Statul este necruţător cu noi atunci când nu plătim contribuţiile la bugetul asigurărilor sociale de stat, la fondurile de asigurare obligatorie de asistenţă medicală. Ne ameninţă că ne va lipsi de sursa de existenţă atunci când nu vom putea munci şi chiar cu închisoarea, în caz că nu procurăm poliţa de asigurare obligatorie de asistenţă medicală.
Risipă a banilor acumulaţi pentru sănătate
Dar ce se întâmplă cu banii noştri pe care-i plătim pentru pensii, pentru sănătate? Cât de raţional sunt folosiţi? Depinde calitatea serviciilor medicale, mărimea pensiei de suma de bani pe care o dăm lunar Companiei Naţionale de Asigurare Medicală, Casei Naţionale de Asigurări Sociale? Bunăoară, un raport al Curţii de Conturi privind auditul folosirii fondurilor de asigurări obligatorii de asistenţă medicală realizat anul trecut ne dă gata. Se dovedeşte că resursele financiare, adică contribuţiile noastre plătite pentru sănătate, destinate asistenţei medicale primare, spitaliceşti, pentru dezvoltarea şi modernizarea instituţiilor din domeniul ocrotirii sănătăţii sunt folosite inadecvat sau, cum se spune în raport, banii sunt cheltuiţi fără a se asigura respectarea „principiilor de economicitate, eficienţă şi eficacitate”.
Aceasta, pentru că instituţiile şi mecanismele de gestionare a contribuţiilor pe care noi le achităm pentru sănătate nu fac faţă unor criterii de performanţă. De exemplu, în anul 2014, în fondurile de asigurare obligatorie de asistenţă medicală s-a creat un deficit de aproape 42 de milioane de lei. În timp ce, după cum au devenit publice unele date preliminare privind investigaţiile ce ţin de furtul miliardului şi falimentul celor trei bănci comerciale, conducerea Companiei Naţionale de Asigurare Medicală a plasat sute de milioane de lei, plătite drept contribuţii pentru asigurarea obligatorie de asistenţă medicală, cu titlu de depozite, în una dintre aceste instituţii bancare.
Planificare defectuoasă a cheltuielilor pentru asistenţă medicală
Se susţine că cheltuielile exorbitante se fac pentru că nu există măcar nişte indicatori de relevanţă ce ar permite evaluarea utilizării eficiente a banilor plătiţi de noi din salarii sau din procurarea poliţelor de asigurare medicală, determinarea preliminară a numărului de beneficiari de servicii medicale, precum şi a cifrei de instituţii medicale cu care ar putea fi încheiate contracte de finanţare din fondurile de asigurare obligatorie de asistenţă medicală. Nu se poate şti nici ce
gamă de servicii medicale ar putea fi prestată. În opinia Curţii de Conturi, utilizarea iraţională a contribuţiilor plătite de noi pentru sănătate intervine ca urmare a unei „planificări defectuoase, netransparente şi neparticipative a cheltuielilor din FAOAM” (fondurile de asigurare obligatorie de asistenţă medicală).
După cum rezultă din raport, cheltuielile exagerate, nejustificate ale resurselor financiare destinate domeniului public al sănătăţii ar rezulta şi din cauza încheierii unor contracte de prestare a serviciilor cu instituţiile medicale neacreditate, ceea ce afectează calitatea asistenţei medicale acordate contribuabililor fondurilor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală. De asemenea, încheierea contractelor şi finanţarea serviciilor medicale din spitale se face fără a se ţine cont de indicatorii de performanţă pe care trebuie să le înregistreze acestea. În acelaşi timp, proiectele investiţionale sunt realizate în mod aleatoriu, arbitrar, fără a se recurge la o prioritizare a acestora.
Pe motiv că multe dintre instituţiile publice, abilitate să contribuie la gestionarea veniturilor care se acumulează în fondurile de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, nu-şi fac datoria pe deplin în ceea ce priveşte organizarea şi derularea activităţilor de control, s-a produs o administrare distorsionată a resurselor financiare, mai ales ale acelor destinate dezvoltării şi modernizării instituţiilor medicale. Astfel, s-a dovedit că, după ce au fost verificate opt proiecte, cu o valoare totală de 94 de milioane de lei, 74,5 milioane de lei au fot utilizate fără a fi asigurat principiul de economie şi eficienţă a fondurilor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală.
Pentru plata serviciilor medicale prestate în spitalele din ţară au fost cheltuite aproape 2,2 miliarde de lei. Însă Curtea de Conturi are dubii că această sumă extrem de mare va avea drept rezultat îmbunătăţirea calităţii serviciilor medicale şi a indicatorilor de sănătate a populaţiei ţării, câtă vreme nu există nişte indicatori de performanţă, după care ar putea fi măsurat nivelul de eficienţă al asistenţei medicale.
Nici la capitolul folosirii exhaustive, raţionale a mijloacelor bugetului de asigurări sociale de stat nu se face mare treabă, rezultă dintr-un raport-sinteză al Centrului analitic „Expert–Grup”. Este adevărat că, de exemplu, acum un an, s-a înregistrat un surplus de peste nouă milioane de lei. Dar acesta a provenit nu ca urmare a creşterii semnificative a veniturilor bugetului asigurărilor sociale de stat (dimpotrivă, acestea au scăzut cu peste 160 de milioane de lei), ci pentru că cheltuielile au fost diminuate în mod drastic. Ceea ce înseamnă că a condus la o diminuare considerabilă a volumului prestaţiilor sociale plătite din bugetul asigurărilor sociale de stat. În timp ce cheltuielile pentru întreţinerea Casei Naţionale de Asigurări Sociale, constată raportul „Expert–Grup”, nu au suportat nici un fel de reduceri.