Pentru mulţi, automobilele sunt un mod de viaţă, iar pentru producătorii auto acestea sunt doar un business, mai mult sau mai puţin profitabil. După cum e de aşteptat, maşinile scumpe sunt cele mai profitabile.
Cotidianul german Focus a realizat o analiză pentru prima jumătate a anului 2013 şi a întocmit două topuri: al constructorilor profitabili şi, respectiv, al celor care produc în pierdere.
TOP 10 constructori cu profit/maşină:
1. Porsche: 16.590 euro / maşină (18,4%)
2. Ferrari-Maserati: 15.000 euro / maşină (11,9%)
3. Audi: 3.821 euro / maşină (10,5%)
4. BMW: 3.495 euro / maşină (9,8%)
5. Mercedes-Benz: 2.012 euro / maşină (4,9%)
6. Toyota: 1.801 euro / maşină (9%)
7. Hyundai: 1.027 euro / maşină (9,3%)
8. KIA: 911 euro / maşină (7,6%)
9. Nissan: 861 euro / maşină (5,6%)
10. Honda: 785 euro / maşină (4,0%)
Deşi Ferrari produce maşini mai scumpe decât Porsche, iată că producătorul german de maşini sport dă dovadă de o eficienţă mai bună, datorată în parte gamei mult mai mari şi mai variate.
În ce priveşte triada producătorilor premium din Germania, 2013 este primul an în care Audi îşi depăşeşte rivalii BMW şi Mercedes-Benz ca profit realizat pe maşină, în principal, din cauza că grupul BMW (BMW, Mini şi Rolls Royce) şi marca Mercedes-Benz, împreună cu Smart, au avut o scădere.
În mod surprinzător, Toyota se situează cel mai bine ca profit pe maşină între producătorii generalişti, analiştii remarcând un reviriment rapid după problemele ”scandalului pedalei” şi după dezastrul de la Fukushima – e, practic, un exemplu al eficienţei programului de austeritate impus de management pentru a reveni pe linia de plutire.
De asemenea, se remarcă o creştere accentuată a profitului pe maşină înregistrat de coreenii de la Hyundai şi KIA, care îşi modifică gama de modele cu o viteză considerabilă.
Grupurile Volkswagen şi General Motors, angajate în lupta pentru titlul de numărul unu mondial, stau mai prost decât Toyota, având profituri de 629 de euro / unitate (3%) şi, respectiv, 604 euro / unitate (5,2%), în parte din cauza politicii agresive de discounturi din ultima perioadă.
TOP constructori cu pierderi/maşină:
1. Fiat Auto: -130 euro / maşină (-1,0%)
2. Seat: -164 euro / maşină (-1,1%)
3. Peugeot-Citroen: -394 euro / maşină (-3,9%)
4. Opel/Vauxhall: -414 euro / maşină (-2,9%)
5. Renault: -457 euro / maşină (-3,1%)
6. Ford Europe: -843 euro / maşină (-5,7%)
Unul dintre efectele acestei situaţii, consideră specialiştii germani, este crearea în curând a unor alianţe de şi mai mare anvergură, pentru ca aceşti constructori să reziste pe o piaţă în care liderii pun din ce în ce mai multă presiune.