Sunt agricultor şi anul acesta, din cauza pandemiei şi a secetei, am suportat foarte multe pierderi. Ba mai mult, am şi tehnică agricolă procurată pe credit şi nu fac față cu achitarea ratelor la bancă. În situaţia mea sunt multe persoane. Se vorbeşte mult despre susţinerea din partea statului, dar nu prea o simţim. Spuneţi-mi, vă rog, este vreo lege care să clarifice ceva?
V. Condrea, raionul Căuşeni
Liubomir DUDULICA
avocat
avocatmd@gmail.com
În sensul dat, Parlamentul a adoptat Legea nr. 60 din 23 aprilie 2020 privind instituirea unor măsuri de susținere a activității de întreprinzător și modificarea unor acte normative.
Potrivit legii respective, în vederea susținerii angajaților și a angajatorilor în condițiile efectelor economice ale situației epidemiologice (Covid-19), precum și a producătorilor agricoli afectați de calamitățile naturale, se instituie Programul de subvenționare a dobânzilor și Programul de rambursare a TVA.
Producători agricoli afectați de calamitățile naturale sunt con-siderați agenții economici care au suportat pierderi de producție agricolă de peste 50%, pe o suprafață de minim 30% din totalul terenurilor deținute în folosință și/sau posesie, ca urmare a calamităților naturale produse în anul 2020, determinate conform actelor de constatare aprobate de către comisiile pentru situații excepționale.
Subiecți ai Programului de subvenționare a dobânzilor sunt: întreprinderile care îndeplinesc criteriile stabilite pentru Programul de subvenționare a dobânzilor și care obțin credite bancare și/sau nebancare conform prevederilor acestei legi; creditorul – bancă licențiată de Banca Națională a Moldovei conform legislației și/sau organizație de creditare nebancară, înregistrată de Comisia Națională a Pieței Financiare în Registrul organizațiilor de creditare nebancară autorizate; şi finanțatorul – Guvernul, prin intermediul Ministerului Finanțelor, care deleagă Serviciului Fiscal de Stat competența de a subvenționa dobânda la creditele bancare și/sau nebancare acordate.
Beneficiari ai Programului de subvenționare a dobânzilor sunt întreprinderile ce au contractat credite în perioada 1 mai 2020 – 31 decembrie 2020 şi producătorii agricoli afectați de calamitățile naturale care au contractat credite bancare, indiferent de data contractării acestora.
Mărimea subvenției lunare acordate beneficiarilor constituie suma dobânzii lunare achitatepentru creditele contractate în cadrul Programului de subven-ționare a dobânzilor. Valoarea maximă a creditului/a creditelor pentru care se acordă subvenția constituie suma cumulativă a plăților salariale declarate de beneficiari la Serviciul Fiscal de Stat pentru lunile septembrie 2019 – februarie 2020. În cazul în care suma creditului depășește suma cumulativă a plăților salariale, subvenția se acordă în mărimea sumei dobânzii aferente părții de credit egală cu suma cumulativă a plăților salariale menționate mai sus. Rata maximă a dobânzii nominale anuale ce urmează a fi subvenționată constituie 8,76% în monedă națională și 4,40% în valută străină. Achitarea subvenției se efectuează în baza cererii beneficiarului de subvenție, depusă la Serviciul Fiscal de Stat.
Cererea de acordare a sub-venției aferente sumei dobânzii achitate se depune pentru fiecare lună calendaristică separat sau cumulativ pe mai multe luni aferente perioadei de aplicare a Programului de subvenționare a dobânzilor. Cererea se depune până la sfârșitul lunii următoare celei în care programul se finalizează, iar cererile depuse după acest termen nu se examinează. Acordarea subvenției se efectuează de către Serviciul Fiscal de Stat și Trezoreria de Stat în termen de cinci zile lucrătoare de la data depunerii cererii, din care: trei zile – pentru examinarea cererii și a documentelor aferente acesteia și pentru adoptarea deciziei de acordare a subvenției de către Serviciul Fiscal de Stat; o zi – pentru întocmirea documentelor de plată și transmiterea acestora de către Serviciul Fiscal de Stat spre executare Trezoreriei de Stat; o zi – pentru achitarea subvenției de către Trezoreria de Stat. Schimbul de informații între creditori și Serviciul Fiscal de Stat în vederea realizării Programului de subvenționare a dobânzilor se realizează în modul stabilit de Serviciul Fiscal de Stat. Nu se subvenționează dobânda la creditele ce fac obiectul sprijinului acordat de către Agenția de Inter-venție și Plăti pentru Agricultură în cadrul subproiectului „Stimularea creditării producătorilor agricoli de către băncile comerciale și instituțiile financiare nebancare”.
Achitarea subvenției se efectuează pentru dobânzile achitate până în luna decembrie 2020 inclusiv. Pentru producătorii agricoli afectați de calamitățile naturale, achitarea subvenției se efectuează pentru dobânzile achitate începând cu 1 mai 2020 și până în luna decembrie 2020 inclusiv.
Suma subvențiilor primite conform acestei legi constituie sursă de venit neimpozabil cu impozitul pe venit.
Subiecți ai Programului de rambursare a TVA sunt întreprinderile înregistrate în calitate de contribuabili ai TVA și care înregistrează sumele TVA spre deducere în perioada ulterioară, aceştia având dreptul la rambursare a sumei TVA spre deducere în perioada ulterioară.
Suma rambursării TVA va constitui mărimea minimă dintre următoarele sume:
- suma TVA spre deducere în perioada ulterioară, înregistrată pentru ultima perioadă fiscală privind TVA;
- suma achitată a impozitului pe venit, a contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii datorate de angajator, a contribuțiilor individuale de asigurări sociale de stat obligatorii și a primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală în formă de contribuție procentuală datorate de angajator și salariat pentru perioada fiscală și/sau perioadele fiscale ce corespund perioadei Programului de rambursare a TVA prevăzute la art. 11 pentru producătorii agricoli afectați de calamitățile naturale – cumulul sumei impozitului funciar pentru terenurile cu destinație agricolă, calculat și declarat pentru anul 2020, diminuat cu suma reducerilor, în cazul achitării impozitului respectiv până la data de 30 iunie a anului fiscal, și al sumei calculate și declarate a impozitului pe venit, a contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii datorate de angajator, a contribuțiilor individuale de asigurări sociale de stat obligatorii și a primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală în formă de contribuție procentuală datorate de angajator și salariat pentru perioada fiscală și/sau perioadele fiscale ce corespund perioadei Programului de rambursare a TVA;
Suma cumulativă a rambursării pe perioada Programului de rambursare a TVA nu va depăși suma TVA destinată perioadei ulteri-oare, reflectată în declarația privind TVA pentru perioada fiscală decembrie 2019. Suma TVA destinată perioadei ulterioare se va diminua cu suma TVA rambursată. Suma TVA destinată perioadei ulterioare se determină în baza declarației privind TVA.
Rambursarea TVA se efectuează în baza cererii subiectului programului, depusă la Serviciul Fiscal de Stat. Cererea se depune după prezentarea dării de seamă, achitarea impozitului pe venit, a contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii datorate de angajator, a contribuțiilor individuale de asigurări sociale de stat obligatorii și a primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală în formă de contribuție procentuală datorate de angajator și salariat și prezentarea declarației privind TVA. Rambursarea sumei TVA se efectuează de către Serviciul Fiscal de Stat și Trezoreria de Stat în termen de 25 de zile lucrătoare de la data depunerii cererii, din care: 20 de zile – pentru efectuarea controlului și adoptarea deciziei de rambursare a TVA de către Serviciul Fiscal de Stat; trei zile – pentru întocmirea documentelor de plată și transmiterea acestora de către Serviciul Fiscal de Stat spre executare Trezoreriei de Stat; două zile – pentru achitarea rambursării de către Trezoreria de Stat.
Prin derogare, pentru producătorii agricoli afectați de calamitățile naturale, rambursarea sumei TVA se efectuează de către Serviciul Fiscal de Stat și Trezoreria de Stat în termen de 15 zile lucrătoare de la data depunerii cererii, din care: 12 zile – pentru efectuarea controlului și adoptarea deciziei de rambursare a TVA de către Serviciul Fiscal de Stat; două zile – pentru întocmirea documentelor de plată și transmiterea acestora de către Serviciul Fiscal de Stat spre executare Trezoreriei de Stat; o zi – pentru achitarea rambursării de către Trezoreria de Stat.
De asemenea, se instituie moratoriu, până la data de 31 decembrie 2020, asupra controalelor fiscale, planificate și inopinate, efectuate la fața locului, la sediile, locurile de desfășurare a activității sau de aflare/păstrare a bunurilor producătorilor agricoli afectați de calamitățile naturale.
Moratoriul nu se aplică: controlului efectuat în legătură cu restituirea/rambursarea impozitelor, a taxelor și altor plăti de la bugetul public național; controlului necesar pentru concretizarea cuantumului creanțelor statului, în cadrul procesului de insolvabilitate sau de lichidare a întreprinderilor individuale sau a persoanelor juridice care desfășoară activitate de întreprinzător.
Controlul fiscal la sediile, locurile de desfășurare a activității sau de aflare/păstrare a bunurilor producătorilor agricoli afectați de calamitățile naturale, inițiat până la intrarea în vigoare a legii respective, se finalizează în ordinea general stabilită.
Rambursarea TVA se efectuează pentru perioadele începând cu luna ridicării stării de urgență și până în luna decembrie 2020 inclusiv.