocaţii, auditorii, notarii, întreprinzătorii individuali se raportează la categoriile de persoane ce desfăşoară activitate independentă și, la solicitarea pensiei, trebuie să confirme activitatea prin certificate privind plata contribuţiilor de asigurări sociale, eliberate de organele teritoriale de asigurări sociale.
Perioada de muncă realizată până la 1 ianuarie 1999 în propriile gospodării ţărăneşti (de fermier) a membrilor acestora şi a cetăţenilor a căror muncă a fost folosită în bază de contract se confirmă prin înscrierile din carnetul de muncă şi/sau din documentele ce confirmă achitarea contribuţiilor de asigurări sociale.
Activitatea de creaţie a membrilor uniunilor de creaţie realizată până la 1 ianuarie 1999 se confirmă prin adeverinţele privind perioada de achitare a contribuţiilor de asigurări sociale.
Temei pentru includerea în stagiul de cotizare a perioadelor realizate până la 1 ianuarie 1999 în baza contractelor civile servesc certificatele eliberate de patron, care confirmă achitarea contribuţiilor de asigurări sociale şi contractul cu menţiunea patronului despre îndeplinirea sarcinii.
Durata incapacităţii temporare de muncă survenită în perioada de muncă se stabileşte în baza documentelor eliberate de la locul de muncă respectiv sau de instituţia medicală.
Perioada de îndeplinire a serviciului militar în termen sau cu termen redus se confirmă prin înscrierile respective în livretele militare sau în adeverinţele de recrutare eliberate de centrele militare, statele majore şi instituţiile fostelor ministere de forţă unionale şi republicane, adeverinţele eliberate de instituţiile de arhivă şi curative militare, notiţele despre serviciul militar introduse în carnetul de muncă conform documentelor.
Participarea la acțiunile de luptă pentru apărarea integrității teritoriale și a independenței Republicii Moldova în perioada 2 martie – 13 august 1992 se confirmă prin legitimație de veteran de război de model nou și certificat, cu indicarea perioadei de participare la acțiunile de luptă pentru apărarea integrității teritoriale și a independenței Republicii Moldova, eliberate de către Ministerul Apărării.
Perioada de rezidențiat (internatura și secundariatul clinic) în învățământul postuniversitar obligatoriu se confirmă prin diploma de licență sau certificatul privind realizarea studiilor postuniversitare de rezidențiat.
Perioada de studii în instituţiile de învăţământ superior de zi de până la 1 ianuarie 1999 se confirmă prin diplomă sau prin certificat de arhivă cu privire la perioada şi absolvirea studiilor.
În stagiul de cotizare se ia în considerare întreaga perioadă de studii la secţia de zi, cu excepţia anilor în care a fost repetat același curs de studiu.
Perioada îngrijirii unui invalid de gradul I, a unui copil invalid sub vârsta de 16 ani sau a unei persoane care a depășit vârsta de 75 de ani se confirmă de organele teritoriale de asigurări sociale de la domiciliul persoanei îngrijite în baza:
- cererii şi buletinului de identitate ale persoanei care a efectuat îngrijirea. Pentru persoanele care locuiesc împreună cu persoana ce necesită îngrijire nu se solicită alte acte;
- confirmării depuse de către persoana îngrijită, iar în caz de imposibilitate (deces, sănătate șubredă), de către membrii familiei acesteia sau a actului de constatare a circumstanţelor reale (pentru persoanele care locuiesc separat de persoana care necesită îngrijire);
- documentelor ce confirmă faptul şi durata invalidităţii (pentru invalizii de gradul I şi copiii invalizi) şi vârsta (pentru persoanele de vârstă înaintată şi pentru copiii invalizi).
În calitate de documente ce confirmă invaliditatea pot fi acceptate: cotorul/certificatul medical de încadrare în grad de invaliditate, eliberat de Consiliul Republican de Expertiză Medicală a Vitalității (CEMV), iar în cazul copiilor invalizi – concluziile medicale eliberate de centrele medicale consultative sau alte documente de arhivă ce confirmă statutul de copil invalid.
Perioada de îngrijire a unui copil cu dizabilitate severă sub vârsta de 18 ani sau a unei persoane cu dizabilitate severă de către unul dintre părinţi, de către tutore sau curator, până la angajarea în funcţia de asistent personal, se confirmă prin documente ce demonstrează încadrarea copilului/persoanei în gradul de dizabilitate severă:
- pentru perioada 1 ianuarie 1999 – 1 ianuarie 2013 – certificatul medical eliberat de Consiliul (centrul) medical consultativ; sau
- începând cu 1 ianuarie 2013 – cotorul eliberat de Consiliul Național pentru Determinarea Diz-abilității și Capacității de Muncă (CNDCM) de încadrare în dizabilitate severă;
- acte confirmative eliberate de către Direcţia de asistenţă socială de la locul de trai, prin care se confirmă faptul îngrijirii, precum şi angajarea în funcția de asistent personal, adeverinţa de naştere a copilului, a persoanei cu diza-bilitate severă şi, după caz, decizia de instituire a tutelei sau curatelei.
Perioada îngrijirii copiilor se stabileşte prin documentele care certifică naşterea copilului (adeverinţa de naştere) şi împlinirea de către copil a vârstei de trei sau opt ani (adeverinţa de căsătorie, adeverinţa de deces, adeverinţa organelor fondului locativ etc.).