Dacă procedurile de înregistrare a unei întreprinderi au fost mult simplificate în ultimii ani, durata deschiderii unei firme ajungând la câteva zile, iar în regim de urgenţă şi în patru ore, închiderea acesteia reprezintă un proces îndelungat, costisitor şi încărcat de tot soiul de „hârtii”.
Ana MOLDOVANU
consultant superior
în Departamentul protecție social-economică al CNSM
Este adevărat că acest proces complicat şi de durată depinde foarte mult de modalitatea de desfiinţare (voluntară sau impusă), de forma societăţii respective (cu răspundere limitată, pe acţiuni, cu asociat unic sau cu mai mulţi asociaţi), precum şi de motivele care stau la baza deciziei de închidere. Totuşi, unele cerinţe impuse de legislaţia în vigoare necesită bani şi, mai ales, timp.
Vor fi eliminate proceduri ce necesită timp şi bani
La insistenţa comunităţii de afaceri, a experţilor locali şi internaţionali, în colaborare cu programul BRITE (Programul Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID), Comerț, Investiții și Reglementarea Acti-vității de Întreprinzător), Ministerul Economiei a elaborat şi prezentat un proiect de lege ce propune optimizarea procedurilor şi a perioadei de timp necesare unui agent economic pentru lansarea, desfăşurarea şi lichidarea afacerii prin aplicarea unor idei inovaţionale în reglementarea afacerilor, scrie mold-street.com.
Prima este eliminarea obligației de informare a organului fiscal. Astfel, entitatea supusă lichidării va informa doar organul de înregistrare de stat, care, la rândul său, în calitate de ghișeu unic, va informa organele fiscale despre inițierea lichidării.
De asemenea, urmează a fi eliminată cerinţa publicării avizului privind lichidarea în „Monitorul Oficial”. În prezent, întreprinderea supusă lichidării este obligată să publice avizul privind inițierea lichidării în două publicații: „Monitorul Oficial” și Buletinul Camerei Înregistrării de Stat (CÎS). Modificările prevăd publicarea avizului doar în Buletinul CÎS, având în vedere funcțiile și rolul acestei instituţii.
Întreprinderea supusă lichidării nu va mai fi obligată să
colecteze confirmări privind lipsa datoriilor față de buget și a situației privind raportările către CNAS, CNAM, Vamă. Potrivit proiectului, această informaţie va fi obținută de către organele fiscale, prin intermediul sistemului informațional automatizat al Inspectoratului Fiscal Principal de Stat „Contul curent al contribuabilului”. La fel ca şi în cazul obligaţiei de a prezenta certificatul despre lipsa restantelor față de buget către organul înregistrării de stat.
Simplificarea procedurii de anulare a statutului de plătitor de TVA
Va fi eliminată şi obligaţia de a prezenta declarația finală cu privire la impozitul pe venit. Astfel, dacă, în urma controlului fiscal, se constată lipsa datoriilor față de creditori și buget, și lipsa activelor pasibile repartizării, declarația prealabilă privind impozitul pe venit se consideră a fi cea finală.
Cât despre cel de-al doilea control fiscal, acesta va fi eliminat în unele situații. Potrivit proiectului, în cadrul procedurii de lichidare, al doilea control fiscal se efectuează doar dacă entitatea supusă lichidării dispune de active pasibile repartizării între asociați/acționari/membri.
Un alt set de măsuri prevăd optimizarea procedurilor și perioadei de lichidare a unei întreprinderi. În acest sens urmează a fi modificat Codul fiscal.
Potrivit noilor prevederi, controlul fiscal ce ține de lichidarea întreprinderii într-o perioadă prestabilită va fi efectuat de organul fiscal în termen de cel mult 20 de zile calendaristice de la data prezentării declarației.
Totodată, se prevede că controlul fiscal va fi efectuat de Fisc cu aplicarea criteriilor de risc. O altă măsură este simplificarea pro-cedurii de anulare a statutului de plătitor de TVA. Anularea statutului de contribuabil al TVA se va efectua atât la cererea entității supuse lichidării, cât și de către organul fiscal din oficiu.
Contribuţia la capitalul social nu va mai fi impozitată
În plus, se prevede şi eliminarea normelor contradictorii din legislație privind impozitarea plă-ților de lichidare.
Modificările propuse stabilesc că impozitarea plăților de lichidare urmează a fi efectuată nu de la suma brută a plații efectuate, ci de la suma diferenței dintre suma plăților de lichidare şi suma con-tribuțiilor inițiale.
Potrivit Ministerului Economiei, o astfel de concretizare este necesară, deoarece Codul Fiscal nu prevede o astfel de normă, chiar dacă, conform legislației fiscale în vigoare, contribuțiile la capitalul social nu se supun impozitării.
În afară de Codul fiscal, urmează a fi operate şi modificări în Codul civil, în special, în ceea ce privește reducerea de la două luni la o lună a termenului de publicare a avizelor privind fuziunea sau dezmembrarea unei companii.