Securitatea și sănătatea muncii oferă angajatului si-guranța necesară în timpul serviciului, îl ajută să-și păstreze sănătatea și capaci-tatea de muncă în programul de lucru. Totodată, securitatea și sănătatea muncii, dacă acestea sunt respectate, previn accidentele la locul de munca, precum și bolile cauzate de specificul activității.
Elena CARCHILAN
șefa Inspectoratului Sindical de Muncă
Din cauza deficienţelor de securitate, anual, potrivit statisticilor, se înregistrează un număr impunător de accidentaţi la locul de muncă.
Mai puține accidente de muncă implică mai puține costuri pentru concediile medicale și perturbări ale activității obișnuite a unităților.
Începând cu 1 ianuarie 2021, datorită poziției ferme a CNSM, controlul de stat asupra respectării actelor normative din domeniul securității și sănătății în muncă a revenit Inspectoratului de Stat al Muncii, în conformitate cu Convenția OIM nr. 81/1947 privind inspecția muncii în industrie și comerț și cu Convenția nr.129 privind inspecția muncii în agricultură, ratificate de Republica Moldova.
Totodată, Inspectoratul de Stat al Muncii nu a fost exclus de sub incidența Legii nr. 131/2012 privind controlul de stat asupra activității de întreprinzător.
Inspectoratul de Stat al Muncii cercetează, în modul stabilit de Guvern, accidentele de muncă grave și mortale produse în câmpul muncii. În cazul în care angajatorii nu vor dispune de posibilitatea de a constitui o comisie de cercetare a accidentelor cu incapacitate temporară de muncă, acestea vor fi cercetate de Inspectoratul de Stat al Muncii.
În cazul accidentelor în care au avut de suferit membrii de sindicat, acestea vor fi cercetate de Inspectoratul de Stat al Muncii împreună cu Inspectoratul Muncii din cadrul CNSM.
Potrivit art.13 lit.p) din Legea securității și sănătății în muncă nr.186 din 10.07.2008, angajatorul este obligat să asigure comunicarea, cercetarea, evidența și raportarea corectă și în termenele stabilite a accidentelor de muncă produse în unitate, elaborarea și realizarea măsurilor de prevenire a acestora.
De la începutul anului și până pe 1 octombrie 2021, au fost comunicate Inspectoratului de Stat al Muncii 418 evenimente de accidentare (în anul 2020 – 325) a lucrătorilor în câmpul muncii, în urma cărora au avut de suferit 448 de persoane (în anul 2020 – 336), inclusiv 54 de accidente mortale, cu 55 de persoane decedate (în anul 2020 – 47).
După cum se menţionează în pct. 13 din Regulamentul privind modul de cercetare a accidentelor de muncă, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1361 din 22.12.2005, scopul cercetării accidentelor de muncă constă în clasificarea lor, determinarea circumstanţelor, a cauzelor şi încălcărilor actelor normative şi a altor reglementări ce au condus la accidentarea salariaţilor, stabilirea persoanelor care au încălcat prevederile actelor normative şi ale măsurilor corespunzătoare pentru prevenirea unor astfel de evenimente.
Cele mai exacte și complete informații despre evenimentul produs poate să le dea însuși accidentatul și/sau martorii oculari. Este destul de dificil de a cerceta un accident de muncă produs în anii precedenți, când nu este menținută neschimbată situația reală la locul de muncă și starea utilajului așa precum era în momentul producerii evenimentului, când este un flux de personal și nici un martor ocular nu mai activează la unitatea dată, când lipsesc orice schițe și fotografii referitoare la eveniment etc. Spre regret, la data de 1 octombrie s-au comunicat 12 accidente suferite în anii precedenți (în anul 2020 – trei).
La data de 01.10.2021 erau în proces de cercetare 38 de accidente cu 39 de persoane accidentate (în anul 2020, doar 16), inclusiv 17 mortale (în 2020 – 13) și 302 accidente cu 318 persoane accidentate cu incapacitate temporară de muncă, acestea fiind cercetate de comisiile întreprinderilor (în anul 2020 au fost 244 de accidente cu 251 de persoane accidentate).
Legislaţia în vigoare statuează anumite angajamente pentru instituţiile medicale în ceea ce priveşte anunţul despre producerea accidentelor. Astfel, potrivit pct.11 din Regulament, instituţia medicală care acordă asistenţă accidentatului este obligată să anunţe Inspectoratul de Stat al Muncii datele cunoscute ce ţin de identitatea accidentatului şi a unităţii în care s-a produs accidentul. Desigur, este mai ușor a comunica la o instituție (Inspectoratul de Stat al Muncii, în anul 2021), decât la zece autorități competente în domeniul siguranței ocupaționale (perioada anilor 2017-2020).
CNSM atenționează că, în cazul în care angajatorul nu a comunicat accidentul produs, un atare accident poate fi cercetat și în baza cererii depuse de persoanele interesate la Inspectoratul de Stat al Muncii, la numărul de telefon: 0-22-49-41-29.
Accidentele de muncă afectează mediul de afaceri și societatea în ansamblu, manifestate prin afectarea sănătății în urma vătămării organismului salariatului sau a decesului la locul de muncă. Aceste consecințe cauzează suferințe salariaților, precum și membrilor familiilor lor.
Accidentele de munca provoacă pierderi materiale, economice şi financiare, atât pentru victimă şi familie, cât şi pentru unitatea economică şi societate. Dar ce e mai grav, omul își poate pierde sănătatea în urma accidentului, iar uneori chiar și viața.
În afară de despăgubire, care se efectuează în modul stabilit de lege, unitatea este obligată, conform art.18 din Legea securităţii şi sănătăţii în muncă nr.186 din 10 iulie 2008, să plătească o indemnizaţie unică. Unitatea este scutită de plata indemnizaţiei unice, prevăzute de legislaţia în vigoare, dacă dovedeşte că accidentul de muncă sau boala profesională nu-i poate fi imputată.
Dacă persoana este membru de sindicat, accidentul poate fi comunicat și Inspectoratului Muncii al Sindicatelor la numerele de telefoane:
Subdiviziunea Centru – 0-22-266-577; 067604905;
Subdiviziunea Nord – 067592853; 067592854;
Subdiviziunea Sud – 067592849; 067592850.