Dacă indicatorul de temperatură din plasa de bord a ajuns în zona roşie ori dacă este sesizată o scădere a puterii furnizate de motor sau dacă auziţi zgomote puternice provenite din compartimentul motor, atunci este posibil că propulsorul să se fi supraîncălzit. Ce este de făcut în această situaţie?
În primul rând, trageţi pe dreapta şi opriţi într-un loc sigur, fără a încurcă ceilalţi şoferi. Apoi trebuie să va asiguraţi că maşină a fost scoasă din viteză, adică treceţi schimbătorul în poziţia neutră la cutia de viteze manuală sau în poziţia “P” în cazul transmisiei automate. Mai mult, autoturismul trebuie asigurat şi cu frână de mână, iar toţi consumatorii auxiliari trebuie neapărat opriţi (aerul condiţionat, instalaţia audio, farurile etc).
În pasul următor va trebui să verificaţi dacă sub maşină se observă scurgeri de lichid sau dacă iese abur de sub capotă (pe margini). Dacă nu observaţi astfel de anomalii, lăsaţi motorul să meargă şi asiguraţi-va că ventilatorul de răcire funcţionează. Dacă acesta nu funcţionează, imediat trebuie oprit motorul. Mare atenţie pentru că nu se recomandă să ridicaţi capotă până ce nu se mai observă scurgeri de lichid şi abur deoarece vă puteţi răni grav. Mai mult, dacă ridicaţi capota cu motorul pornit, ţineţi mâinile şi îmbrăcămintea departe de piesele în mişcare, de exemplu ventilatorul sau curelele de transmisie.
Verificaţi cureaua pompei de apă, iar dacă aceasta nu lipseşte, va trebui să inspectaţi dacă este tensionată. Dacă cureaua de transmisie este în stare bună, verificaţi ca scurgerile de lichid să nu provină de la radiator, de la furtunuri sau de sub maşină. Mai mult, trebuie să ţineţi cont că dacă instalaţia de aer condiţionat a fost pornită, atunci este normal ca în staţionare să se scurgă pe carosabil o mică cantitate de apă. În schimb, dacă cureaua pompei de apă este ruptă sau dacă curge lichid de răcire, opriţi imediat motorul şi neapărat solicitaţi ajutorul unui service specializat.
Însă dacă nu puteţi depista cauza supraîncălzirii, aşteptaţi câteva minute pentru ca motorul să se răcească complet şi apoi inspectaţi vasul de expansiune. Mare atenţie să nu deschideţi capacul acestui vas atunci când motorul este pornit pentru că vă puteţi răni grav. Dacă în urmă inspecţiei observaţi că s-a pierdut lichid de răcire, atunci completaţi cu antigel până la jumătatea vasului de expansiune (există un semn). Însă ţineţi cont că pierderile importante de lichid de răcire indică o scurgere în sistem care trebuie depistată urgent de către un specialist, iar apoi defecţiunea trebuie remediată într-un service.
În concluzie, dacă motorul s-a supraîncălzit iar problema depistată ar fi pierderea lichidului de răcire, atunci puteţi completă vasul cu antigel (sau cu apă pe timp de vară) şi să va continuaţi dep-lasarea spre casă sau mai bine către un service. Însă pe drum, trebuie să fiţi atenţi ca lichidul de răcire să nu scadă sub semnul de minimum marcat pe peretele vasului de expansiune.