Sunt tineri care pleacă peste hotare, dar și tineri care aleg să rămână acasă ca să devină buni profesioniști în țara lor. Mulți dintre ei sunt absolvenți ai școlilor profesionale unde, pe lângă lecțiile teoretice, învață meserii la întreprinderile de profil. Sudor sau cofetar? Inițial, acestea sunt doar vise, pe care mai apoi tinerii aleg să le urmeze, dar cel mai important pentru ei este ca, pe viitor, această meserie să le aducă și venit, și satisfacție. „Întreprinderile de producere din țară îi așteaptă cu nerăbdare, ca să le ofere locuri de muncă stabile și sigure, să-i instruiască și să le dea posibilitatea să se dezvolte”, spun angajatorii unităților de producere, unde tinerii își fac stagierea, ca parte componentă a învățământului dual.
Stagiu la patiserie
Din copilărie, Maria, o tânără din localitatea Fundul Galbenei, raionul Hâncești, spune că s-a visat o cofetară iscusită care să facă opere de artă din produse cremoase. Acum, Maria are 18 ani, iar la Chișinău a venit să-și urmeze visul.
„Am învățat modelarea diferitor biscuiți. Acum, lucrez la procesul de preparare a plăcintelor. Aș vrea să ajung la prepararea torturilor”, ne mărturisește Maria Mîrza, studentă la Școala Profesională nr. 2 din Chișinău.
La Școala Profesională, Olga Cîrstea este maistrul-instructor al Mariei. „O mare oportunitate pentru elevi este faptul că aceștia pot fi angajați la întreprinderi, după încheierea studiilor. Până atunci, sunt asigurați cu bursă de ucenicie. Elevul petrece 70 de procente la întreprindere, unde poate să vadă tot utilajul, sortimentul”, ne mărturisește Olga Cîrstea.
Directorul executiv al întreprinderii de patiserie, Diana Donțu, afirmă că, în acest an, la întreprindere, au venit în jur de 60 de elevi să învețe meseria.
„Elevii care absolvesc gimnaziul sunt selectați de către școlile profesionale, după care instituția de învățământ încheie un contract de colaborare cu Camera de Comerț și Industrie a Republicii Moldova și un contract de colaborare cu o întreprindere. Costurile de întreținere a unui astfel de program sunt destul de mari, cu toate acestea ne dorim să avem persoane calificate cu studii în domeniu”, menționează Diana Donțu.
Vor să-și deschidă propriul atelier
La o întreprindere de producere a obiectelor din fier, i-am întâlnit pe Pavel și Adrian, care vor să devină sudori. Ambii, elevi în anul trei la Școala Profesională nr. 3 din capitală. Ei au decis să facă aici stagierea, timp de patru luni.
Pavel dorește să-și deschidă propriul atelier și să realizeze lucrări complicate precum garduri, uși și alte obiecte solicitate de cetățeni.
„Vreau să învăț anumite lucrări. Multe la școală nu înveți, dar la uzină poți să acumulezi multă experiență care să ne prindă bine pe viitor”, susține Pavel Filipașcu, elev al Școlii Profesionale nr.3
Adrian Chiriac este colegul lui Pavel. Fiind împreună și la stagiere, ei urmăresc același scop – să devină sudori profesioniști. „ Îmi place profesia asta, o studiez, mă strădui”, adaugă Adrian Chiriac.
„Inițial efectuau lucrări mai ușoare. Acum deja mult mai complicate”, adaugă Sergiu Arnaut, instructor la întreprinderea de producere. Iar pentru a fi motivați, tinerii mai sunt și remunerați.
Învățământul dual este o formă de organizare a învățământului profesional, care se desfășoară concomitent în școală și la întreprindere (30% în instituțiile de învățământ, 70% la unitățile economice), la cererea angajatorului, în baza parteneriatelor între agenții economici cu școlile profesionale. Autorităţile educaţionale sunt responsabile de formarea teoretică tehnică, iar angajatorii – de formarea practică la locul de muncă.
Tinerii din Republica Moldova au posibilitatea să studieze în 30 de instituţii, în care se practică învăţământul dual. Această formă de învățământ, care a debutat la noi în țară, în anul 2014, este atractivă prin faptul că profesia se obține atât în sălile de clasă, cât și la locul de muncă. Accentul este pus pe practică, iar în acest proces sunt implicate în jur de 70 de întreprinderi, firme și companii. În 2021, peste 1.500 de elevi vor beneficia de instruire în sistemul dual de învățământ de unde, mai apoi, majoritatea sunt asigurați cu un loc de muncă.