
Foto: edu.gov.md
Un număr de 15 tineri moldoveni beneficiază, începând cu anul de studii 2016-2017, de pregătire profesională în baza sistemului de instruire duală la specialitatea de electromontor pentru întreţinerea şi repararea utilajului electric. Studiile sunt organizate în baza unui proiect-pilot în cadrul Şcolii profesionale nr.9 din Chişinău şi al unei întreprinderi din sectorul energetic.
Cei 15 tineri vor studia până în ianuarie 2017 în cadrul şcolii profesionale, după care vor avea parte de instruire practică la întreprindere, unde se vor afla până la susţinerea examenelor şi absolvirea propriu-zisă, a precizat Tatiana Caraman, directoarea Şcolii profesionale nr. 9. În tot acest răstimp, elevilor în cauză le este oferită posibilitatea de a locui în căminul şcolii şi de a se alimenta o dată pe zi la cantina aceleiaşi instituţii.
În opinia directoarei, acest sistem de învăţare pas cu pas a meseriei permite atingerea standardului ocupaţional solicitat pe piaţa muncii, care este în continuă schimbare. Or, la proces participă şi agentul economic, care ştie cel mai bine ce cunoştinţe şi deprinderi practice trebuie să posede un specialist calificat pentru a corespunde cerinţelor pieţei forţei de muncă.
La absolvire, tinerii pregătiţi după această metodă vor avea şanse mai mari de angajare şi avansare în carieră. Cât despre cei 15 elevi, toţi au posibilitate, la dorinţă, să se angajeze după încheierea studiilor la întreprinderea la care au parte de instruire practică.
„Cel mai important obiectiv al acestei colaborări este
ca tinerii meseriaşi să nu plece peste hotare, ci să dispună de pregătire profesională de calitate şi să activeze în economia naţională”, a accentuat Tatiana Caraman. Directoarea este convinsă că, după încheierea proiectului-pilot, pregătirea elevilor după sistemul dual va continua. Mai mult, conducătoarea acestei instituţii de învăţământ speră că, în următorii ani, la aceeaşi specialitate va putea fi înmatriculat un număr dublu de tineri.
Condiţii de instruire
De vreme ce elevii însuşesc în cadrul instituţiei de învăţământ 30 la sută din cunoştinţele necesare pentru deprinderea meseriei, iar restul 70 la sută – la întreprindere, şi programul de instruire a suferit unele modificări. În acest scop, personalul şcolii a conlucrat cu reprezentanţii întreprinderii.
Şi dacă la instituţia de învăţământ există laborator pentru pregătirea electromontorilor, dotat conform ultimelor cerinţe tehnologice, la întreprindere sunt şi alte tipuri de echipament de producţie. Astfel, agentul economic dispune de un atelier cu toate cele necesare pentru instruirea tinerilor şi de laborator pentru formarea deprinderilor practice, a adăugat Tatiana Caraman.
Şi Maria Dinu, preşedinta comitetului sindical de la Şcoala profesională nr. 9, a apreciat că sistemul de instruire duală este binevenit pentru elevi. Aceştia, pe lângă bursa de aproximativ 330 de lei pe lună pe care le-o plăteşte statul, mai sunt motivaţi financiar şi de întreprindere, care le achită câte 1500 de lei lunar.
Sistemul dual îi afectează însă pe profesorii de la unele obiecte de cultură generală, care nu sunt studiate în cazul acestei metode. Or, el presupune că elevii trebuie să se dedice toată viaţa doar actualei meserii.
De menţionat că sistemul dual de pregătire a cadrelor este practicat în ţara noastră din 2014, cu scopul de a spori atractivitatea studiilor profesionale şi a apropia oferta educaţională de necesităţile pieţei muncii. Sistemul dual este practicat în prezent de 15 companii şi nouă şcoli profesionale din Bălţi, Făleşti, Cahul, Ceadâr-Lunga, Chişinău, Hânceşti, Nisporeni şi Orhei, unde îşi fac studiile în jur de 220 de elevi la specialităţi din domeniile: industrie auto, textile, energie electrică şi agricultură.