
Colaj: vocea.md
Acum că vara se apropie, iar temperaturile au crescut considerabil, șoferii încep să aducă în service mașinile pentru schimbul de pneuri. Din păcate, există și șoferi care cred că anvelopele de iarnă pot rămâne și vara. Nimic mai greșit.
Prin compusul lor special și prin modelul benzii de rulare, anvelopele de iarnă sunt proiectate să rămână moi și flexibile în condiții reci, oferind tracțiune și aderență la temperaturi scăzute pe suprafețe uscate, umede și cu gheață. Dar pe măsură ce temperaturile cresc, anvelopele de iarnă își pierd aceste avantaje, aderența scade și banda de rulare începe să se uzeze mai repede.
Distanţa de frânare crescută
Studiile au demonstrat că un pneu de iarnă frânează un autoturism când afară sunt 30 de grade Celsius cu peste 2,5 metri mai departe faţă de un pneu de vară. Lucrurile stau şi mai prost când frânezi pe asfalt umed. Un pneu de iarnă, în astfel de condiţii, a oprit maşina, faţă de una dotată cu anvelope de vară, la o distanţă de aproximativ două lungimi de maşini.
Anvelopele deiarnă cresc şansele de acvaplanare a maşinii
Profilul pneurilor de iarnă este special gândit pentru gheaţă şi zăpadă, nu pentru apă. Anvelopa de iarnă nu reuşeşte să evacueze apa de pe asfalt la fel de repede ca una de vară, iar acest lucru se simte la o viteză de 60 km/oră.
Pneurile de iarnă sunt mai grele
E şi normal, fiind mai profilate şi având mai mult material. Dar de acest lucru îţi vei da seama la viteze mari. Şi, fiind vară și cald, şansele să circuli cu viteză mare pe autostradă sunt mult mai mari faţă de anotimpul rece când eşti mai temperat, fiind gheaţă sau polei pe jos. La viteză mare vei observa că volanul îţi vibrează, roţile fiind echilibrate pentru o viteză redusă.
Cu pneurile de iarnă pierzi aderenţa vara
Materialul din care este fabricat pneul devine rigid la căldură. Anvelopa lucrează pe asfalt prin frecare, profilul mulându-se cât mai bine pe suprafaţa de rulare. Dacă pneul este însă rigid, frecarea nu va mai fi eficientă.
Pneurile de iarnă prezintă risc crescutde explozie vara
În mers, de la frecarea cu aerul şi asfaltul pneul atinge temperaturi mai mari de 50 de grade. Cu cât viteza este mai mare, cu atât anvelopele se încălzesc mai mult. Însă una e să circuli când este iarnă şi pneul se răceşte şi alta este să circuli când afară sunt 35 de grade şi asfaltul are undeva pe la 60 de grade. Anvelopa de vară rezistă la astfel de temperaturi, pentru că aşa a fost gândită. În schimb, anvelopa de iarnă nu rezistă. Pereţii laterali, când temperatura este mai mare decât cea la care au fost făcuţi să reziste, încep să crape.