CNSM a examinat în mod repetat proiectul de hotărâre pentru aprobarea proiectului de Lege cu privire la investigarea accidentelor și incidentelor din transporturi. Ținând seama de faptul că obiectivul principal al acestui document este îmbunătățirea siguranței prin prevenirea și reducerea accidentelor din transporturi și crearea Biroului de Investigare a Accidentelor și Incidentelor în Transporturi, CNSM informează că nu are obiecții și propuneri la text.
Elena CARCHILAN
șefa Inspectoratului Sindical de Muncă
Având în vedere dinamica accelerată a transporturilor și luând în considerație amploarea și volumul capacităților angajate în transporturi, accidentele și incidentele produse în această ramură a industriei au ca rezultat pierderi de vieți omenești, de bunuri, deteriorare a infrastructurii de transport, blocaje ale căilor de transport și poluarea mediului.
Toate acestea reprezintă grave atingeri aduse interesului public prin consecințele pe care le au în creșterea costurilor de funcționare a societății, prin costuri reparatorii suplimentare, scădere a eficienței și, nu în ultimul rând, prin afectarea gravă a mediului înconjurător pe termen lung.
Transportul aerian din Republica Moldova parcurge o etapă de dezvoltare, atât prin apariția unor noi mari transportatori aerieni pe piață, cât și a companiilor low-cost, ceea ce presupune un trafic aerian mult mai intens și o solicitare a infrastructurii aeroportuare. Prin urmare, numărul de pasageri care utilizează transportul aerian este într-o continuă creștere. De asemenea, aviația în general este într-o creștere extrem de dinamică prin apariția micilor operatori aerieni, a companiilor de curierat aerian, dar și a operatorilor privați și a piloților particulari.
În transportul feroviar și naval, în foarte multe cazuri este vorba despre mărfurile transportate în cantități de sute de tone, mărfuri periculoase lichide, solide sau gaze lichefiate, inflamabile, toxice sau produse petroliere, a căror implicare în accidente poate duce la consecințe grave asupra mediului, dar și a vieților omenești.
În prezent, toate statele UE au organisme de investigare a accidentelor și incidentelor în transporturi, cu scopul de a investiga din punct de vedere tehnic și de a emite recomandări de siguranță în cazul evenimentelor în transporturi.
În schimb, în țara noastră actualmente nu există norme cu privire la investigarea tehnică a evenimentelor din transport. Acest fapt nu garantează respectarea cerințelor tehnice în ceea ce privește siguranța. De regulă, la investigarea unui eveniment participă organul de urmărire penală, care are misiunea de a stabili vinovatul de producerea evenimentului, nu și cauza.
De aici și necesitatea creării unei structuri independente față de oricare operator de transport, care să efectueze o investigație transparentă și să prezinte propuneri, instrucțiuni cu privire la exploatarea materialului rulant.
Cauzele în virtutea cărora normele în vigoare nu sunt suficiente sunt următoarele:
- prin lipsa prevederilor legislației actuale, accidentele și incidentele produse în transporturi nu sunt investigate din punct de vedere al siguranței, făcând doar obiectul anchetelor organelor judiciare care urmăresc doar stabilirea răspunderii sau a culpei;
- lipsa unei structuri de investigație independente organizațional și juridic în luarea deciziilor, care să asigure implementarea activității de investigație privind siguranța în cazul accidentelor și incidentelor din transportul aerian, feroviar și naval, în conformitate cu exigențele prevederilor Acordului de Asociere și ale organizațiilor internaționale de profil la care Republica Moldova este parte.
Luând în considerație aspectele men-ționate la consecințele evenimentelor în transport, este absolut necesară interven-ția în regim de urgență în legislația actuală referitoare la investigația tehnică a accidentelor și incidentelor în transporturi și instituirii unei structuri de investigație independentă organizațional, juridic și în luarea deciziilor.
Biroul de Investigare a accidentelor și incidentelor în transporturi va fi finanțat de la bugetul de stat. Principalele costuri vor fi legate de crearea și funcționarea acestui birou. Costul estimativ pentru asigurarea funcționalității biroului se ridică la trei milioane de lei anual.