Salariul minim pe țară ar putea fi unificat pentru sectorul public și cel privat. Un astfel de proiect de lege a fost elaborat de Ministerul Muncii și Protecției Sociale.
Autorii proiectului susțin că în prezent nu avem o claritate referitor la salariul minim stabilit pe țară, fiind mai multe salarii minime (în sectorul real, sectorul bugetat ș. a.), iar salariul minim stabilit prin Hotărârea Guvernului 550/2014 nu este unul aplicabil. Pentru aceasta, este necesară unificarea și stabilirea unui salariu minim pe țară pentru toate sectoarele, atât public, cât și privat.
Totodată, potrivit autorilor proiectului de lege, se atestă o diferențiere mare între salariile conducătorilor întreprinderilor de stat, ai celor cu capital majoritar de stat şi ai întreprinderilor monopoliste și lefurile angajaților din aceste întreprinderi. Astfel, se propune modificarea cuantumurilor lunare ale salariilor, precum și limitarea premiilor pentru această categorie de salariați cu până la trei salarii medii lunare per ansamblu pe unitatea condusă, ceea ce, în opinia autorilor, va diminua discrepanța excesivă dintre salariul conducătorului și salariul altor categorii de angajați.
De aceea, se propune modificarea articolului 24 din Legea salarizării, cu limitarea indemnizaţiei lunare pentru reprezentanții statului în organele de conducere, de până la 0,5 din mărimea salariului minim pe ţară.
„De asemenea prin acest proiect se propune reglementarea salarizării angajaţilor din instituţiile medico-sanitare publice încadrate în sistemul asigurării obligatorii de asistenţă medicală”, se menționează în nota informativă a proiectului de lege. Prezenta lege ar urma să intre în vigoare la 1 iulie 2022.
Opinia sindicatelor
Confederația Națională a Sindicatelor din Moldova (CNSM) susține acest proiect de lege, însă vine cu propuneri de modificare a unor prevederi din document. Potrivit CNSM, salariul minim pe țară trebuie să fie negociat de către partenerii sociali la nivel național și să se stabilească anual, în funcție de salariul mediu lunar pe economie pentru anul precedent, nu mai târziu de 1 mai, prin convenție colectivă la nivel național.
De asemenea, cuantumul salariului minim pe țară, aprobat prin convenție colectivă la nivel național, să se extindă pentru toți angajatorii și salariații din țară prin hotărâre de Guvern. Totodată, în cazul în care până la 1 mai salariul minim pe țară nu este aprobat prin convenție colectivă la nivel național, acesta se va stabili prin hotărâre de Guvern după consultarea partenerilor sociali, fiind indexat, cel puțin, în funcție de evoluția indicelui prețurilor de consum în anul precedent.
„Această propunere are ca scop acordarea dreptului partenerilor sociali de a negocia salariul minim la nivel național și de a stabili cuantumul acestuia prin convenție colectivă”, se precizează în avizul CNSM semnat de președintele Igor Zubcu și expediat Ministerului Muncii și Protecției Sociale.
Cu referire la proiectul de hotărâre de Guvern cu privire la modificarea și abrogarea unor hotărâri ale Guvernului (număr unic 291/MMPS/2022), CNSM nu susține excluderea prevederilor ce vizează Anexa nr. 4, deoarece, potrivit sindicatelor, acest fapt va lichida fundamentele pentru utilizarea și aplicarea sistemelor tarifare de salarizare, precum și va fi exclusă posibilitatea diferențierii salariilor în funcție de nivelul de calificare, de atribuții, de responsabilitățile pe care le are salariatul la locul de muncă.
„De asemenea, coeficienții respectivi sunt recomandabili și pot fi utilizați în funcție de posibilitățile financiare ale unităților economice. Mai mult decât atât, după consultările cu mai multe unități economice în care se utilizează sistemele tarifare de salarizare și coeficienții vizați de anexa în cauză, constatăm o poziție univocă – respingerea propunerii de abrogare a respectivei anexe”, se precizează în avizul sindicatelor.
Avizul CNSM conține și alte propuneri de modificare a respectivului proiect de lege.