4 December 2024
Chisinau
Auto

Sfaturi cum încălzim eficient maşina iarna

Loading
Auto Sfaturi cum încălzim eficient maşina iarna
Sfaturi cum încălzim eficient maşina iarna
incalzim-masina

Foto: autoria.org

 

În general, şoferii acor­dă mult prea puţină atenţie reglării corecte a temperaturii interioa­re în maşină iarna, iar dezaburirea pune mari probleme. Iată câteva sfaturi pentru surmon­tarea acestor probleme.

 

Probabil cam toţi dintre cei care citiţi aceste rânduri aţi întâmpinat probleme cu folosirea instalaţiei de clima­tizare iarna, iar geamurile aburite v-au dat multe bătăi de cap. Ei bine, iată în con­tinuare câteva sfaturi menite a vă ajute să treceţi cu bine peste aceste probleme.

În general, după porni­rea motorului, cam oricine dă drumul la maximum la instalaţia de aer condiţionat sau, pentru cei cu maşini ne­pretenţioase, la cea de venti­laţie. Lucru care, de cele mai multe ori, nu are neapărat efectul scontat, decât în ca­zurile mai rare ale sistemelor automate de climatizare mai sofisticate, eventual şi cu funcţie specială de dezgheţ şi dezaburire.

În primul rând, motorul fiind abia pornit, pe gurile de ventilaţie va ieşi doar aer rece într-o primă fază, ceea ce nu ajută dezaburirea sau dezgheţarea geamurilor. În plus, cuplarea compreso­rului aerului condiţionat va însemna o sarcină suplimen­tară pentru motor, deci un timp mai îndelungat pentru ca acesta să ajungă la tempe­ratura optimă.

Aşa încât este mai bine să lăsaţi motorul să ajungă mai aproape de temperatura optimă înainte de a apela la ventilaţie sau aer condiţio­nat. De menţionat faptul că motorul se încălzeşte mai repede în mers, nu la ra­lanti, aşa încât specialiştii recomandă ca, după ce v-aţi asigurat o vizibilitate corec­tă (prin curăţarea zăpezii şi gheţii de pe geamuri), să ple­caţi imediat după pornirea motorului, nu să aşteptaţi pe loc încălzirea acestuia.

Deşi aproape nimeni nu o prea face, ar fi indicat ca, în prealabil, să citiţi şi ma­nualul maşinii, referitor la modul de funcţionare şi de manipulare a instalaţiei de ventilaţie/climatizare. Şi asta deoarece apar mici diferenţe în funcţie de modelul maşi­nii şi motorizare, iar regulile generale trebuie adaptate.

Când motorul a ajuns în zona temperaturii optime, se poate da drumul la încălzire. Dar specialiştii nu recoman­dă setarea temperaturii la valoarea maximă, ci la una de confort. Dacă e prea frig în maşină, adică mai puţin de 19o (lucru care oricum se întâmplă în primele minute de la pornirea motorului), şoferul simte un disconfort clar, iar atenţia la drum şi la trafic este mai redusă.

Însă şi dacă e prea cald, peste 25o, apar efecte ne­dorite: circulaţia sângelui se înrăutăţeşte, iar mulţi dintre şoferi percep o senzaţie de somnolenţă şi, în unele ca­zuri, chiar dureri de cap din cauză că e prea cald. Aşa în­cât specialiştii recomandă o temperatură medie de 20-21 grade celsius.

Este contraindicat să con­ducem “înfofoliţi” în haine foarte groase: mişcările şi reacţiile sunt încetinite, iar gecile foarte groase duc la fi­xarea improprie a centurii de siguranţă, cu efecte nedorite în cazul unui accident. Ca şi compromis, o dată ajunsă temperatura interiorului la o valoare optimă, hainele groase trebuie date jos. De preferat este ca şoferul să poarte pulovere sau geci mai subţiri, pentru a evita supra­încălzirea corpului.

Citiți-ne pe Facebook
Comentarii
0
Comentează
Citește și
slot gacor
ssh account
slot thailand