Confederația Națională a Sindicatelor din Moldova își exprimă îngrijorarea și, totodată, condamnă Guvernul pentru modalitatea de elaborare şi aprobare a proiectului de lege care prevede instituirea funcției de demnitate publică – Avocatul Poporului pentru drepturile antreprenorilor, fără implicarea şi consultarea adecvată a instituţiei direct responsabile de domeniu. Despre aceasta se arată într-o Declarație a CNSM dată publicității joi, 12 noiembrie.
Anterior, și instituția Avocatul Poporului a emis un comunicat de presă prin care se declară nemulțumită de faptul că Guvernul reorganizează Oficiul Avocatului Poporului fără informarea și consultarea Avocatului Poporului. Ombudsmanul califică acest act drept o sfidare flagrantă a principiilor transparenței decizionale, procedură indispensabilă unui stat democratic.
Proiectul de lege care prevede instituirea funcției de demnitate publică – Avocatul Poporului pentru drepturile antreprenorilor a fost votat de Guvern. Acesta va fi numit de Parlament și va activa în cadrul Oficiului Avocatului Poporului, dar urmează a fi autonom față de Avocatul Poporului și Avocatul Poporului pentru drepturile copilului .
Potrivit proiectului, Avocatul Poporului pentru drepturile antreprenorilor va fi specializat în problemele de protecție a drepturilor antreprenorilor și va asigura respectarea drepturilor şi a intereselor legitime ale antreprenorilor de către autoritățile publice, de către organizații şi întreprinderi, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, de către organizațiile necomerciale şi de către persoanele cu funcții de răspundere de toate nivelurile.
Lipsă de dialog
În declarația sa oficială, CNSM împărtăşeşte pe deplin indignările Oficiului Avocatului Poporului, provocate de lipsa dialogului şi consultării acestuia la elaborarea proiectului de lege pentru modificarea unor acte normative, care are drept scop instituirea funcţiei respective.
„Faptul că la elaborarea acestui proiect de lege nu a fost solicitată opinia Institu-ției Naționale pentru Drepturile Omului și nici a CNSM, care au menirea con-stituțională, după competență, în materie de protejare a drepturilor omului, denotă o intenție sau o practică inadmisibilă în procesul de elaborare a proiectelor de acte legislative. Un asemenea mod de adoptare a deciziilor guvernamentale, adică fără a ţine cont de opinia (argumentele) instituţiei responsabile în domeniu, a demonstrat, nu o singură dată, cât de costisitor şi de anevoios devine procesul de redresare a situaţiei. Drept exemplu în acest sens poate servi reforma în domeniul controlului de stat şi, mai exact, dispersarea competenţelor Inspectoratului de Stat al Muncii”, se arată în Declarație.
Documentul vizat contravine Principiilor de la Paris privind standardele internaționale
Nedumerirea Avocatului Poporului este cauzată și de faptul că documentul vizat contravine Principiilor de la Paris, care stabilesc standardele internaționale de activitate a unei Instituții Naționale de Protecție a Drepturilor Omului (INDO). În conformitate cu aceste standarde, Oficiul Avocatului Poporului a fost acreditat în 2018 cu cel mai înalt statut, statutul „A”. Crearea unei funcții de Avocat al Poporului pe un domeniu care nu are tangență cu activitatea de promovare și protecție a drepturilor omului ar putea conduce la retragerea acestui statut.
„Prin urmare, impactul inițiativei Guvernului de a institui funcția de Avocat al Poporului pentru drepturile antreprenorilor în cadrul Oficiului Avocatului Poporului va fi exclusiv unul negativ, atât asupra instituției de protecție a drepturilor omului, cât și a Republicii Moldova, și nu va aduce o valoare adăugată pentru respectarea drepturilor antreprenorilor așa cum se intenționează”, susține Avocatul Poporului.
Multiplicarea instituţiilor finanţate din bugetul public
„Având în vedere situaţia critică în domeniul sănătăţii şi problemele actuale, mai cu seamă, (im)posibilităţile financiare, pentru sindicate este de neînţeles oportunitatea triplării, chiar multiplicării instituţiilor finanţate din bugetul public, care, în principiu, au la bază aceleaşi competenţe şi atribuţii. Sau, instituţiile precum: Ministerul Economiei şi Infrastructurii, Consiliul Economic de pe lângă prim-ministru, Camera de Comerţ şi Industrie etc. nu au fost constituite de către stat anume în scopul susţinerii, protejării şi promovării drepturilor şi intereselor mediului de afaceri?”, se subliniază în documentul CNSM.
Sindicatele conștientizează necesitatea perfecționării cadrului legislativ național în domeniul protejării drepturilor antreprenorilor, însă vectorul principal sau sursa de inspirație în acest sens trebuie să o constituie normele dreptului internațional, Directivele Uniunii Europene în domeniu și, nu în ultimul rând, cadrul legal național al parteneriatului social.
Pornind de la cele sus-menționate, precum şi în scopul neadmiterii înregistrării unui regres de la cel mai înalt statut („A”) dobândit de Oficiul Avocatului Poporului, în consecinţă – de Republica Moldova, în domeniul protecţiei drepturilor fundamentale ale omului, Confederația Națională a Sindicatelor din Moldova solicită, în mod public, prim-ministrului Republicii Moldova, Ion Chicu, retragerea proiectului de lege prin care se propune instituirea funcției Avocatul Poporului pentru drepturile antreprenorilor.