3 iulie 2024
Chisinau
Social

Deputații au votat Codul feroviar și crearea autorității de resort

Loading
Social Deputații au votat Codul feroviar și crearea autorității de resort
Deputații au votat Codul feroviar și crearea autorității de resort
fotovmire.ru

Calea Ferată din Moldova (CFM), care se confruntă cu o mulțime de probleme și lipsuri, ar putea fi folo­sită de companii private. Mai exact, operatorii, la dorință, vor oferi ser­vicii de tracțiune sau de transpor­tare a pasagerilor și a mărfurilor. Dar infrastructura feroviară va apar-ține, în continuare, autorităților sta­tului. Este una dintre prevederile unui proiect de lege care a fost votat în primă lectură de Parlament. Auto­rii proiectului își propun să excludă, în acest fel, monopolul de pe piața feroviară, liberalizând acest sector.

„Este de menționat că experiența unor state, care au demonopolizat acest dome­niu, denotă că astfel s-a permis accesul pe piață a persoanelor private, ceea ce a condus la progresarea acestui sector, pre­cum și la instituirea unor mecanisme de competitivitate, în raport cu alte tipuri de transport. Astfel de reforme au fost implementate atât în țările din Vest, cât și în cele din Est”, a menționat, în plenul Parlamen­tului, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spânu.

„Domnule ministru, este binevenită această inițiativă, dar vreau să înțeleagă și cetățenii, fiindcă la Î. S. Calea Ferată din Moldova mulți lucrători nu primesc salarii de mult timp. Am ajuns la situația în care întreprinderea să aibă un deficit financiar de peste șapte milioane lei. În situația re­spectivă, cum vor ajuta aceste prevederi ca întreprinderea de stat să genereze ve­nituri?”, a întrebat Petru Frunze, deputat PAS.

În replică, ministrul Infrastructurii și Dez­voltării Regionale a precizat că angajații CFM au început să-și primească salariile pentru ultimele luni, dar a rămas o datorie istorică, ce urmează să fie achitată cât de curând. Pentru identificarea unor soluții, spune Andrei Spânu, se poartă discuții cu administrația Căii Ferate din Moldova

Modificările propuse la noul Cod al transportului feroviar au fost criticate de deputații din opoziție, care au menționat că problema trebuie privită în ansamblu, inclusiv împreună cu transportarea mărfu­rilor pe cale rutieră.

 

Restanțele la salarii

Deși, anterior, directorul CFM, Oleg Tofilat, a menționat că până la sfârșitul anului angajații își vor primi salariile re­stante, cei din urmă continuă să aștepte. „Pentru februarie, martie, aprilie, mai, unde este leafa? Au dat atunci pentru o lună și s-au oprit. Cotizațiile sindicale în jur de trei milioane de lei, nu sunt achitate, practic, din luna iulie 2020, deși a existat o înțelegere în acest sens. S-a stopat totul de o lună de zile. Suntem în pandemie, am vrut să ajutăm salariații cu un ajutor mate­rial oricât de mic, ca să ieșim din acest im­pas, dar nimic nu putem face”, a spus, pen­tru ziarul „Vocea poporului”, președintele Federației Sindicale a Feroviarilor din Republica Moldova, Ion Zaporojan.

În iulie, CFM a propus angajaţilor să ia împrumuturi de la bănci, echivalentul sa­lariilor neachitate, şi să plătească ratele lu­nare din propriile buzunare. La rândul său, întreprinderea îşi asuma angajamentul să acopere dobânzile şi să achite creditele când va aduna sumele necesare. „Angajații nu sunt de acord. Se leagă cu banca, nu primește salariul luna viitoare și ce face omul pe urmă? I se poate lua și casa. Pen­tru ce să plătească dobânzile la bancă, dacă acești bani îi pot plăti lor. Directorul CFM spune că până la sfârșit de an angajații vor primi restanțele, dar eu nu văd o soluție. Nu avem susținere de la stat”, a mai spus Zaporojan.

Restanţele salariale de la CFM se ridi­că la aproximativ 100 de milioane de lei. În prezent, întreprinderea are în jur de 6300 de angajaţi.

 

Va întra în vigoare peste doi ani

Cât privește adoptarea Codul transpor­tului feroviar, Ion Zaporojan ne-a spus că sindicatele nu au susținut acest proiect, deoarece conține mai multe riscuri, inclu­siv pentru angajați, doar că părerea lor nu a fost auzită de autorități.

Cu excepția unor prevederi, Codul transportului feroviar ar urma să intre în vigoare la expirarea termenului de 24 de luni de la data publicării. De asemenea, o inițiativă legislativă prevede și instituirea Autorității Feroviare ca organ de monitori­zare a sectorului. Instituția va implementa și realiza politicile în domeniul transpor­tului feroviar și va garanta siguranța fe­roviară. Autoritatea va deține atribuții de control, va emite autorizații de transport feroviar întreprinderilor feroviare și per­mise pentru mecanicii de locomotivă. De asemenea, va efectua certificarea și au­torizarea siguranței în domeniu. Ambele proiecte au ca scop armonizarea legislației naționale cu cea a Uniunii Europene.

  
Citiți-ne pe Facebook
Comentarii
0
Comentează
Citește și
slot thailand