Anvelopele reprezintă unul dintre cele mai importante elemente de siguranță ale mașinii dvs. Orice accelerație, frânare sau schimbare de direcție este realizată prin pata de contact dintre suprafața de rulare și anvelopă.
Atunci când pneurile sunt foarte uzate, este important ca acestea să fie schimbate cu unele noi. La nivel global, statisticile arată că peste 1000 de accidente fatale pot fi evitate dacă se utilizează anvelope în stare optimă. Dar să vedem când trebuie făcută operațiunea de schimbare a anvelopelor?
Gradul de uzură
În primul rând, un pneu devine foarte periculos în condiții de umiditate, atunci când adâncimea șanțurilor de pe suprafața de rulare este mai mică de 1,6 mm. Acestea au rolul de a elimina apa, iar la o uzură mai pronunțată apare foarte ușor fenomenul de acvaplanare, apa rămânând sub anvelopă, fără a putea fi eliminată. În aceste momente, direcția nu poate fi controlată, iar frânarea este extrem de slabă, distanțele putând fi de două ori mai mari decât acelea realizate cu pneuri care nu sunt excesiv uzate. Pentru a depista foarte ușor gradul de uzură trebuie să verificați “barele” transversale special poziționate pe canalele de evacuare a apei. Acestea nu trebuie să fie la nivel cu restul suprafeței de rulare. Dacă sunt, atunci anvelopele trebuie schimbate. Dacă nu reușiți să găsiți aceste bare de control, puteți merge într-o vulcanizare unde există un instrument special pentru a măsura nivelul de uzură.
Uzura neuniformă
Alt motiv pentru care anvelopele trebuie schimbate apare în momentul când se poate observa uzură neuniformă pe suprafața de rulare. Aceasta poate apărea din mai multe motive, de aceea este recomandat să verificați și dacă unghiul de fugă este cel corect. Un astfel de pneu este dezechilibrat dinamic și reprezintă o problemă reală de siguranță, mai ales la viteze ridicate. Uzura diferită între punți este normală, de aceea este important să schimbați anvelopele între punți la fiecare 10.0000 km.
Deformații ale peretelui lateral
Tot cu ajutorul unei inspecții vizuale se poate detecta dacă pe anvelope există gâlme sau deformații ale peretelui lateral. Acestea apar frecvent atunci când se trece cu viteză prea mare prin gropi adânci. Peretele lateral, cu rol foarte important în siguranță este afectat, înlocuirea anvelopei respective fiind prioritară.
Ca o regulă generală, este util ca anvelopele să nu fie utilizate pentru mai mult de 6 ani, deoarece, după acest interval, proprietățile compoziției se pierd, iar performanțele la frânare scad dramatic. O anvelopă modernă este, în general, garantată pentru 10 ani, însă aceasta este considerată o perioadă mult prea lungă, mai ales în condițiile de exploatare dificile din Moldova.