Ce înseamnă ajutor de deces, cine beneficiază și cum se acordă acest ajutor? Ajutorul de deces se acordă numai persoanelor asigurate? În cazul naşterii unui copil mort se acordă ajutor de deces? Ajutorul de deces stabilit, dar neîncasat la timp, se plăteşte retroactiv?
Mariana Adam, Chișinău
Ana MOLDOVANU
consilier superior
în Departamentul protecție social-economică al CNSM
Conform Legii privind indemnizaţiile pentru incapacitate temporară de muncă şi alte prestaţii de asigurări sociale, nr. 289/2004, ajutorul de deces este o prestație unică de asigurări sociale, care se acordă în scopul susţinerii financiare a familiei decedatului sau a persoanei care a suportat cheltuielile legate de înmormântare. Modul de acordare a acestei prestații este stabilit în Regulamentul privind modul de stabilire şi plată a ajutorului de deces, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1442/2006.
De dreptul la acordarea ajutorului de deces beneficiază unul dintre membrii familiei persoanei decedate, tutorele sau curatorul acesteia. În categoria de membru de familie se includ:
- soţul (soţia);
- părinţii;
- copiii în vârstă de până la 18 ani (inclusiv cei care au fost născuţi morţi) sau, dacă îşi făceau studiile la secţia cu frecvenţă la zi la o instituţie de învăţământ – până la absolvire, însă până la atingerea vârstei de 23 de ani, precum şi copiii cu dizabilități, indiferent de vârstă, dacă dizabilitatea a fost constatată până la atingerea vârstelor menționate.
În cazul în care cheltuielile legate de înmormântare au fost suportate de către o persoană, alta decât una dintre cele menţionate, ajutorul de deces se stabileşte şi se plăteşte acesteia.
Conform Regulamentului men-ționat, persoanele specificate beneficiază de dreptul la acordarea ajutorului de deces, indiferent de faptul dacă sunt sau nu cetăţeni ai RM, precum şi de faptul dacă au sau nu au domiciliul în R. Moldova.
În cazul în care acordurile (convenţiile) internaţionale la care Republica Moldova este parte stabilesc alte dispoziţii decât cele prevăzute în Regulamentul respectiv, se aplică dispoziţiile acestor acorduri (convenţii).
Condiţiile de stabilire a ajutorului de deces în cazul persoanelor asigurate în sistemul public de asigurări sociale. Ajutorul de deces se acordă persoanelor specificate mai sus, în cazul decesului persoanelor cu domiciliul sau cu reședința în Republica Moldova:
- asiguraţilor în sistemul public de asigurări sociale, indiferent de durata stagiului de cotizare realizat, dar şi şomerilor cu drept la ajutor de şomaj;
- pensionarilor, beneficiari de pensie stabilită în sistemul public de asigurări sociale;
- persoanelor care nu au statut de asigurat, dar care au realizat un stagiu de cotizare de cel puţin trei ani.
Condiţiile de stabilire a ajutorului de deces în cazul persoanelor neasigurate în sistemul public de asigurări sociale: ajutorul de deces se acordă în cazul decesului persoanei neasigurate, cu condiţia că nici unul dintre membrii familiei, tutorele sau curatorul acesteia nu are dreptul la ajutor de deces în sistemul public de asigurări sociale pentru persoana decedată.
În cazul decesului a două sau mai multor persoane, ajutorul de deces se acordă pentru fiecare persoană decedată.
Dreptul la ajutor de deces se constituie de casa teritorială de asigurări sociale din raza domiciliului sau reședinței persoanei decedate prin decizia de acordare a conducătorului organului respectiv.
Ajutorul de deces se stabileşte în baza cererii depusе, fiind însoţită de următoarele documente:
- actul de identitate al beneficiarului (în original şi în copie). În lipsa acestuia, identitatea poate fi confirmată printr-un alt act, inclusiv cel de uz temporar, eliberat de organele competente ale statului;
- certificatul de deces (în copie).
În cazul în care cheltuielile legate de deces au fost suportate de către o persoană care nu este membru al familiei, pe lângă documentele menţionate, se prezintă actele ce confirmă cheltuielile legate de înmormântare.
În cazul naşterii unui copil mort, ajutorul de deces se acordă în baza cererii depusе, însoţită de următoarele documente:
- actul de identitate al beneficiarului (în original şi în copie). În lipsa acestuia, identitatea poate fi confirmată printr-un alt act, inclusiv de uz temporar, eliberat de organele competente ale statului;
- certificatul ce confirmă naşterea copilului mort, eliberat de instituţia medicală;
- actele ce confirmă cheltuielile legate de deces.
Cererea pentru acordarea ajutorului de deces se înregistrează de casa teritorială la locul permanent de trai al decedatului, la data prezentării tuturor actelor.
Cuantumul ajutorului de deces, în cazul persoanelor asigurate, se stabileşte anual prin Legea bugetului asigurărilor sociale de stat.
Cuantumul ajutorului de deces în cazul persoanelor neasigurate este stabilit prin Legea nr. 499/1999 privind alocațiile sociale de stat pentru unele categorii
Pentru anul 2020, ajutorul de deces, atât pentru persoanele asigurate, cât și pentru persoanele neasigurate, este stabilit în cuantum de 1100 de lei.
Ajutorul de deces se plăteşte beneficiarilor în numerar, în termen de trei zile lucrătoare de la data înregistrării cererii (cu toate actele necesare) prin intermediul instituţiilor cu care este încheiat contract cu Casa Naţională, la alegerea beneficiarului.
Ajutorul de deces poate fi solicitat pe baza actelor justificative în termen de 12 luni calendaristice de la data decesului. Dacă acest ajutor stabilit nu este neîncasat la timp, se plăteşte retroactiv pe o perioadă de cel mult trei ani calendaristici de la data înregistrării cererii. Suma neachitată la timp din vina organului care stabileşte sau plăteşte ajutorul de deces se achită fără nici o limitare în termen.