Într-o rețea de magazine cunoscută am procurat un frigider care mi-a fost adus acasă de reprezentanții vânzătorului. Ulterior, am depistat mai multe lacune: o ușă și polițele acestuia aveau defecte de la vopsirea și turnarea metalului, pe exteriorul frigiderului sunt adâncituri de la lovituri sau căzături. Frigiderul nu corespunde celui ales la magazin. La prima mea adresare către administrația magazinului, mi s-a spus că îmi vor restitui fără probleme banii sau îmi vor înlocui frigiderul. Însă când am venit a doua oară, managerul m-a anunțat că, deoarece am semnat actele la primirea frigiderului și nu am obiectat în acestea, nu sunt în drept să mai înaintez anumite pretenții. Ce pot face în această situație?
Lilia Bucătaru, mun. Chișinău
Una din opțiuni este posibilitatea de a sesiza Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor, care este autoritatea subordonată Ministerului Economiei și are competență de a examina cauzele cu privire la protecția drepturilor consumatorilor. Tot această instituție ar putea emite o decizie de remediere, înlocuire, restituire a contravalorii produsului necorespunzător.
Un alt drept de care beneficiați este stipulat prin Legea privind protecția consumatorilor. Acesta presupune adresarea în instanța de judecată, fiind precedat de un șir de acțiuni ce urmează a fi întreprinse atât de consumator, cât și de vânzător.
Astfel, dacă deficiențele frigiderului nu au apărut din vina dvs., atunci, înainte de toate, urmează să înaintați o reclamație scrisă vânzătorului în interiorul termenului de garanție.
Este o procedură strictă stabilită prin legea numită, iar conform acesteia sunteți în drept să solicitați de la magazin una din opțiuni: remedierea gratuită a deficienţelor apărute la produs, înlocuirea gratuită sau restituirea contravalorii produsului necorespunzător.
Vânzătorul este obligat să examineze reclamaţia dvs. într-un termen de cel mult 14 zile calendaristice de la data înaintării. Dacă vânzătorul refuză să satisfacă petiția consumatorului, atunci el este obligat să dovedească vina consumatorului în ceea ce priveşte deficienţele apărute la produsul vândut, efectuând pe cont propriu o expertiză tehnică la o terţă persoană competentă în domeniu şi abilitată în conformitate cu legislaţia. Expertiza respectivă urmează a fi realizată tot în acest termen de cel mult 14 zile calendaristice de la data înaintării pretenţiei de către consumator.
Dacă nu va efectua expertiza în termen de 14 zile și/sau tot în acest termen nu va răspunde la pretențiile consumatorului, atunci, s-ar putea să survină consecințele stipulate de Legea privind protecția consumatorilor, de obligare a vânzătorului la răspundere materială și morală.
După expirarea termenului de 14 zile, sunteți în drept să sesizați instanța de judecată de la locul aflării dvs. sau a vânzătorului. Pretențiile de remediere gratuită a deficienţelor apărute la produs, înlocuirea gratuită sau restituirea contravalorii produsului necorespunzător cu rezilierea contractului de vânzare–cumpărare urmează a fi formulate printr-o cerere de chemare în judecată care nu se supune plății taxei de stat.
Mai este posibilă încasarea de la vânzător în beneficiul consumatorului a prejudiciului moral, al cărui cuantum îl veți numi dvs., însă până la urmă acesta va fi determinat de instanță. Mărimea compensaţiei pentru prejudiciul moral se stabilește de instanţa de judecată în funcţie de caracterul şi gravitatea suferinţelor psihice sau fizice cauzate persoanei vătămate, de gradul de vinovăţie al autorului prejudiciului şi de măsura în care această compensare poate aduce satisfacţie persoanei vătămate.