Sistemul de frânare al maşinilor noastre este foarte important, aşa că trebuie să avem mereu grijă să fie curăţat şi să înlocuim la timp componentele acestuia precum şi lichidul de frână. Performanţele de viteză ale automobilului sunt cu atât mai mult puse în evidenţă cu cât sistemul de frânare este eficient şi corect îngrijit.
Ce este şi ce rol are
Un element important de care trebuie să ţinem cont atunci când facem revizia maşinii este lichidul de frână. Acesta se utilizează pentru circuitul hidraulic de frânare şi are rolul de a transmite presiunea suportată de pedala de frână direct către sistemul de frânare al maşinii, dar şi de a împiedica uzura prematură a pieselor sistemului de frânare.
Cum funcţionează
Scăderea nivelului lichidului de frână din rezervor compensează uzură discurilor şi a plăcuţelor de frână, cu scopul de a menţine înălţimea potrivită a pedalei de frână. Dacă nivelul lichidului este mai scăzut, indicat este să nu umplem rezervorul, mai ales dacă sistemul plăcuţelor şi al discurilor de frânare nu a fost înlocuit complet recent.
Factori care pot afecta eficiența lichidului de frână
Factorii externi care ar putea afecta eficiența lichidului de frână sunt temperatura şi umiditatea. Aceşti doi factori cresc riscul fierberii lichidului de frână, precum şi a apariţiei fenomenului de blocare a vaporilor de aer.
Rezultatul este frânarea ineficientă şi, implicit, periculoasă pentru şofer şi pasageri. Lichidul de frână îşi pierde proprietăţile în timp, chiar dacă vehiculul nu este utilizat. Saturația de umiditate determină pierderea calităţilor lichidului, însă acesta rămâne un factor care poate ataca vopseaua maşinii, de pildă.
Cum alegi un lichid de frână?
Când alegeţi un lichid de frână trebuie să luaţi în calcul următoarele caracteristici: compatibilitatea cu componentele de metal sau plastic ale sistemului de frânare, comportamentul adecvat vâscozitate-temperatură, tendinţa scăzută de formare a bulelor, bune proprietăţi anticoroziune şi rezistenţă la îmbătrânire, lubrifiere bună în condiţii extreme şi compresbilitate scăzută. Pentru înlocuire sau completare trebuie să aveţi mare atenţie să respectaţi prescrierile constructorului autoturismului.
Înlocuirea
Este recomandat să înlocuim lichidul de frână în mod regulat, o dată la 12.000 km sau o dată la 3-4 ani. Înlocuirea lichidului de frână favorizează păstrarea proprietăţilor originale ale frânării în toate situaţiile şi reuşim astfel să evităm uzarea acestuia atunci când intră în contact cu elementele metalice ale sistemului de frânare.
Concluzie
Este important să ţinem seama de corectitudinea funcţionalităţii sistemului de frânare pe care îl deţinem. Unul dintre elementele care asigura eficiența sistemului este lichidul de frână. Nu uitaţi să schimbaţi lichidul de frână la timp!