Industria ușoară din Republica Moldova este în continuă creștere, astfel încât pe piața locală apar tot mai multe nume și branduri autohtone. Deși specialiștii în domeniu afirmă că scenariul de dezvoltare a industriei ușoare întâmpină dificultăți și are unele lacune, tinerii designeri speră că operele lor vestimentare își vor găsi locul pe piață.
Este și povestea a două tinere, care s-au lansat acum câțiva ani și muncesc zilnic pentru a face față concurenților. Mai mult, fetele activează și în cadrul unui centru de excelență în design vestimentar, care susține tinerii designeri și organizează diverse conferințe pentru înregistrarea unei evoluții în domeniul dat.
Povestea Anastasiei a început acum trei ani, când pentru prima dată visul ei de a fi designer a devenit realitate. Totuși, se consideră încă un specialist începător, așa cum lansarea propriului brand implică multe greutăți, dar și muncă.
„Pentru începător este ok, dar totuși piața este mică și oamenii nu sunt dispuși mereu să dea o sumă mai frumoasă pentru rochii de calitate. Pasiunea în design vestimentar o am pentru rochiile de seară, dar și cele de mireasă. Prefer culorile pastelate, după cum vedeți, tulul și formele vaporoase, totuși simpliste, fără să fie încărcate, cu detalii gen dantelă, care încă sunt în vogă”, susține Anastasia Crețu.
Deși numărul tinerilor designeri autohtoni este în continuă creștere, Anastasia afirmă că fiecare își are clientul său, iar concurența este un fenomen sănătos.
„Nu e ușor, este multă muncă, atât fizică, cât și creativă, și totuși, trebuie să ai simțul ăsta estetic, să simți timpurile, ce-și doresc clienții. Orice designer începător de la noi își poate găsi clientul său, cred că este loc pentru fiecare”, a mai spus Anastasia.
Și Zorina este o fată ambițioasă, pasionată de esteticul vestimentar și de țesături. Tânăra, însă, afirmă că, în Moldova, industria ușoară autohtonă nu este cea mai favorabilă piață pentru lansarea unui nou brand de haine.
„Din cauza că sunt mai mulți, nu se creează o nișă corectă de clienți, fiecare încearcă să-i acopere pe toți și nu-și găsește direcția sa personală”, adaugă Zorina Don, designer vestimentar.
Așa că unica opțiune pentru ea a fost crearea unei colecții pe potriva tuturor. „Am încercat ceva care e căutat pe piață și mai ales după sezon, pentru că vine sezonul rece și m-am gândit că trebuie de făcut ceva, pentru că lumea, cu siguranță, o să ceară și am decis să fac astfel de costume”, conchide tânăra.
Cuibul de idei al fetelor este un centru de excelență de design vestimentar din capitală. Pentru a asigura o evoluție continuă a tinerilor designeri, centrul organizează periodic și conferințe internaționale, la care participă diferiți specialiști în domeniu.
„Pentru tinerii designeri este o oportunitate excelentă, deoarece ei au ocazia să afle informații de la specialiști de peste hotare, deci, să-și lanseze brandurile după scenarii internaționale și mai puțin după cele locale, care pe alocuri ar trebui cizelate și îmbunătățite”, a menționat Maria Iațco, specialistă la Centrul de Excelență.
Președinta Federație Sindicatelor Lucrătorilor din Industria Ușoară din Republica Moldova, Nadejda Rusnac, ne spune că pandemia de Covid-19 nu a ocolit domeniul industriei ușoare din țară.
„A fost o perioadă foarte grea. S-a micșorat numărul de locuri de muncă. Mamele cu copii au stat acasă fără indemnizații. Cele care au ieșit la lucru nu au avut ce face cu copiii, pentru că multe grădinițe nu activau. Multe întreprinderi s-au reprofilat, au cusut măști în această perioadă sau salopete pentru medici. Alți angajatori au decis ca, în perioada când nu au activat, să facă reparații în secțiile unde sunt muncitorii, au îmbunătățit condițiile de muncă. Încercăm să facem față și să mergem înainte”, a spus, pentru „Vocea poporului”, Nadejda Rusnac.