29 martie 2024
Chisinau
Social

Micii transportatori de colete nu pot să-și legalizeze afacerile

Loading
Social Micii transportatori de colete nu pot să-și legalizeze afacerile
Micii transportatori de colete nu pot să-și legalizeze afacerile
transportatori-colete

Foto: timpul.md

 

Ministerul Transporturilor a re­fuzat să le legalizeze activitatea micilor transportatori de colete și pasageri. Pentru că, susțin oficialii, aceștia folosesc mijloace de transport re­utilate, care nu corespund stan­dardelor de securitate.

 

Transportatorii de colete și pasageri în țările Uniunii Europene (Moldova Italia, Franta, Spania) unde lucrează conaționalii noștri au participat recent la un protest, cerând le­galizarea activității. Ei ar fi lucrat și în con­tinuare fără autorizație, cum o fac de vreo 20 de ani, de când moldovenii pleacă la muncă peste hotare, lăsând acasă copii și părinți bătrâni. Acestora le trimiteau bani și cadouri din țările europene, iar de acasă pri­meau murături, salamuri, pește sărat etc.

 

Durerea de cap a autorităților e că mulți bani trec pe lângă buget

 

Șoferii de microbuze nu ar fi ieșit în stradă dacă nu s-ar fi apucat de capul lor  autoritățile care au organizat, în ultimul timp, mai mul­te controale și care au împărțit amenzi  și le-au luat plăcuțele cu numerele de înma­triculare. „Toate acţiunile vin să amelioreze situaţia serviciilor de transport atât pe plan naţional, cât şi pe plan internaţional”, spune Serghei Bucătaru, viceministru al Transpor­turilor şi Infrastructurii Drumurilor. Acesta susține că micii transportatori pun în peri­col viața participanților la trafic.

„Atât timp cât aceşti transportatori nu respectă cerinţele tehnice prevăzute de le­gislaţia naţională a unităţilor de transport, Ministerul Transporturilor nu va putea tole­ra aceste acţiuni şi vom continua activitatea în vederea diminuării fenomenului de trans­port ilicit”, a spus Serghei Bucătaru.

În opinia viceministrului, aceştia fac con­curenţă neloială pentru transportatorii care lucrează legal, adică achită taxe, creează lo­curi de muncă, plătesc salarii conducătorilor auto angajaţi legal.

Viceministrul le sugerează micilor trans­portatori să 

respecte normele legale de echi­pare a transportului conform standardelor naţionale şi internaţionale, să se asocieze ca să se înregistreze în calitate de persoa­nă juridică şi să activeze legal, în condiţiile generale impuse transportatorilor. Sau, ca alternativă, să se angajeze în companiile de transport care activează legal. Micii trans­portatori declară, în cadrul protestelor, că sunt gata să plătească taxe şi impozite la stat, doar să le fie legalizată activitatea.

De când moldovenii lucrează peste ho­tare, afacerile cu transportarea coletelor au prosperat. „Transportatorii percep câte cinci euro pentru un kilogram de marfă transportată. Până acum, ei luau bani de la persoanele aflate peste hotare, indiferent dacă primeau sau trimiteau colete. Astfel, ei spuneau organelor de stat din R. Moldova că nu desfășoară activitate economică și, prin urmare, nu au nevoie de autorizații”, ne-a spus Eudochia B. din Sângerei, care de trei ani trimite și primește pachete din Dublin, unde lucrează fiica sa.

„Când e vorba de colete, e una, deși se pare că e cam scumpă taxa de cinci euro pen­tru un kilogram. Cum ar fi, dacă, să zicem, sora îmi trimite din Italia două kilograme de cozonac (panetone), ea trebuie să plătească 10 euro pe deasupra? Păi cât o costă pe ea plăcerea de a face o surpriză celor dragi? Că nu o costă atâta produsul ca atare cumpărat acolo. Dar și mai usturător e pentru buzu­narul celor care muncesc afară și le trimit bani prin intermediul șoferilor, dacă nu au la îndemână un sistem de transfer. Pentru o mie de euro, ei trebuie să plătească șoferului 30 de euro!”, ne-a spus indignat Ion. C. din Chișinău.

 

  
Citiți-ne pe Facebook
Comentarii
0
Comentează
Citește și
slot thailand