Activitatea Inspectoratului de Stat al Muncii (ISM) e necesar să fie eficientizată. Dar și principalele aspecte legale privind controlul de stat în domeniul muncii, sănătății și securității în muncă ar trebui să fie aduse în concordanță cu angajamentele internaționale ale Republicii Moldova.
După 10 ani de discuții la acest subiect, participanții la lansarea studiului „Controlul de stat în domeniul muncii, securității și sănătății în muncă: divergențe între legislația națională și convențiile OIM ratificate de Republica Moldova” au subliniat importanța de a trece la acțiuni și a pune în practică modificările legislative necesare.
Studiul examinează competența instituțională și funcțională a sistemelor de Inspecție a Muncii prin prisma activității Inspectoratului de Stat al Muncii, a actelor internaționale în sfera protecției muncii și a cadrului normativ național în domeniu. Studiul a fost elaborat de Adrian Lungu, expert în dreptul muncii, cu suportul Fundației „Friedrich Ebert” Moldova. Analizele expuse în studiu arată că planul anual de controale, listele de verificare, delegația de control, planul de remediere etc. creează în rândul angajatorilor o percepție de formalitate a procedurilor de control realizate de inspectorii de muncă și conduce la sporirea fenomenului „muncii la negru și achitării salariului în plic”.
Mai jos găsiți câteva teze ale documentului în care s-a făcut o analiză a fenomenului în cauză.
- Aspectele instituționale și competența funcțională ale Inspectoratului de Stat al Muncii au la bază actele internaționale în domeniul protecției muncii, ratificate de Republica Moldova. Cadrul normativ național însă a fost modificat și completat cu prevederi incompatibile cu dispozițiile Convențiilor internaționale la care Republica Moldova este parte.
- Legea nr. 131/2012 privind controlul de stat asupra activității de întreprinzător și Legea nr.140/2001 privind Inspectoratul de Stat al Muncii nu țin cont de specificul relațiilor din domeniul muncii, securității și sănătății în muncă supuse controlului, fapt ce afectează operativitatea și eficacitatea controalelor, iar ca rezultat, crește numărul de accidente de muncă, inclusiv al accidentelor de muncă grave și mortale.
- În pofida angajamentelor Guvernului Republicii Moldova de a modifica Legea nr. 131/2012, cadrul normativ național nu a fost armonizat cu dispozițiile Convențiilor Organizației Interna-ționale a Muncii la care Republica Moldova este parte. Acest lucru este însă necesar, pentru eliminarea cauzelor și a condițiilor ce creează premise pentru încălcarea drepturilor fundamentale la muncă și la protecția muncii.
Igor Zubcu, președintele CNSM, a subliniat că neconformitatea Legii nr.131/2012 cu Convențiile OIM este sesizată de CNSM încă de la adoptarea acestei Legi, însă este necesar ca legislația națională să fie racordată la Convențiile OIM. În legătură cu aceasta, CNSM a înaintat o reclamație către OIM, însă, spre regret, recomandările experților OIM nu au fost luate în considerație de către autoritățile naționale, fapt ce îngrijorează Confederația, deoarece restricțiile din Legea nr.131/2012 sunt în contradicție cu un sistem veritabil al Inspecției Muncii. Liderul sindical a subliniat că este important de fortificat rolul de control al ISM, pentru a nu fi neglijate drepturile cetățenilor, în speță, dreptul la muncă – un drept fundamental, care trebuie respectat obligatoriu și necondiționat.
Prezent la discuție, președintele comisiei parlamentare de profil, Dan Perciun, a adăugat că, în lipsa unor organe de control puternice și coerente în activitatea lor, se menține concurența neloială în mediul antreprenorial. Deputatul mai consideră că nu doar cadrul legal împiedică Inspectoratul de Stat al Muncii să fie o instituție eficientă, ci și cum acesta își planifică activitatea.
Dumitru Stăvilă, directorul Inspectoratului de Stat al Muncii, susține însă că de vină pentru activitatea ineficientă este moratoriul asupra controalelor, în anii 2015-2017, care i-a demotivat pe angajați. Toate problemele expuse au și condus la faptul că a crescut numărul accidentelor de muncă înregistrate, dar că ar mai exista și din cele ascunse de angajatori.
Conform datelor Inspectoratului de Stat al Muncii, pe parcursul anului 2021, la ISM au fost comunicate 617 evenimente de accidentare a lucrătorilor în câmpul muncii, în urma cărora au avut de suferit 654 de persoane, dintre care 77 au avut un sfârșit letal.