Cine are dreptul la indemnizație în cazul decesului unuia dintre soți? Cum se calculează și se plătește această indemnizație?
Stela Injievschi, Chișinău
Ana MOLDOVANU
consilier superior
în Departamentul protecție social-economică al CNSM
Conform Regulamentului cu privire la stabilirea și plata in-demnizației în cazul decesului unuia dintre soți, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 712 din 27.12.2019, dreptul la indemnizaţie în cazul decesului unuia dintre soți care a beneficiat de pensie pentru limită de vârstă mai puțin de cinci ani după stabilirea dreptului la pensie conform Legii nr. 156/1998 privind sistemul public de pensii se acordă soțului supraviețuitor cu domiciliul în Republica Moldova.
Indemnizația în cazul decesului unuia dintre soți se acordă soțului supraviețuitor la întrunirea următoarelor condiții:
- la data decesului, soțul decedat beneficia de pensie pentru limită de vârstă mai puțin de cinci ani după stabilirea pensiei;
- soțul supraviețuitor, indiferent de vârstă, a avut cel puțin 15 ani de căsătorie cu persoana decedată;
- indemnizația în cazul decesului unuia dintre soți a fost solicitată în termen de trei ani de la data decesului.
Indemnizația în cazul decesului unuia dintre soți se acordă indiferent dacă soțul supraviețuitor este sau nu beneficiar de pensii în sistemul public de pensii.
Cererea pentru stabilirea indemnizaţiei în cazul decesului unuia dintre soți se depune personal de către soțul supraviețuitor, cu prezentarea documentelor confirmative, la casa teritorială de asigurări sociale la care este arondat domiciliul soțului supraviețuitor, unde se înregistrează în mod obligatoriu.
Cererea se depune conform modelului stabilit de Casa Naţională de Asigurări Sociale.
La cererea de stabilire a in-demnizației în cazul decesului unuia dintre soți se anexează următoa-rele documente în original și în copie:
- actul de identitate al solicitantului;
- certificatul de deces;
- certificatul de căsătorie.
Indemnizaţia se stabileşte din luna depunerii cererii. În cazul depunerii cererii în luna în care a survenit decesul soţului, indemnizaţia se stabileşte din luna următoare.
Acordarea dreptului la indem-nizație în cazul decesului unuia dintre soți sau respingerea cererii se face printr-o decizie emisă de organul teritorial de asigurări sociale şi semnată de conducătorul acestuia, în termen de 30 de zile de la data depunerii cererii cu toate actele necesare.
Decizia cu privire la respingerea cererii şi motivul respingerii se expediază solicitantului în termen de cinci zile de la data emiterii.
Cuantumul indemnizaţiei se stabilește în mărimea pensiei pentru limită de vârstă, aflată în plată la data decesului beneficiarului de pensie, dar nu poate depăși suma a cinci salarii medii lunare prognozate pe economie pentru anul în care a avut loc decesul.
Salariul mediu lunar prognozat pe economie este aprobat de către Guvern. Pentru anul 2021 acesta constituie 8716 lei.
Mărimea pensiei pentru limită de vârstă, aflată în plată la data decesului beneficiarului de pensie, se confirmă în baza informaţiei din Sistemul informațional „Protecție socială” al CNAS.
Indemnizaţia se acordă lunar, pentru o perioadă calculată conform formulei:
T = 5-p,
unde:
T – perioada pentru care soțul supraviețuitor va beneficia de indemnizație;
p – perioada în care soțul decedat a beneficiat de pensie pentru limită de vârstă.
În cazul în care soțul supra-viețuitor optează pentru stabilirea indemnizației prevăzute de prezentul Regulament, în perioada de plată a acesteia nu are dreptul la stabilirea și plata pensiei de urmaș în condițiile Legii nr. 156/1998 privind sistemul public de pensii.
Indemnizaţia în cazul decesului unuia dintre soți, stabilită în conformitate cu prezentul Regulament, nu se reexaminează și nu se indexează.
Plata indemnizaţiei în cazul decesului unuia dintre soţi se efectuează lunar, pentru luna curentă, în baza deciziei privind stabilirea indemnizaţiei aprobate de către casa teritorială de asigurări sociale.
Indemnizaţia se plăteşte în numerar prin intermediul prestatorilor de servicii de plată de pe teritoriul Republicii Moldova desemnați prin cerere de către beneficiar.
Plata indemnizaţiei prin intermediul instituţiilor financiare se efectuează în baza cererii depuse de către beneficiar la filiala (agenţia) instituţiei financiare desemnate, pe termenul de valabilitate al contului bancar.
În cazul în care beneficiarul a închis contul bancar la instituţia financiară, plata indemnizației se transferă la oficiul poştal până la desemnarea unui alt prestator de servicii de plată de pe teritoriul țării.
Plata indemnizațiilor prin intermediul oficiilor poştale se efectuează în baza listelor electronice, în orice oficiu poştal, indiferent de localitatea de domiciliu.
Persoanelor care, din cauza stării de sănătate, nu pot primi indemnizațiile la oficiile poştale, la cerere, acestea li se distribuie la domiciliu.
Soțului supraviețuitor care se află la întreţinerea deplină a statului în cadrul unor servicii sociale indemnizația se plătește în mărime deplină.
În cazul în care soțul supravie-țuitor îşi stabileşte domiciliul în alt raion/municipiu, plata inde-mnizației se efectuează la locul nou de trai, începând cu luna din care a fost suspendată la locul precedent de trai.
Plata indemnizației în cazul decesului unuia dintre soți stabilite, dar neîncasate pe o perioadă de șase luni de către soțul supravie-țuitor se suspendă. Plata indem-nizației se reia din luna în care beneficiarul a depus cererea şi actele ce îi atestă identitatea la casa teritorială de asigurări sociale, aceasta fiind achitată retroactiv de la data suspendării.
Indemnizația neplătită la timp din vina organului de asigurări sociale responsabil de stabilirea şi plata indemnizațiilor se plăteşte retroactiv, fără nici o limitare în termen.
Indemnizaţia stabilită şi neplătită soțului supraviețuitor nu poate fi achitată altei persoane. Indem-nizația neîncasată în legătură cu decesul beneficiarului nu se plăteşte.