Am procurat de la o companie aeriană un bilet avia pe ruta Chişinău-Bucureşti. De asemenea, am cumpărat bilet avia la cursa Bucureşti-Dublin pentru aceeaşi zi. Din cauza că decolarea din Chişinău a întârziat cu mai mult de patru ore, nu am reuşit la cursa Bucureşti-Dublin, fiind nevoit să procur un alt bilet. Am cerut acestei companii să îmi restituie cheltuielile şi să îmi acorde despăgubiri, dar am fost refuzat din motive formale. Pot să pretind despăgubiri? Ce se întâmplă dacă un zbor este anulat?
Victor D., Chişinău
Liubomir DUDULICA
avocat
avocatmd@gmail.com
Dvs. puteţi pretinde şi primi despăgubiri în situaţia dată în mărimea şi modul prevăzute de Regulamentul privind compensarea şi asistenţa pasagerilor în eventualitatea refuzului la îmbarcare şi anulării sau întârzierii prelungite a zborurilor.
Regulamentul dat se aplică pasagerilor care decolează de pe un aeroport situat pe teritoriul Republicii Moldova, precum şi pasagerilor care pleacă de pe un aeroport situat într-o ţară terţă către un aeroport situat pe teritoriul Republicii Moldova, exceptând cazurile în care aceştia au primit indemnizaţii sau compensaţii şi au beneficiat de asistenţă în ţara terţă respectivă, în cazul în care operatorul aerian al zborului respectiv este un operator aerian din Republica Moldova.
Totodată, regulile stabilite prin regulament se aplică doar dacă aveţi o rezervare confirmată pentru zborul respectiv şi, cu excepţia cazului de anulare a zborului, v-aţi prezentat personal pentru înregistrare în condiţiile stipulate şi la ora indicată în prealabil şi în scris (inclusiv prin mijloace electronice) de către operatorul aerian, o agenţie de turism sau, în cazul în care ora nu este indicată, nu mai târziu de 45 de minute înaintea orei de plecare publicate; sau dacă aţi fost transferat de către un operator aerian sau un turoperator sau agenţie de turism de la zborul pentru care aţi avut o rezervare la un alt zbor, indiferent de motiv.
Nu se aplică regulile date pasagerilor care călătoresc gratuit sau la un tarif redus, care nu este disponibil direct sau indirect publicului, excepţie făcând pasagerii care posedă bilete emise de un operator aerian sau un turoperator, sau agenţie de turism în cadrul unui program de fidelizare a clientelei sau al unui alt program comercial.
Acest act normativ se aplică tuturor operatorilor aerieni care asigură transportul pasagerilor menţionaţi mai sus. În cazul în care un operator aerian care nu are un contract cu pasagerul îşi execută obligaţiile în conformitate cu Regulamentul, atunci se consideră că acesta acţionează astfel în numele persoanei care are un contract cu pasagerul respectiv.
Operatorii aerieni sunt obligaţi să acorde prioritate transportării persoanelor cu mobilitate redusă şi a însoţitorilor acestora sau a câinilor utilitari însoţitori certificaţi, precum şi a copiilor fără însoţitor. În cazul unui refuz la îmbarcare, a unei anulări şi unor întârzieri de orice durată, persoanele cu mobilitate redusă şi însoţitorii acestora, precum şi copiii fără însoţitor, au dreptul la o asistenţă specială cât mai repede posibil.
În oricare din cazurile în care un operator aerian anticipează o posibilă întârziere a unui zbor peste ora de plecare prevăzută, după cum urmează: timp de două ore, în cazul zborurilor de 1500 de kilometri sau mai puţin, timp de trei ore sau mai mult, în cazul tuturor zborurilor cuprinse între 1500 şi 3500 de kilometri, timp de patru ore sau mai mult, în cazul tuturor zborurilor decât cele indicate mai sus – pasagerilor trebuie să li se ofere de către operatorul aerian mese şi băuturi răcoritoare, direct proporţionale cu timpul de aşteptare şi două apeluri telefonice gratuite şi trimiterea gratuită a mesajelor prin telex, fax sau e-mail. În cazul în care ora de plecare anticipată este la cel puţin o zi după ora de plecare anunţată iniţial, pasagerilor li se oferă de către operatorul aerian cazare hotelieră dacă este necesară o şedere de una sau mai multe nopţi sau, în cazul în care este necesară o şedere suplimentară faţă de cea prevăzută de pasager, şi transportul dintre aeroport şi locul cazării (hotel sau altele).
În afară de aceasta, Regulamentul prevede şi plata unei compensaţii în caz de întârziere a zborului. Atunci când pasagerilor li se oferă redirecţionarea spre destinaţia finală cu un zbor alternativ, a cărui oră de sosire nu depăşeşte ora de sosire prevăzută a zborului rezervat iniţial: cu două ore, pentru toate zborurile de 1500 kilometri sau mai puţin; sau cu trei ore, pentru toate zborurile cuprinse între 1500 şi 3500 de kilometri; sau cu patru ore, pentru toate celelalte zboruri, operatorul aerian poate reduce cu 50% compensaţia respectivă.
În cazul anulării unui zbor, pasagerilor în cauză trebuie:
- să li se ofere, la alegerea pasagerilor:
- rambursarea, în termen de şapte zile, în numerar, prin transfer bancar electronic, ordin de plată bancar ori cec bancar sau, cu acordul scris al pasagerului, în bonuri de călătorie şi/sau alte servicii, a întregului cost al biletului, la preţul de achiziţie pentru partea sau părţile de călătorie neefectuate şi pentru partea sau părţile deja efectuate, în cazul în care zborul devine inutil în raport cu planul de călătorie iniţial al pasagerului, împreună cu, dacă este cazul, un zbor de retur la punctul de plecare iniţial, cât mai repede posibil;
- redirecţionarea, în condiţii de transport comparabile, spre destinaţia finală, cât mai repede posibil; sau
- redirecţionarea, în condiţii de transport comparabile, spre destinaţia finală, la o dată ulterioară, la alegerea pasagerului, sub rezerva existenţei unor locuri disponibile.
În cazul în care, un oraş, o aglomeraţie urbană sau o regiune este deservită de mai multe aeroporturi, operatorul aerian oferă pasagerului un zbor spre un aeroport diferit de cel pentru care s-a făcut rezervarea iniţială, iar acesta, operatorul aerian, suportă costul transferului pasagerului de la aeroportul alternativ, fie spre cel iniţial, fie spre o altă destinaţie apropiată convenită cu pasagerul.
- să li se ofere de către operatorul aerian mese şi băuturi răcoritoare, direct proporţionale cu timpul de aşteptare, în plus, pasagerii au dreptul la două apeluri telefonice gratuite şi de a trimite gratuit mesaje prin telex, fax sau e-mail, precum şi, în eventualitatea unei redirecţionări, în cazul în care ora de plecare anticipată a unui nou zbor este de cel puţin o zi după plecarea programată pentru zborul anulat, cazarea hotelieră, dacă este necesară o şedere de una sau mai multe nopţi sau în cazul în care este necesară o şedere suplimentară faţă de cea prevăzută de pasager, precum şi transportul dintre aeroport şi locul cazării (hotel sau altele);
- să primească o compensaţie din partea operatorului aerian, în valoare de 250 de euro pentru toate zborurile de 1500 de kilometri sau mai puţin; 400 de euro pentru toate zborurile cuprinse între 1500 şi 3500 de kilometri; 600 de euro pentru toate celelalte zboruri, cu excepţia în care intervine oricare din următoarele:
- în cazul în care sunt informaţi despre această anulare cu cel puţin două săptămâni înainte de ora de plecare prevăzută;
- în cazul în care sunt informaţi despre această anulare într-un termen cuprins între două săptămâni şi şapte zile înainte de ora de plecare prevăzută şi li se oferă o redirecţionare care să le permită să plece cu cel mult două ore înainte de ora de plecare prevăzută şi să ajungă la destinaţia finală în mai puţin de patru ore după ora de sosire prevăzută;
- în cazul în care sunt informaţi despre această anulare cu mai puţin de şapte zile înainte de ora de plecare prevăzută şi li se oferă o redirecţionare care să le permită să plece cel târziu cu o oră înainte de ora de plecare prevăzută şi să ajungă la destinaţia finală în mai puţin de două ore după ora de sosire prevăzută.
Dacă pasagerii sunt informaţi despre anulare, acestora li se oferă explicaţii privind posibilităţile de transport alternative.
Operatorul aerian nu este obligat să plătească compensaţii băneşti, în cazul în care poate face dovada că anularea este cauzată de împrejurări excepţionale care nu au putut fi evitate, în pofida adoptării tuturor măsurilor posibile.
Sarcina dovedirii faptului că pasagerul a fost într-adevăr informat despre anularea zborului, cu indicarea momentului precis, revine operatorului aerian.
În cazul în care un operator aerian anticipează un posibil refuz la îmbarcare, atunci mai întâi trebuie să facă un apel la voluntari dispuşi să renunţe la rezervările lor în schimbul unor indemnizaţii negociate. Voluntarilor li se oferă rambursare sau redirecţionare în modul descris mai sus, asistenţa fiind oferită pe lângă indemnizaţiile menţionate.
Este important să aveţi cererea scrisă înaintată operatorului aerian şi răspunsul, la fel, în scris. Refuzul de a vă acorda compensaţiile prevăzute de regulament îl puteţi contesta în instanţa de judecată.