Care sunt condițiile de acordare a creditului pentru Prima casă? Am auzit că s-a schimbat vârsta beneficiarilor. Ce acte trebuie prezentate și care este termenul de acceptare a cererii?
Grigore Pușcă, Chișinău
Ana MOLDOVANU
consilier superior
în Departamentul protecție social-economică al CNSM
Conform Legii nr. 293/2017 privind unele măsuri în vederea implementării Programului de stat „Prima casă”, cu modificările ulterioare, pentru a beneficia de un credit ipotecar în cadrul Programului, persoana fizică trebuie să întrunească cumulativ următoarele condiţii:
- să aibă vârsta de până la 50 de ani la momentul solicitării creditului ipotecar;
- să fie cetăţean al Republicii Moldova angajat în R. Moldova;
- să dispună de venituri pentru achitarea creditului ipotecar, a cărui rată lunară, plus dobânda și comisionul de garantare, să nu depăşească 50% din veniturile nete cumulative ale beneficiarului și/sau ale familiei acestuia, precum şi ale unei rude de gradul I a beneficiarului și/sau ale soțului/soției acesteia;
- suprafața locuinței procurate în cadrul Programului să depășească suprafața locuinței pe care o deține în proprietate exclusivă sau împreună cu alți membri ai familiei. Se consideră eligibilă şi persoana care deține, în proprietate exclusivă sau împreună cu alți membri ai familiei, o locuință, indiferent de suprafața acesteia, într-un sat (o comună), dobândită prin moștenire sau donație;
- suprafața locuinței deținute în proprietate exclusivă sau împreună cu alți membri ai familiei, cu excepția beneficiarului, de către soțul/soția acestuia, să nu depășească suprafața locuinței procurate în cadrul Programului. Se consideră eligibilă și persoana al cărei soț/soție deține, în proprietate exclusivă sau împreună cu alți membri ai familiei, o locuință, indiferent de suprafața acesteia, într-un sat (o comună), dobândită prin moștenire sau prin donație;
- beneficiarul sau soțul/soția acestuia să nu fi procurat o locuinţă prin intermediul Programului.
Membri ai familiei se consideră soțul/soția beneficiarului și copilul acestora care nu a atins vârsta de 18 ani în momentul solicitării creditului.
Condiţiile Programului
Persoana fizică care întrunește criteriile de eligibilitate este în drept să solicite acordarea unui credit ipotecar în cadrul Programului, cu condiţia că:
- preţul de procurare al locuinţei nu depăşeşte suma de 1 milion de lei;
- participația proprie inițială este de cel puţin 5% din prețul de procurare al locuinței;
- termenul de rambursare a creditului ipotecar, cu excepția achitării anticipate a acestuia, va fi de până la 25 de ani, dar nu va depăşi vârsta standard de pensionare pentru limita de vârstă, stabilită de legislaţie;
- creditul ipotecar se va acorda în moneda națională.
Pentru a obține un credit ipotecar „Prima casă”, solicitantul trebuie să prezinte următoarele acte:
- cerere de acordare a creditului în cadrul Programului, semnată de solicitant;
- cerere de acordare a garanției în cadrul Programului, semnată de solicitant;
- buletinul de identitate al solicitantului, buletinul de identitate al soţului/soţiei, după caz;
- adeverinţa de venit proprie a solicitantului, a soţului/soţiei, după caz;
- carnetul de muncă şi/sau contractul individual de muncă sau licenţa pentru activitate profesională, proprie şi a soţului/soţiei, după caz;
- extras valabil din Registrul Bunurilor Imobile pentru locuința care urmează a fi procurată prin intermediul Programului, precum și certificat privind lipsa datoriilor eliberat de Serviciul Fiscal de Stat;
- certificat eliberat de Agenția Servicii Publice care confirmă faptul că beneficiarul împreună cu alți membri ai familiei, soțul/soția acestuia, împreună cu alți membri ai familiei, dețin o locuință cu o suprafață ce nu depășește suprafața locuinței procurate în cadrul Programului;
- alte documente care confirmă proveniența veniturilor oficiale nete;
- raport de evaluare a locuinței care urmează a fi procurată, de la o companie de evaluare licențiată.
Persoanele care obțin alte venituri din chirii, dividende și activități independente trebuie să prezinte documentele specifice care dovedesc obținerea acestor venituri.
În funcție de situația imobilului achiziționat, băncile pot cere ulterior și documente suplimentare față de cele solicitate inițial.
Termenul de acceptare a cererii este diferit. În cadrul Programului destinat familiilor cu copii, din momentul confirmării depunerii cu succes a cererii în termen de cel mult cinci zile lucrătoare, se validează informația și se înștiințează solicitantul despre acceptarea/refuzul de a fi inclus în lista potențialilor beneficiari de compensații.
În cadrul Programului destinat salariaților angajați în sectorul privat, în termen de cel mult șapte zile lucrătoare, se validează informația și se înștiințează solicitantul despre acceptarea/refuzul de a fi inclus în lista potențialilor beneficiari de compensații.
În cadrul Programului destinat angajaților din sector public, din momentul confirmării depunerii cu succes a cererii, solicitantul, în termen de până la 60 de zile, urmează să prezinte la Ministerul Finanțelor originalul documentului semnat de angajator, conform anexei nr.1 a Regulamentului privind modul de ținere a Registrului electronic al cererilor de acordare a compensațiilor în cadrul Programului de stat „Prima casă”. În termen de cel mult cinci zile lucrătoare de la recepționarea documentului în original, se validează informația și se înștiințează solicitantul despre acceptarea/refuzul de a fi inclus în lista potențialilor beneficiari de compensații.
Detalii despre Programul de stat „Prima casă” pot fi accesate pe pagina www.primacasa.gov.md. De asemenea, persoanele interesate pot obține un răspuns detaliat, apelând la numerele de telefon 022.226065 sau 022.226053.