Am procurat un bun din magazin şi doar acasă am observat că acesta nu corespunde descrierii după calitate şi funcţionalitate. M-am adresat la vânzător în scurt timp şi am cerut înlocuirea produsului sau, dacă nu e posibil, să-mi întoarcă banii, dar mi s-a refuzat, spunându-mi că nu este plauzibil motivul invocat, fără însă a-mi da careva explicaţii. Ce prevede legea în aşa situaţii şi ce drepturi are cumpărătorul?
Afanasie C., mun. Chişinău
Liubomir DUDULICA
avocat
avocatmd@gmail.com
Situaţiile date sunt reglementate, în special, de prevederile Legii privind protecţia consumatorilor.
Potrivit acestei legi, vânzătorul este răspunzător faţă de consumator pentru orice neconformitate existentă la momentul când a fost livrat produsul. În cazul unei neconformităţi, consumatorul are dreptul de a solicita vânzătorului să i se aducă produsul la conformitate gratuit, prin reparare sau înlocuire, ori să beneficieze de reducerea corespunzătoare a preţului sau restituirea contravalorii pentru acest produs prin rezoluţiunea contractului.
Consumatorul are dreptul, la opţiunea sa, de a solicita vânzătorului în primul rând repararea produsului sau înlocuirea acestuia, gratuit în fiecare caz, cu excepţia situaţiei în care măsura reparatorie respectivă este imposibilă sau disproporţionată. Termenul „gratuit” se referă la toate costurile necesare aducerii produsului la conformitate, inclusiv costurile poştale, de transport, manipulare, diagnosticare, expertizare, demontare, montare, manoperă, pentru materialele utilizate şi ambalare.
Consumatorul este în drept să ceară vânzătorului, în unitatea de comerţ de unde a fost procurat în termen de 14 zile, înlocuirea unui produs nealimentar de calitate corespunzătoare cu un produs similar celui procurat, dacă acest produs nu-i convine ca formă, gabarite, model, mărime, culoare sau dacă nu-l poate utiliza conform destinaţiei din alte cauze, cu efectuarea, în cazul diferenţei de preţ, a recalculului corespunzător. Dacă produsul necesar pentru înlocuire lipseşte, consumatorul are dreptul să rezilieze contractul, iar vânzătorul este obligat să-i restituie contravaloarea produsului.
Cererea consumatorului de a i se înlocui produsul sau de a i se restitui contravaloarea lui urmează să fie executată dacă produsul nu este utilizat, nu şi-a pierdut calităţile de consum şi dacă există probe că a fost cumpărat de la vânzătorul respectiv.
Lista produselor nealimentare de calitate corespunzătoare ce nu pot fi înlocuite cu un produs similar este următoarea: articole de bijuterie (articole din metale preţioase, cu pietre scumpe, din metale preţioase şi montate cu pietre semipreţioase şi sintetice, pietre preţioase şlefuite); confecţii şi articole din tricot (articole de lenjerie de corp, lenjerie de pat, articole de ciorăpărie); articole de igienă individuală (periuţe de dinţi, piepteni, agrafe, bigudiuri, pensete, aparate de ras manuale sau electrice şi alte articole destinate îngrijirii corpului); articole de parfumerie şi cosmetică; mărfuri textile (ţesături din bumbac şi tip bumbac, in şi tip in, lână şi tip lână, mătase şi tip mătase, panglici, bandă de bordură etc.); cabluri (conducte electrice, cabluri, şnururi); materiale de construcţie şi de finisare, alte mărfuri comercializate la metraj (linoleum, peliculă, mochetă etc.); produse şi materiale din mase polimerice ce au contact cu produsele alimentare, inclusiv cele jetabile (veselă şi accesorii pentru servitul mesei şi bucătărie), ambalaje, articole pentru păstrarea şi transportarea alimentelor (canistre, bidoane, butelii, butoaie), produse chimice de uz casnic, pesticide şi preparate agrochimice; mobilă de menire socială (garnituri şi seturi); autoturisme şi articole moto-velo, remorci şi agregate, mijloace mobile pentru mica mecanizare a lucrărilor agricole, nave pentru plimbări şi alte mijloace de transport naval de menire socială; mărfuri tehnice complexe de uz casnic pentru care sunt stabilite termene de garanţie (aparate electrocasnice, aparate radioelectronice, aparate de calcul şi multiplicare, articole foto-chino, aparate de telefon (fixe şi mobile) şi de faximil, instrumente muzicale electrice, echipamente şi utilaje ce funcţionează cu gaze şi dispozitivele acestora); articole pentru profilaxia şi tratamentul unor boli în condiţii de domiciliu (articole pentru ocrotirea sănătăţii publice şi pentru igienă din metal, cauciuc, textile şi alte materiale, instrumente, dispozitive şi aparate medicale, remedii pentru igiena cavităţii bucale, lentile pentru ochelari, articole pentru îngrijirea copiilor, preparate farmaceutice); jucării.
Deci, urmează să solicitaţi repetat înlocuirea produsului sau restituirea contravalorii, invocând prevederile legii. Cereţi să vi se ofere răspunsul în scris.
Adresaţi-vă Agenției pentru Protecția Consumatorilor, dacă vi se încalcă drepturile.