Ţara în care nu se achită impozitele cuvenite nu are viitor, iar cei circa 40-50% din angajaţi care plătesc conștiincios impozitele nu vor putea soluționa problemele social-economice care există în societate și permanent ne vom plânge că nu ajung bani la buget. Declarații în acest sens a făcut Boris Rojnevschi, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor și Drumarilor din Republica Moldova (FSTD) în cadrul Plenarei a II-a a Consiliului organizației, care a avut loc recent.
Membrii Consiliului au discutat despre problemele social-economice stringente din ramură, mai ales aspecte ce țin de salarizare și de condițiile de muncă, despre situația din transporturi, dialogul social și combaterea economiei subterane.
Astfel, sindicaliștii se arată îngrijorați de situația din ramură și cer autorităților să implementeze la nivel național politici care ar contribui la combaterea eficientă a economiei subterane.
De asemenea, s-a subliniat că deși dialogul social prezintă un element extrem de important în procesul de menținere a unei stabilități sociale, corupția, inechitatea socială, migrația masivă a tinerilor specialiști afectează grav activitatea transportatorilor și drumarilor.
Conform datelor prezentate de sindicaliști, transportul ilicit rep-rezintă astăzi o parte componentă a economiei subterane, care constituie aproximativ 80 la sută. Drept urmare, cel puțin circa 150-200 de milioane de lei nu ajung în bugetul țării anual.
Drumarii au menționat că deși au apelat în repetate rânduri la autorități, solicitându-le să întreprindă acțiuni mai energice care ar reduce ponderea economiei informale, aceste apeluri nu s-au soldat cu rezultate concrete, lucrurile rezumându-se doar la declarații.
„Ramura transportului auto de călători a devenit una din cele mai corupte
sfere ale economiei naționale. Considerăm că astăzi în țară lipsește o politică de stat bine chibzuită și o viziune clară în domeniul transportului auto de călători, iar actuala bază legislativă contribuie mai mult la desfășurarea unei activități ilegale şi implicarea în acest proces a persoanelor neprofesioniste”, a subliniat Boris Rojnevschi în alo-cuțiunea sa la Plenara Consiliului Federației.
Liderul sindical a relevat în context că, pentru a îmbunătăți condițiile de muncă în ramură, în perioada de după Congresul Federației, a fost negociată și semnată cu partenerii sociali Convenția colectivă (nivel de ramură) pentru perioada anilor 2016-2020.
Referindu-se la activitatea din ultimii ani, Boris Rojnevschi a comunicat despre activitățile de instruire organizate, eforturile de promovare a drepturilor și intereselor femeilor, parteneriatul social constructiv care a facilitat încheierea anului 2016 fără restanțe la salarii pentru drumari.
Participanții la reuniune s-au mai arătat îngrijorați de faptul că vârsta medie a angajaților în colectivele respective depășește deseori 55 de ani, iar salariile mici, în medie de 4-5 mii de lei, îi determină pe tinerii specialiști să plece în străinătate.
Sindicaliștii consideră că aceasta, dar și alte probleme social-economice existente în ramură, ar putea fi soluționate prin intensificarea și îmbunătățirea calității dialogului social la toate nivelurile.
Inspectorii sindicali au un rol important în consultarea angajaților
Federaţia Sindicatelor Transportatorilor și Drumarilor s-a implicat în soluţionarea problemelor ce țin de restanţele salariale în colectivele de muncă, solicitând conducerii ministerului de ramură să ia măsuri ca să fie respectată legislația în acest sens. De asemenea, problemele transportatorilor și drumarilor au fost abordate în cadrul diverselor întruniri în comisiile de lucru la nivel de Guvern–Parlament, ale Comisiei naţionale de gestionare a Fondului Rutier, Consiliului Naţional al Securităţii Rutiere, Comisiei naţionale pen-tru consultări şi negocieri colective etc.
Boris Rojnevschi a menționat conlucrarea dintre Inspectoratul Muncii al Sindicatelor și Inspectoratul de Stat al Muncii în cercetarea accidentelor de muncă în care au fost implicaţi membrii de sindicat.
În scopul asigurării respectării legislaţiei în domeniul muncii, inspectorii sindicali monitorizează modul și termenele de achitare a salariilor, consultă angajații interesați în chestiunile ce țin de plata îndemnizației unice și a altor plăți de compensare a prejudiciului material în caz de deces al unui membru al familiei sau de stabilire a gradului de invaliditate al persoanelor accidentate, acordă ajutor practic la întocmirea și înaintarea cererilor pe numele angajatorilor.
Drept urmare, la cercetarea accidentelor de muncă cu consecințe grave sau mortale, practic, au fost excluse cazurile de punere a tuturor responsabilităților pe umerii persoanelor accidentate.
Participanții la plenară au mai discutat despre situația din transportul naval, despre salarii, tratamentul sanatorial, introducerea tichetelor de masă, instruirea sindicaliștilor și alte probleme arzătoare.