Anul 2020 a fost unul de cotitură nu doar pentru businessul din Moldova, ci și pentru întreaga lume. Pe lângă limitările și restricțiile care au afectat practic toate sferele antreprenoriatului, businessul a fost nevoit să își revizuiască modelele de activitate. Multe companii au aplicat pentru prima dată formatele de lucru la distanță, au trecut la vânzări online, fiind forțate să își revizuiască rapid procesele operaționale.
Schimbările au afectat, între altele, și circulația electronică a documentelor. Pe timpul carantinei, mai mult de jumătate dintre companiile moldovenești au trecut la facturile electronice (e-Factura), iar pentru agenții economici care participă la achizițiile publice utilizarea facturilor electronice este obligatorie din 1 iulie 2020. În perioada restricțiilor pandemice această metodă a circulației documentelor fiscale a permis reducerea numărului de contacte față în față dintre persoane, deoarece e-Factura nu necesită transmiterea fizică a actului.
Pe lângă ajutorul în prevenirea infecției cu coronavirus, facturile electronice au și alte avantaje:
- În primul rând, economii la transmiterea și păstrarea facturilor pe hârtie. Organizarea stocării facturilor pe hârtie, mai ales în cazul unui număr mare de operațiuni economice, necesită loc pentru depozitare și timp pentru căutarea facturii necesare.
- În al doilea rând, optimizarea și accelerarea muncii. Se exclude introducerea repetitivă a datelor și verificarea acestora în diferite copii ale documentului.
- Posibilitatea utilizării semnăturii electronice.
- Transmiterea și prelucrarea instantanee a datelor. Integrarea e-Facturii cu sistemul contabil 1C permite prelucrarea imediată a informațiilor din facturile primite și reduce riscul de erori la introducerea datelor de către operator. Facturile sunt integrate automat. Toate acestea reduc presiunile asupra departamentului contabil.
Pentru a configura corect integrarea facturilor electronice cu sistemul 1C trebuie să contactați francizatul companiei în Moldova. Specialiștii vor seta schimbul de date între programul contabil și serviciul web al fiscului – fisc.md. După aceea toate facturile electronice primite de la parteneri vor fi procesate automat de către sistemul contabil.
Dezbaterile la tema cât de pozitiv sau negativ a influențat carantina asupra mediului de afaceri vor continua încă mult timp. Însă procesul de digitalizare a businessului s-a accelerat în mod vizibil, inclusiv prin trecerea la vânzările online și la circulația electronică a documentelor.