Congresul VII al Federației Sindicale a Feroviarilor a avut loc marți, 21 octombrie, la Institutul Muncii. Evenimentul a reunit 53 de delegați, dar și invitați de onoare.
Ion Zaporojan, președintele federației de ramură, a venit cu un raport privind activitatea organizației în perioada anilor 2020-2025. Liderul sindical a menționat că munca zi de zi a sindicatului de ramură s-a desfășurat în contextul problemelor sociale tot mai acute la Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova”.
Presiuni constante din partea administrației întreprinderii
„Sindicatele au fost supuse unei presiuni constante din partea administrației întreprinderii, care nu a vrut să țină cont de opinia sindicatului și, uneori, a căutat să ne limiteze garanțiile legale în activitățile noastre. S-a încercat restrângerea sferei de acțiune a sindicatelor, s-a desfășurat o campanie antisindicală direcționată. Ingerința în activitățile interne ale sindicatelor, toate cele de mai sus au testat puterea sindicatului nostru. În pofida acestui fapt, avem încredere că doar o organizație sindicală de astăzi este capabilă să reprezinte efectiv, legal, să apere și să protejeze drepturile și interesele profesionale, de muncă și social-economice ale membrilor organizației sale”, a subliniat președintele Federației Sindicale a Feroviarilor.
Potrivit liderului sindical, schimbările frecvente de conducere la Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova” au cauzat daune ireparabile industriei. „Fiecare director nou numit își aducea propria echipă, care era complet incompetentă și neinformată despre operațiunile de transport feroviar – și trebuia să lucrăm cu ei. În plus, peisajul politic din țară a afectat activitatea Întreprinderii de Stat „Căile Ferate din Moldova”. Ieri, ministerul de resort era condus de un partid politic, mâine de altul, apoi de un al treilea și, prin urmare, a existat o fluctuație de personal și priorități diferite în restructurarea și dezvoltarea Întreprinderii de Stat „Calea Ferată din Moldova”, iar personalul de la drumuri, în ansamblu, a avut de suferit și suferă de pe urma acestui lucru”, a ținut să menționeze Ion Zaporojan.

El a mai evidențiat faptul că federația sindicală a depus o muncă intensă pentru a semna un nou Contract Colectiv de Muncă pentru perioada anilor 2021-2026.
„Noul document a păstrat și chiar a îmbunătățit garanțiile și beneficiile tradiționale pentru angajații Căii Ferate. Unele clauze ale Contractului Colectiv de Muncă au fost până acum o sursă de îngrijorare pentru unii dintre administratorii de drumuri.
O altă întrebare este modul în care administrația a abordat implementarea acordului semnat. Unul dintre cele mai importante puncte ale Contractului Colectiv de Muncă, legat de asigurarea lucrătorilor cu îmbrăcăminte și încălțăminte speciale și alte echipamente individuale de protecție, nu a fost și nu este implementat pe deplin nici în ziua de azi. Poziția Federației Sindicale a Feroviarilor cu privire la această problemă este următoarea: lipsa echipamentelor nu este un motiv pentru a nu oferi lucrătorilor protecția necesară în materie de securitate și sănătate în muncă”, a atenționat Ion Zaporojan.
Raportul statistic final arată că, la 1 octombrie curent, Federația Sindicală a Feroviarilor reunea 3650 de salariați. Numărul membrilor de sindicat scade constant an de an, din cauza diferiților factori socioeconomici.
„Eficacitatea activității unui sindicat depinde direct de informațiile disponibile în cadrul organizației sindicale primare. Lipsa informațiilor veridice alimentează adesea concepții greșite, creând o atmosferă tensionată și anxioasă. Acest lucru are impact asupra muncii, disciplinei și muncii în echipă. Trebuie să recunoaștem că membrii de sindicat sunt extrem de slab informați despre activitatea noastră curentă. Mai mult, marea majoritate a lucrătorilor consideră că toate beneficiile sociale „cad din cer” și că sindicatul este de vină pentru problemele și dificultățile nerezolvate”, a subliniat la congres președintele Federației Sindicale a Feroviarilor.
Numărul membrilor de sindicat scade constant, an de an
În februarie și martie anul curent, federația de branșă a organizat proteste în Piața Marii Adunări Naționale, în fața clădirilor Guvernului, Parlamentului și Președinției, cerând plata restanțelor salariale. Revendicările lucrătorilor feroviari au fost transmise tuturor autorităților menționate anterior. Pentru a asigura prezența reprezentanților tuturor unităților, a fost organizat transport, pentru care s-au cheltuit peste 57 de mii de lei, potrivit lui Ion Zaporojan.
Liderul sindical a precizat că, din 2020 până în prezent, federația a acordat asistență financiară membrilor de sindicat, în valoare totală de 2.400.700 de lei. De asemenea, la sfârșitul anului 2021 și începutul anului 2022, federația a analizat cererile a peste 750 de lucrători feroviari și membri de sindicat, care și-au recuperat sănătatea după Covid-19 și a plătit peste 375.000 de lei în aceste scopuri, vizitând nodurile feroviare pentru a asigura plata și confortul lucrătorilor și membrilor de sindicat.

„Cuantumul ajutorului financiar acordat, aprobat de Prezidiu începând cu 1 ianuarie 2023, este următorul: 2.000 de lei familiei în cazul decesului angajatului; 1.500 de lei la diagnosticarea cu cancer; 1.000 de lei pentru intervenții chirurgicale. Comparativ cu perioadele anterioare, suma acordată a crescut de câteva ori, ținând cont de prețurile reale”, a ținut să menționeze la congres Ion Zaporojan.
Când își vor primi lefurile pentru octombrie angajații CFM?
Prezent la eveniment, Igor Zubcu, președintele CNSM, a spus că nici într-o federație sindicală de ramură nu există probleme așa de mari cum există la Federația Sindicală a Feroviarilor. „Problemele cu care se confruntă angajații de la CFM sunt prioritate pentru CNSM. Vom lupta împreună pentru ca salariile să fie plătite la timp. Dar trebuie dezvoltată și economia”, a ținut să menționeze liderul sindical.
Președintele CNSM a precizat că, recent, Comitetul Executiv al Confederației Naționale a Sindicatelor din Moldova a aprobat Medalia pentru devotament sindical. Cea de-a cincea medalie de acest fel a fost înmânată la congres lui Ion Zaporojan.
La congres a fost prezent și directorul general al CFM, Serghei Cotelinic, care a fost numit în această funcție în martie 2025. El a menționat că de șase luni poartă dialog cu sindicatele, iar în această perioadă s-ar fi reușit achitarea a două salarii într-o lună. Potrivit datelor sindicatului de ramură, la ora actuală, CFM înregistrează datorii în valoare totală de 1 miliard de lei, între care 140 de milioane de lei sunt restanțe la plata lefurilor.
„Angajații CFM ar urma să încaseze salariul pentru octombrie 2025 în ianuarie 2026, dar de unde bani, dacă în ianuarie practic nu va fi transport de mărfuri pe calea ferată? O soluție la ora actuală ar fi să facem economie la energie electrică”, a spus directorul general al CFM.
Serghei Cotelinic a adăugat că lichidarea tuturor restanțelor salariale nu va fi posibilă până la sfârșitul anului curent și din motiv că „a apărut o nouă problemă – datorii istorice ale întreprinderii față de SA „Moldovagaz” și SA „Termoelectrica”. Datoriile CFM față de acești doi furnizori nu au fost achitate deloc din anul 2021”, a precizat directorul general al Căii Ferate din Moldova.
În cadrul congresului, Ion Zaporojan a fost reales în funcția de președinte al Federației Sindicale a Feroviarilor. Votul a fost secret, iar pentru Ion Zaporojan au votat 43 dintre cei 53 de delegați la congres. Pentru cel de-al doilea candidat la fotoliul de președinte al federației de ramură, Ivan Chirilenco, au votat 9 delegați, în timp ce pentru Nicolae Barbăscumpă a votat un singur delegat. Tot la congres, Tatiana Vartic a fost realeasă în funcția de vicepreședinte al Federației Sindicale a Feroviarilor.



