
Foto: institutulmuncii.md
Acum 10 ani, prin comasarea a 13 oficii cadastrale teritoriale, a fost creată Întreprinderea de stat „Cadastru”, responsabilă de ţinerea registrului bunurilor imobile, de executarea lucrărilor cadastrale în Republica Moldova. Cu acest prilej, zilele acestea, angajaţii instituţiei s-au întrunit în sediul Institutului Muncii pentru a consemna acest eveniment, într-un format de lucru. A fost o şedinţă ordinară, la care au participat conducătorii celor 39 de filiale teritoriale din ţară, reprezentanţii conducerii ÎS „Cadastru” şi invitaţi de onoare din cadrul ARFC, care este fondatorul întreprinderii. Participanții au făcut bilanţul activităţii întreprinderii pe parcursul a 10 ani.
Ei şi-au propus să examineze activitatea întreprinderii „Cadastru” retrospectiv şi în perspectivă, ce s-a realizat în cei 10 ani de activitate, care este starea de lucruri la momentul de faţă, care sunt oportunităţile de dezvoltare şi unde se va ajunge peste încă 10 ani. Astfel, Angela Matcov, directorul Întreprinderii de Stat „Cadastru”, ne-a relatat că se preconizează ca în decurs de un deceniu să se producă digitalizarea serviciilor întreprinderii. Astfel încât orice cetăţean, nemijlocit de la locul său de trai, să-şi poată înregistra prin internet bunul lui imobiliar sau să obţină informaţia necesară. În ultimii 10 ani, cadastrul va fi tridimensional, digital, orientat spre necesităţile clientului şi, ca în toate timpurile – bazat pe lege.
Ţara dispune de un sistem unitar de cadastru
Vorbind despre importanţa actului de acum 10 ani, Angela Matcov a remarcat că la momentul respectiv a fost luată o decizie strategică: crearea unei entităţi după modelul altor state europene, deoarece a fost instituit un sistem unitar de cadastru, prin intermediul căruia toţi cetăţenii ţării noastre pot beneficia în egală măsură de servicii de înregistrare a bunurilor imobile de înaltă calitate, de acelaşi grad de garanţie din partea statului în ce priveşte dreptul la proprietate, care reprezintă un drept fundamental.
Potrivit Angelei Matcov, prin fondarea acestei întreprinderi s-a ţintit crearea unui registru unic al bunurilor imobiliare şi asigurată accesibilitatea serviciilor de înregistrare de calitate pe întreg teritoriul ţării. Or, până la fuzionarea celor 13 oficii cadastrale, existau diferite forme, modalităţi de prestare a acestora şi, respectiv, nu se putea obţine aceeaşi calitate a datelor sau calitate similară a serviciilor. În prezent, spune dumneaei, se aplică unul şi acelaşi standard de servicii, de calitate, se foloseşte abordarea unică pentru procesarea documentelor.
Totodată, s-a dorit unificarea sistemului informaţional, adică de a concentra toate datele ce se conţin în sistemul de cadastru, care vizează aproape patru milioane de terenuri, cam 500 de mii de încăperi izolate, aproximativ un milion de clădiri, într-o bază centrală de date, la care are acces orice cetăţean, instituţie, indiferent de locul aflării acestora pe teritoriul ţării noastre. Mai mult ca atât, a adăugat Angela Matcov, pentru viitor, administraţia întreprinderii îşi propune
să-i ofere cetăţeanului posibilitatea de a depune cererea de înregistrare a bunurilor imobiliare sau de furnizare a informaţiei la orice oficiu cadastral din ţară, indiferent de locul amplasării bunului imobil, pentru a-l scuti de obligaţia de a suporta cheltuieli suplimentare legate de deplasarea la oficiul cadastral.
Calitatea serviciilor, principala prioritate
Aflat printre cei prezenţi la eveniment, Viorel Pupăză, şef adjunct al oficiului cadastral teritorial Bălţi, filială a Întreprinderii de stat „Cadastru”, ne-a mărturisit că cei 10 ani de activitate a ÎS „Cadastru” şi a filialelor ei au fost marcaţi de o tendinţă continuă de ascensiune. S-au implementat multe proiecte importante pentru dezvoltarea cadastrului, care au contribuit la îmbunătăţirea serviciilor prestate populaţiei, principala prioritate a întreprinderii. Desigur, a spus dânsul, au survenit şi probleme, dificultăţi, însă, până la urmă, s-a reuşit atingerea unui obiectiv important: înregistrarea dreptului de proprietate asupra bunurilor imobiliare şi garantarea de către stat a tuturor drepturilor înscrise în registrul bunurilor imobiliare.
Şi Onorin Croitor, registrator-şef al Oficiului cadastral teritorial Călăraşi, filială a Întreprinderii de Stat „Cadastru”, este unul dintre mulţi acei care activează din momentul creării ÎS „Cadastru”. El ne-a confirmat faptul că, deşi întreprinderea este una relativ tânără, a reuşit să devină un garant al dreptului de proprietate al cetăţeanului, să obţină încrederea oamenilor, încât aceştia, înregistrându-şi dreptul asupra proprietăţii în registru, să fie siguri că nimeni nu le va putea leza acest drept fundamental.
Angajaţii beneficiază de condiţii bune de muncă şi de remunerare
Dar cum a evoluat dialogul social în cadrul întreprinderii, în ce măsură s-au îmbunătăţii condiţiile de muncă, de remunerare ale angajaţilor întreprinderii? Roman Gruşcă, preşedintele organizaţiei sindicale primare de la Întreprinderea de Stat „Cadastru”, ne-a declarat că, spre fericirea angajaţilor, există un dialog constructiv între sindicate şi administraţia întreprinderii. Dovadă este contractul colectiv de muncă încheiat acum aproape patru ani, care, la momentul de faţă, se află în faza de renegociere, ca urmare a modificărilor şi completărilor ce s-au operat în Codul muncii. Astfel, după un şir întreg de runde de negocieri, a precizat dumnealui, am reuşit să introducem în contractul colectiv de muncă o clauză, potrivit căreia sunt stabilite adausuri la salariul de funcţie pentru vechimea în muncă. Prevederea este respectată în mod neabătut de către administraţia întreprinderii. Salariaţii mai beneficiază, la momentul acordării concediului de odihnă plătit, de un ajutor material în mărime de un salariu. De asemenea, urmare a iniţiativei sindicatelor, administraţia acordă suplimentar registratorilor, inginerilor cadastrali, evaluatorilor câte două zile la concediul de odihnă plătit.
În afară de aceasta, mai susţine Roman Gruşcă, conform prevederilor contractului colectiv de muncă, sunt create condiţii pentru fortificarea sănătăţii salariaţilor prin arendarea sălilor pentru practicarea sportului, procurarea abonamentelor la sălile de sport. Tot în acest scop sunt prevăzute pauze tehnice a câte 15 minute după fiecare două ore lucrate.
Desigur, toate aceste avantaje pentru angajaţii întreprinderii au fost obţinute urmare a negocierilor, a funcţionării dialogului social la nivel de întreprindere pe parcursul celor 10 ani de la crearea ÎS „Cadastru”. Colectivului întreprinderi îi dorim prosperitate, mulți ani şi o dezvoltare continuă, salarii bune, condiţii de muncă satisfăcătoare şi stabilitate în toate domeniile de activitate.
Orice iniţiativă
este realizabilă
când există o conlucrare între sindicate
şi administraţie
Galina Frumusache, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Lucrătorilor din Domeniul Cadastrului, Geologiei şi Geodeziei „SINDGEOCAD”, a specificat că în cadrul ÎS „Cadastru” activează cea mai mare organizaţie sindicală primară. Dumneaei a remarcat comunicarea eficientă dintre organizaţia sindicală şi administraţia întreprinderii, funcţionarea parteneriatului social constructiv la nivel de întreprindere, de filiale. Fapt confirmat prin existenţa unui contract colectiv de muncă ce conţine prevederi avantajoase pentru salariaţi. În atare situaţie, a subliniat Galina Frumusache, este uşor de a porni, dezvolta o conlucrare reală între administraţie şi sindicate, de a lansa şi a realiza orice iniţiativă îndreptată spre îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi de remunerare a lucrătorilor.