
Colaj: vocea.md
Cutiile automate nu au fost prea populare, dar odată cu creşterea nivelului de trai şi cu uşurarea accesului la modele mai premium, acestea au început să câştige teren important pe piaţa auto. Atât de important încât naşte dispute între pasionaţii lumii automobilistice. Mai jos, vom încerca să redăm câteva din avantajele şi dezavantajele fiecăreia din cele două tipuri de cutii de viteze.
CUTIA AUTOMATĂ
Avantaje: confort ridicat (fizic şi intelectual) în oraşele aglomerate nefiind necesară schimbarea treptelor la fiecare oprire; uşurarea şofatului în oraşşi la drum lung prin faptul că întotdeauna ai o mână liberă la dispoziţie; măreşte puterea de concentrare în trafic (recomandat în mare parte şoferiţelor, cu riscul de a părea misogin – a nu se interpreta că nu există şoferi bărbaţi slabi).
Dezavantaje: reparaţii scumpe în caz de defecţiune; consum mai mare de carburant; riscul apariţiei zvâcnirilor la schimbarea treptelor; riscul apariţiei lipsei de corelare la schimbarea treptelor; frâna de motor nu este la fel de eficientă ca în cazul cutiilor de viteze manual; în cazul pasionaţilor, lipsa bucuriei pe care o oferă şofatul (nu uitaţi, am exclus maşinile sport!); în caz de defecţiune, necesitatea de a fi schimbate în totalitate.
CUTIA MANUALĂ
Avantaje: sentimentul de control asupra maşinii; frână de motor mai eficientă; reglarea consumului după bunul plac; plăcere în conducere pentru pasionaţi; oferă posibilitatea de a exploata optim puterea motorului; dezvoltarea aptitudinilor de şofer (unul ce a folosit doar manuală se va adapta uşor la automată, invers, mult mai greu); durabilitate mai mare (avantaj anulat în comparaţie cu ultimele generaţii de cutii automate).
Dezavantaje: oboseală fizică şi, după caz, psihică; la oră de vârf pot apărea dureri asupra piciorului stâng cu care se apasă ambreiajul; necesitatea unei atenţii sporite; riscul de a selecta treapta greşită; riscul de defecţiune prin nefinalizarea repetată a procesului de apăsare a ambreiajului.
CONCLUZII
Argumentele pro şi contra pentru cele 2 categorii se pot găsi lesne, cum de altfel s-a demonstrat şi mai sus, care sunt avantajele şi dezavantajele fiecăreia dintre acestea. Credem însă, cu tărie că alegerea ţine mai mult de percepţia senzorială a fiecărui conducător auto în parte, o chestiune legată de stilul de condus, de obişnuinţă şi de exploatarea vehiculului.