În Monitorului Oficial nr. 122-128 art. 149 din 21 mai 2021, a fost publicată Legea nr. 59 din 22.04.2021 pentru modificarea unor acte normative. Conform prevederilor acestei legi, organele de control au obligația de a acorda suport consultativ persoanelor fizice şi juridice care practică activitate de întreprinzător.
Acest preambul pare bine închegat și logic, însă, citind textul publicat în MO, articol cu articol, rămâi cu impresia că legiuitorii au avut intenția de a-i proteja pe patroni de eventualele sancțiuni pentru încălcarea normelor de securitate a muncii (care conduce adesea la traumatisme sau chiar la decese) și a face din organele de control și din inspectorii muncii un fel de „salvatori și pompieri”, a căror menire este lichidarea analfabetismului în securitatea muncii. Dar și asta, gratuit, dacă nu chiar ca un semn de bunăvoință și loialitate din partea statului. Nu vom obosi cititorul cu detalii în specificul limbaj de lemn al legiuitorului, ne vom opri doar la unele care ni s-au părut bizare, dacă nu chiar de-a dreptul ridicole sau complice la infracțiuni.
De pildă, art. II din Codul contravențional al RM nr. 218/2008, cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează: 1. Titlul I se completează cu capitolul V1 cu următorul cuprins:
Capitolul V1 Remedierea unor încălcări care constituie contravenții
Articolul 461. Planul de remediere
(3) În cazul întocmirii unui plan de remediere, nu se aplică sancțiuni contra-venționale, inclusiv sancțiuni complementare, până la expirarea termenului de remediere.
(4) Termenul de remediere reprezintă o perioadă între 30 și 90 de zile lucrătoare de la data comunicării procesului-verbal cu privire la contravenție, în decursul căreia contravenientul are posibilitatea remedierii încălcărilor constatate și conformării cu cerințele legislației.
(9) În termen de 10 zile lucrătoare de la data expirării termenului de remediere, agentul constatator verifică acțiunile întreprinse de contravenient și completează partea a II-a a planului de remediere, în care menționează în ce proporție au fost realizate măsurile de remediere stabilite.
(10) În cazul în care, în urma verificării indicate la alin. (9), se constată neconformarea contravenientului cu cerințele legale și nerealizarea măsurilor de remediere în termenul stabilit, agentul constatator întocmește un alt proces-verbal cu privire la contravenție, prin care persoanei responsabile i se aplică sancțiunile contravenționale respective.
Ați sesizat câtă birocrație, cât cinism, batjocură la adresa inspectorilor muncii, care sunt, practic, legați de mâini și de picioare, chiar dacă constată încălcări ce pot duce sau chiar duc la tragedii.
Vasile Siloci, inspector principal de muncă la Inspectoratul Muncii al CNSM, a apreciat situația în ceea ce privește securitatea muncii în țară drept un dezastru. El afirmă că nici o instanță internațională nu o să ne ateste astfel de condiții de muncă.
„Inspectorul muncii trebuie să evite orice considerente subiective şi să efectueze inspecţia de o manieră imparţială şi obiectivă în beneficiul salariaților, al angajatorului și, în ultimă instanță, al țării. Întreprinderea şi mediul ei de muncă sunt inspectate, ci nu patronul sau managerul. Acest lucru trebuie spus clar angajatorilor necooperanţi sau reprezentanţilor lor”, a subliniat Siloci.
El a adăugat că scopul real al vizitei nu este de a sancţiona sau iniţia acţiuni legale, ci a promova respectarea legii și a asigura munca decentă, adică un mediu de muncă în condiţii sigure, de sănătate şi securitate.
„Inspecţia trebuie să fie organizată în mod sistematic şi să urmeze procedurile de rutină pe cât de mult posibil, până la un rezultat, dar nu ca răspuns pentru informație și statistică. Iar angajatorul sau reprezentantul său, alături de reprezentantul salariaţilor, trebuie să fie implicat pe parcursul inspecţiei, în mod special în şedinţele de încheiere. Inspectorul, nu angajatorul (sau managerul) este responsabil de inspecţie, în ultimă instanță. La noi, însă, când le spui de respectarea legii, încep să râdă. Dar nimeni nu are dreptul să-i distrugă angajatului sănătatea sau să-i ia viața!”.
În context, Elena Carchilan, șefa Inspectoratului Muncii al Sindicatelor, ne-a relevat că CNSM va face demersuri către autoritățile statale vizând racordarea Legii privind controlul de stat asupra activității de întreprinzător nr. 131 din 8 iunie 2012 la standardele internaționale (Convenția OIM nr. 81 privind inspecţia muncii în industrie și comerţ și Convenția OIM nr. 129 privind inspecţia muncii în agricultură), prin prisma observațiilor comitetului de experți OIM.