Trenurile nu vor mai trece prin Lunca Prutului de Jos încă cel puțin cinci ani. Atât ar putea dura reabilitarea tronsonului Cahul-Giurgiulești, închis vara trecută din cauza alunecărilor de teren din satul Văleni. Costul lucrărilor a fost estimat la 50 de milioane de lei, dar autoritățile spun că nu au acum acești bani. Până când Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale va găsi resursele financiare necesare, transportatorii de mărfuri vor fi nevoiți să meargă prin Ucraina, iar asta înseamnă riscuri, dar și costuri mult mai mari.
Operatorul Portului Internațional Liber Giurgiulești, Mathias Von Tucher, susține că, odată cu suspendarea traficului pe tronsonul de cale ferată Cahul-Giurgiulești, transportul de mărfuri a fost redirecționat prin Ucraina. Asta a determinat o bună parte din companiile importatoare să renunțe la transportul de mărfuri pe calea ferată, din cauza barierelor administrative și a tarifelor foarte mari la traversarea segmentului ucrainean.
„Înainte de producerea acestui incident, toți importatorii și exportatorii moldoveni foloseau doar această linie de cale ferată, care asigura conexiunea dintre Giurgiulești și Cahul, continuând spre alte destinații, cum ar fi, în principal, Chișinău sau nordul țării. Acum sunt doar două companii care folosesc transportul feroviar, iar unica soluție la momentul actual este linia de cale ferată spre Reni, care traversează de două ori frontiera moldo-ucraineană”, a menționat Mathias Von Tucher.
Tranzit de mărfuri prin Ucraina
Astfel, după avarierea tronsonului de cale ferată Cahul-Giurgiulești, companiile transportatoare de mărfuri sunt nevoite să tranziteze teritoriul Ucrainean pe un segment de cale ferată de 30 de kilometri, care pune în pericol securitatea mărfurilor și a personalului.
„Încărcând vagoanele în Giurgiulești cu îngrășăminte de proveniență din Rusia sau Belarus, riscăm să le avem blocate alături, în Reni. Iar dacă era să fie operațional tronsonul spre Cahul, atunci nu era nevoie să intram pe teritoriul Ucrainei. Reabilitarea acestui sector sau remedierea problemelor pe terenul unde s-a surpat, este vorba de circa 450 de metri, care s-au dat în jos cu 6-7 metri, cheltuind acolo circa 50 milioane de lei, recuperarea se va face, probabil, în vreo cinci ani”, a menționat Oleg Tofilat, directorul general al întreprinderii de stat „Calea Ferată din Moldova.
Autoritățile nu știu, însă, când vor începe lucrările, deoarece nu au banii necesari.
„Identificăm acum alte surse financiare pentru a repara și acel tronson, pentru că și el este important, face parte dintr-un lanț valoric mult mai larg și sperăm să anunțăm în curând sursa pe care am identificat-o pentru a acoperi aceste surse financiare”, a declarat Lilia Dabija, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale.
Se caută bani pentru reabilitarea drumului de fier
Traficul feroviar pe tronsonul de cale ferată Cahul-Giurgiulești a fost suspendat în luna august 2022, în urma alunecărilor de teren care s-au produs în localitatea Văleni. Tronsonul de cale ferată a fost construit în anul 2007. Sătenii din circa 10 localități din Lunca Prutului au fost convinși să-și vândă terenurile. „Nu prea ne-am bucurat, de parcă s-a stricat toată priveliștea. Treceau încărcate trenurile, zguduind pământul. Aici unde s-a dărâmat a fost o râpă mare, pe care o țin minte bătrânii noștri. Calea ferată a fost așezată pe izvor. Au pus pavaj, dar de la o vreme a început să se lase”, ne-a spus o săteancă.
Potrivit publicației Mold-Street, și un audit al Curții de Conturi, din 2012, a constatat o serie de încălcări la construcția tronsonului de cale ferată. Verificările au scos la iveală faptul că au fost incluse costuri neargumentate de 107 milioane de lei, iar cheltuielile exagerate au fost estimate la 67 de milioane de lei.