Copilul nostru de 16 ani este tot mai implicat în activităţi de voluntariat. Ca părinţi, ne bucurăm că este activ, dar totuşi, am vrea să ne asigurăm că nu i se încalcă drepturile şi că nu sunt depăşite anumite limite. Aţi putea detalia, vă rog, aspecte legate de voluntariat?
Familia Ciobanu, mun. Chişinău
Liubomir DUDULICA
avocat
avocatmd@gmail.com
Voluntarului i se garantează un minimum de drepturi: participarea la elaborarea şi derularea programelor pentru care a încheiat contractul; desfăşurarea activităţii într-un anumit domeniu, în funcţie de posibilităţile proprii şi conform regulilor existente în instituţia gazdă; asigurarea medicală facultativă acordată de către instituţia gazdă, în condiţiile legii, împotriva riscurilor de accident, de boală sau a altor riscuri ce decurg din natura activităţii; rambursarea de către instituţia gazdă, în condiţiile convenite prin contract şi potrivit legii, a cheltuielilor de transport, cazare, alimentare, în caz de necesitate – de deplasare, asigurare şi a altor cheltuieli indispensabile pentru desfăşurarea activităţii de voluntariat; posibilitatea de a solicita de la instituţia gazdă un certificat nominal şi scrisori de recomandare; dreptul la timp de odihnă, astfel încât durata timpului de lucru, stabilită în condiţiile legii, să nu afecteze sănătatea şi resursele psihofizice ale voluntarului; informarea corectă şi precisă cu privire la instituţia gazdă, politica organizaţională şi programele acesteia; participarea la cursuri de instruire organizate, iniţiate sau propuse de instituţia gazdă pentru o mai bună desfăşurare a voluntariatului.
Pe lângă drepturi, voluntarul are şi un şir de obligaţii: să îndeplinească sarcinile primite din partea instituţiei gazdă; în exercitarea contractului de voluntariat, să se subordoneze conducerii instituţiei gazdă cu care a încheiat contractul; să ocrotească bunurile utilizate în cadrul activităţii de voluntariat; să păstreze confidenţialitatea informaţiilor la care are acces în cadrul activităţii de voluntariat; să nu admită transmiterea obligaţiilor sale contractuale altor persoane fără acordul instituţiei gazdă; să respecte alte obligaţii care decurg din contractul de voluntariat.
La rândul său, instituţia gazdă are următoarele responsabilităţi: recrutarea voluntarilor numai pentru activitatea de utilitate publică prevăzută în contractul de voluntariat; efectuarea preselecţiei beneficiarilor voluntariatului cu care urmează să contacteze voluntarii; asigurarea prestării activităţii de voluntariat cu respectarea cerinţelor de protecţie şi igienă a muncii; asigurarea protecţiei intimităţii beneficiarilor voluntariatului cu care contactează voluntarul; elaborarea unui program de voluntariat şi a unui regulament intern, care vor prevedea condiţii de recrutare şi standarde de activitate a voluntarilor în baza unor standarde minime de calitate pentru activitatea de voluntariat stabilite de Guvern, precum şi metode şi instrumente de monitorizare şi evaluare a activităţii acestora; instruirea şi dezvoltarea profesională a voluntarilor, inclusiv privind modul de operare cu anumite echipamente tehnice şi condiţiile de securitate a muncii; neadmiterea voluntarilor la prestarea unor munci periculoase sau care pot dăuna vieţii şi sănătăţii acestora; asigurarea serviciilor medicale în caz de accident sau de boală care decurg din natura activităţii. În cazul în care voluntarul nu este asigurat, costul serviciilor medicale este suportat integral de către instituţia gazdă; rambursarea integrală sau parţială a cheltuielilor indispensabile pentru desfăşurarea activităţii de voluntariat (transport, cazare, alimentare, asigurare medicală facultativă contra riscurilor ce decurg din natura activităţii, diurnă etc.); oferirea, la cerere, la finele perioadei de activitate a voluntarului, a unui certificat nominal de voluntariat, care să confirme desfăşurarea de către acesta a activităţii de voluntar, experienţa şi abilităţile dobândite; eliberarea carnetului de voluntar şi a scrisorii de recomandare, dacă voluntarul este implicat în activitatea de voluntariat mai mult de 20 de ore lunar; ţinerea unui registru de evidenţă a voluntarilor, care să includă datele personale ale fiecărui voluntar, numărul contractului de voluntariat, numărul orelor prestate în calitate de voluntar şi persoana responsabilă de supervizarea voluntarului în cadrul instituţiei gazdă; asigurarea accesului voluntarului la instrumentele de lucru şi la resursele informaţionale de care dispune; informarea periodică a voluntarului asupra progreselor realizate şi asupra noilor activităţi preconizate; îndeplinirea altor responsabilităţi incluse în contractul de voluntariat, în temeiul legislaţiei.
Instituţia gazdă desemnează o persoană, numită coordonator de voluntari, care este responsabilă de planificarea şi administrarea programului de voluntariat. Coordonatorul de voluntari elaborează sarcini pentru voluntari în conformitate cu nevoile beneficiarilor, ale instituţiei gazdă şi ale voluntarilor pentru a atinge scopul şi obiectivele programului de voluntariat, ţine evidenţa activităţii fiecărui voluntar în dosarul personal al voluntarului.
Documentul prin care se ţine evidenţa lunară şi/sau anuală a activităţii voluntarului trebuie să includă, în mod obligatoriu, pe lângă alte date ale voluntarului pe care instituţia gazdă le consideră necesare, următoarele informaţii: data, activitatea, numărul efectiv de ore de voluntariat şi numărul de ore folosite în scop personal. Evidenţa se poate ţine la alegere: manual sau electronic. În cazul în care evidenţa se ţine electronic, documentul printat, ştampilat şi semnat de coordonatorul de voluntari va fi depus în dosarul personal al voluntarului până la sfârşitul lunii ianuarie a anului următor. În cazul în care contractul de voluntariat încetează pe parcursul anului calendaristic, dosarul personal al voluntarului se completează în cel mult cinci zile lucrătoare de la încetarea activităţii voluntarului.
Coordonatorul de voluntari este obligat să întocmească pentru fiecare voluntar acceptat un dosar personal al voluntarului, să îl ţină la zi şi să îl prezinte persoanelor autorizate care controlează activitatea de voluntariat a instituţiei gazdă.
Dosarele personale ale voluntarilor se păstrează cu respectarea măsurilor de confidenţialitate şi securitate, prevăzute de legislaţia care reglementează protecţia datelor cu caracter personal. După încetarea activităţii voluntarului în instituţia gazdă, dosarul personal al voluntarului se păstrează timp de cinci ani, după care acesta se distruge.
Răspunderea pentru neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a contractului de voluntariat este reglementată de prevederile privind răspunderea persoanei juridice şi răspunderea patrimonială a persoanei fizice din Codul civil al Republicii Moldova.
Litigiile legate de întocmirea, completarea, păstrarea, evidenţa şi eliberarea carnetelor de voluntar, a contractelor, registrelor, certificatelor nominale de voluntariat, a scrisorilor de recomandare se consideră litigii individuale de muncă şi se soluţionează în modul stabilit de legislaţie.
Voluntariatul este recunoscut ca stagiu de practică pentru studenţii care îl prestează opţional, în acelaşi timp sau consecutiv, în una sau mai multe instituţii gazdă cu care instituţia de învăţământ superior a încheiat acord de colaborare.
Voluntariatul prestat de studenţi în scopul dezvoltării aptitudinilor şi formării experienţei profesionale, confirmat prin carnetul de voluntar, certificatul nominal şi contractul de voluntariat, este considerat practică de iniţiere sau practică de licenţă, daca s-au confirmat cel puţin 40 de ore.
La angajarea în muncă a unui candidat sau la atestarea şi promovarea unui angajat, voluntariatul prestat în sectorul public şi în cel neguvernamental, confirmat prin certificatul nominal de voluntariat, scrisoarea de recomandare şi carnetul de voluntar, va fi considerat de angajator ca experienţă de muncă, în condiţiile în care aceasta constituie criteriu de selecţie.
În cazul în care voluntarul a activat în acelaşi domeniu cu specialitatea deţinută, fapt confirmat prin carnetul de voluntar, certificatul nominal şi contractul de voluntariat, perioada de prestare a voluntariatului se va include: în vechimea în muncă ce dă dreptul de a primi sporul pentru vechime în muncă; în vechimea în muncă ce dă dreptul la concediul de odihnă anual suplimentar plătit pentru vechime în muncă. Perioada de prestare a voluntariatului nu se include în stagiul de cotizare.
În scopul recunoaşterii publice a voluntariatului, autorităţile publice, în cooperare cu organizaţiile neguvernamentale din domeniu, desfăşoară:
- Săptămâna Naţională a Voluntariatului – eveniment anual de promovare a voluntariatului şi de recrutare a voluntarilor;
- Festivalul Voluntarilor – eveniment anual de recunoaştere a meritelor în domeniul voluntariatului;
- Conferinţa Naţională a Voluntariatului – eveniment organizat o dată la doi ani, care identifică principalele obiective şi deziderate ale voluntarilor la nivel de politici.