
Foto: dieselpowermag.com
Mulți șoferi nu conștientizează că rularea cu probleme grave la sistemul de suspensie este deosebit de periculoasă.
Oricând una dintre componentele suspensiei poate ceda la un viraj mai în forță, iar urmările pot fi în unele cazuri dramatice, deoarece mașina devine practic incontrolabilă. Așa că vrem să discutăm despre cum putem verifica singuri, dacă sistemul de suspensie al mașinii funcționează în parametri.
În primul rând, este esențial să stabilim exact rolul sistemului de suspensie… Astfel, pe lângă confortul la rulare asigurat prin amortizarea șocurilor preluate din carosabil, sistemul de suspensie influențează decisiv și ținuta de drum a mașinii, implicit siguranța la rulare. Mai trebuie știut că, în special amortizoarele uzate pot fi cauza pierderii controlului în curbe sau în condiții de vânt puternic. În practică s-a mai constatat că riscul de acvaplanare și distanța de frânare cresc considerabil odată cu aprecierea gradului de uzură al amortizoarelor. Așa că un prim sfat ar fi ca după un rulaj de aproximativ 60.000 km să înlocuiți amortizoarele, deoarece cu cât uzura avansează, cu atât performanțele lor scad. Însă mai trebuie să țineți cont că durata de viață a amortizoarelor este influențată decisiv şi de condiţiile de rulare, astfel dacă mașina este utilizată preponderent în orașe pline de gropi, amortizoarele ar trebui schimbate mai repede. Pentru a evalua singuri starea de funcționare a sistemului de suspensie se recomandă ca periodic să fie apăsată caroseria în zona amortizoarelor.
Citește și: Cum să reducem consumul de carburant?
Dacă în urma acestui procedeu se constată ca autoturismul se înclină prea mult și rapid într-o parte sau alta, înseamnă că ori amortizorul, ori arcul respectiv au slăbit. Alte indicii pot fi zgomotele puternice în mers sau șocurile la rularea pe suprafețe neregulate. Iar dacă la un control vizual comparativ al suspensiei roților de pe aceeaşi punte este sesizată o diferență cu privire la înălțimea vehiculului (înclinare), diagnosticul este evident.
Un alt sfat deosebit de important este schimbarea în pereche a amortizoarelor și a arcurilor, cu toate celelalte componente ale sistemului de suspensie al punții. Este bine de știut că soluția de a schimba un singur amortizor de pe punte generează firesc o scădere a duratei de viață a acestuia. Și chiar dacă înlocuirea unui singur amortizor este o soluție mai economică, autoturismul va avea un comportament nefiresc și deosebit de periculos la rulare. De asemenea, se impune înlocuirea amortizoarelor uzate cu altele noi de origine controlată, fiind binecunoscut faptul că pe piață sunt oferite multe piese de schimb contrafăcute, de calitate slabă și care pot pune în pericol siguranța în trafic.
Iar dacă în urma acestei inspecții relativ empirice aveți dubii asupra gradului de uzură a sistemului de suspensie, atunci se impune un control tehnic amănunțit la un service specializat.
Drum bun şi fără primejdii!