Datorită poziției ferme a Confederației Naționale a Sindicatelor din Moldova (CNSM), la ședința Parlamentului Republicii Moldova din 19 noiembrie curent, a fost votat în două lecturi proiectul de Lege pentru mo-dificarea unor acte normative (Legea nr. 140/2001 pri-vind Inspectoratul de Stat al Muncii; Legea securităţii şi sănătăţii în muncănr. 186/2008; Legea nr. 131/2012 privind controlul de stat asupra activității de întreprinzător; Codul muncii; Codul contravenţional etc.).
Elena CARCHILAN
șefa Inspectoratului Sindical de Muncă
Scopul proiectului constă în restabilirea pentru Inspectoratul de Stat al Muncii (ISM) a atribuţiilor de control în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă și în domeniul raporturilor de muncă. Astfel se asigură integritatea funcțională a acestuia în conformitate cu Convenția OIM nr. 81/1947 privind inspecția muncii în industrie și comerț și cu Convenția nr.129 privind inspecția muncii în agricultură, documente ratificate de Republica Moldova.
Deblocarea situației de conflict
Totodată, modificările vizează asigurarea funcționalității sistemului de control în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă și deblocarea situației de conflict de competență între cele 10 autorități abilitate în domeniul siguranței ocupaționale la efectuarea controlului de stat și cercetării accidentelor de muncă.
Proiectul conține un șir de modificări și la alte legi în vigoare. De pildă, Codul muncii va fi completat cu norma care va oferi Inspectoratului de Stat al Muncii competența de control pe domeniul securității și sănătății în muncă. Modificările la Codul contravențional atribuie ISM competența de a constata contravenții în domeniul securității și sănătății în muncă. Totodată, ISM nu va fi exclus de sub incidența Legii nr. 131/2012 privind controlul de stat asupra activității de întreprinzător.
Ținem să menționăm poziția constructivă a Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale în conlucrarea pentru revenirea atribuţiilor de control în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă la Inspectoratul de Stat al Muncii, în conformitate cu actele internaționale la care Republica Moldova este parte.
CNSM permanent şi-a manifestat dezacordul categoric faţă de diminuarea prevederilor legale care vizează supravegherea şi controlul de stat asupra respectării actelor legislative şi a altor acte normative care conţin norme ale dreptului muncii şi a pledat mereu pentru scoaterea ISM de sub incidenţa Legii nr. 131/2012 şi păstrarea în format integrat a sistemului de inspecție exercitat de acesta (cu atribuţii de control în domeniul raporturilor de muncă şi al securităţii şi sănătăţii în muncă).
Limitarea competențelor de control ale ISM privind securitatea și sănătatea în muncă și delegarea acestor împuterniciri către 10 autorități, potrivit experților OIM, constituie un model unic atât în Europa, cât și în toată lumea.
CNSM apreciază că s-a ținut cont, chiar dacă oarecum parțial, de opinia Comitetului de Experţi privind Aplicarea Convenţiilor şi a Recomandărilor OIM (CEACR – (din cadrul Biroului Internaţional al Muncii), care a constatat în sistemul actual de inspecție un șir de neconformități ale actelor normative naționale.
Suplimentar, în rapoartele sa-le, Biroul Internaţional al Muncii s-a pronunțat asupra sistemului de inspecţie a muncii din Republica Moldova, și a constatat în mod expres că „restricțiile privind efectuarea controalelor inopinate, cuprinse în art.18 și 19 din Legea privind controlul de stat asupra activității de întreprinzător nr. 131 din 08.06.2012 sunt incompatibile cu cerințele stipulate la art. 12, alin. (1), lit. (a) și (b) din Convenția OIM nr. 81/1947 și cu prevederile art. 16, alin. (1), lit. (a) și (b) din Convenția nr.129 OIM”.
Pe parcursul anilor 2013-2020, CNSM a adresat în repetate rânduri demersuri către Guvernul și Parlamentul Republicii Moldova în vederea eliminării contradic-țiilor dintre legislația națională și prevederile Convențiilor OIM și restabilirea atribuțiilor și com-petențelor ISM, conform cadrului legal existent, până la adoptarea Legii nr. 131/2012.
Noțiunea de reformă presupune un proces de schimbare în bine, care să răspundă provocărilor și exigențelor din domeniul securității și sănătății în muncă. S-a constatat, însă, o situație de regres și agravare în domeniul securității și sănătății în muncă, unde drepturile constituționale (art. 43, alin. 2) ale angajaților la condiții echitabile și satisfăcătoare de muncă, la apărarea vieții, a sănătății, integrității fizice și psihice a lucrătorilor au fost compromise, și anume: a crescut numărul accidentelor de muncă în anul 2019, ceea ce denotă o situație îngrijorătoare, caracterizată prin încălcări sistematice a cerințelor securității și sănătății în muncă.
Cerințele de securitate și sănătate în muncă au un caracter preventiv, menirea lor fiind preîntâmpinarea producerii acciden-telor de muncă. Intervenția (pla-nificată și inopinată) a inspectorilor de muncă în prevenirea ris-curilor profesionale în cadrul enti-tăților supuse controlului de stat generează o anumită răspunde-re disciplinară în domeniul organizării și desfășurării activităților de protecție a lucrătorilor.