Guvernul îmbunătățește gestionarea infrastructurii feroviare și instituie un mecanism stabil de cofinanțare bugetară a lucrărilor de întreținere și modernizare a rețelei feroviare din Republica Moldova. În acest scop, a fost aprobat Contractul multianual pentru administrarea infrastructurii feroviare.
Potrivit documentului, sunt prevăzute alocări anuale de la bugetul de stat pentru lucrări de reparație, întreținere și dezvoltare a infrastructurii feroviare. Suma exactă va fi stabilită la momentul semnării documentului. Contractul va avea o durată cuprinsă între 3 și 5 ani și va include mecanisme clare de monitorizare a lucrărilor realizate, astfel încât banii publici să fie folosiți cu responsabilitate.
Implementarea Contractului multianual va asigura condițiile necesare pentru creșterea siguranței și vitezei trenurilor, sporirea competitivității transportului feroviar, precum și reducerea uzurii drumurilor, prin transferul traficului de mărfuri de la camioane la trenuri.
Proiectul are impact social direct, în special, în contextul asigurării accesului la servicii de calitate în domeniul transportului feroviar, prestate în condiții de siguranță și fiabilitate, prin creșterea mobilității transportului de mărfuri și pasageri în termene restrânse în transportul feroviar.
Potrivit autorilor proiectului, acesta va avea un impacti benefic și asupra sectorului privat. Implementarea prevederilor Contractului multianual evocat va permite administratorului infrastructurii să extindă zona de intervenție asupra infrastructurii feroviare, avînd posibilitatea să planifice lucrări complexe și costisitoare cu posibilitatea atragerii împrumuturilor și stingerii acestora într-un termen îndelungat.
„Contractul multianual oferă avantaje mediului privat și are rolul de a oferi un cadru de finanţare pe termen lung a activităţilor de întreţinere, cu scopul de a determina ambele părţi să adopte o perspectivă pe termen lung şi să elaboreze planuri de întreţinere bazate pe cererea viitoare de servicii. Este important ca infrastructura feroviară să ţină seama de tiparele viitoare de cerere în materie de transport, ducând astfel la dezvoltarea traficului şi la creşterea veniturilor. În plus, acest contract permite să ajungă la compromisuri între interesele beneficiarilor de servicii feroviare şi cele ale administratorului feroviar, între activităţile de întreţinere şi calitatea reţelei, precum şi între activităţile de întreţinere pe termen scurt şi cele de reînnoire etc.”, se menționează în proiect.
Problemele financiare ale CFM se țin lanț, în ultimii ani. Angajații nu și-au primit salariile de câteva luni. În prezent, datoriile față de furnizori se ridică la peste 1,2 miliarde de lei. Disperați, angajații CFM au ieșit și în stradă la proteste.
Contractul oferă avantaje mediului privat și oferă un cadru de finanţare pe termen lung
Guvernului i s-a cerut mereu să caute bani pentru modernizarea infrastructurii feroviare, astfel încât CFM să transporte mai multă marfă și să obțină venituri mai mari pentru activitatea operațională și plata salariilor. Pe termen lung, Guvernul propune ca CFM să fie restructurată în trei entități distincte: infrastructură, transport de pasageri și transport de mărfuri, astfel încât activitățile să fie gestionate mai eficient.
Pentru a reduce din cheltuieli și a salva întreprinderea de la faliment, administrația CFM a procedat și la o reducere a personalului cu 27 la sută, adică peste o mie de persoane. Potrivit lui Sergiu Cotelnic, director general interimar al CFM, acţiunea face parte din planul de restructurare şi optimizare. Majoritatea celor disponibilizaţi sunt pensionari.