
Foto: gov.md
Angajaţii autorităţilor publice din ţara noastră ar putea beneficia de programe individualizate de lucru cu regim flexibil.
Acest lucru este prevăzut într-un proiect de modificare şi completare a legislaţiei privind funcţia publică şi statutul personalului din cabinetul persoanelor cu funcţie de demnitate publică. Proiectul în cauză a fost aprobat recent de membrii Guvernului şi remis Parlamentului pentru examinare şi adoptare.
Conform proiectului, regimul de muncă flexibil al acestor angajaţi poate fi stabilit de conducătorul autorităţii publice, cu acordul scris sau la cererea salariaţilor, cu respectarea unei durate a săptămânii de muncă de 40 de ore. Această modificare este propusă în scopul motivării nefinanciare a funcţionarilor publici.
În acelaşi timp, anunţurile de suplinire a posturilor vacante urmează să fie publicate în mod obligatoriu pe portalul guvernamental elaborat în acest scop, iar la necesitate, în publicaţiile periodice.
Prin această completare se urmăreşte asigurarea transparenţei în ceea ce priveşte condiţiile de anunţare a concursului pentru funcţia publică, precum şi diminuarea cheltuielilor rezultată din excluderea obligativităţii legate de publicarea condiţiilor de desfăşurare a concursului într-o publicaţie periodică.
Acelaşi proiect mai prevede că, în caz de lichidare a autorităţii, de reducere a efectivului de personal sau lichidare a funcţiei publice, angajaţilor care nu pot fi transferaţi în altă funcţie li se va achita indemnizaţia de şomer egală cu un salariu mediu lunar şi o indemnizaţie unică stabilită în funcţie de stagiul în serviciul public.
Astfel, persoanele care au o experienţă de muncă în serviciul public cuprinsă între doi şi şapte ani vor primi o indemnizaţie unică în mărime de două salarii medii lunare, cei cu vechimea de muncă de la şapte la 15 ani – de patru salarii medii lunare şi cei care activează mai mult de 15 ani – de şase salarii medii lunare.
Totodată, la disponibilizare, personalul din cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică vor primi două salarii de funcţie şi nu şase, cum este în prezent. În ambele cazuri, indemnizaţiile nu vor fi acordate funcţionarilor care activează de mai puţin de doi ani în serviciul public sau beneficiază de pensie.
Potrivit autorilor proiectului, aceste propuneri au drept scop
ajustarea cuantumului indemnizaţiilor acordate personalului încadrat în cabinetul persoanei cu funcţie de demnitate publică şi demnitarului, precum şi uniformizarea condiţiilor de acordare a acestor plăţi la expirarea mandatului de demnitate publică.
Membrii Cabinetului de Miniştri a aprobat şi mărirea de la un an la doi ani a perioadei de aplicare a sancţiunilor disciplinare privind suspendarea dreptului de a fi promovat în funcţie.În acelaşi timp, abaterile disciplinare ale funcţionarilor publici vor fi examinate de o comisie specială, creată de prim-ministrul Republicii Moldova sau de conducătorii autorităţilor respective.
Documentul mai propune ca funcţionarul public bănuit sau acela în privinţa căruia a fost emisă ordonanţa de punere sub învinuire să poată fi suspendat din funcţie în caz că presupusa faptă ar aduce atingere prestigiului funcţiei publice şi a autorităţii publice în care activează acesta.
Potrivit autorilor acestui proiect de lege, completările propuse au scopul de a asigura buna funcţionare a sistemului administraţiei publice şi crearea unui corp de funcţionari publici eficient şi profesionist, inclusiv prin motivarea acestora în vederea perfecţionării profesionale continue de lungă durată.