Federaţia „Sindicons” a lansat o iniţiativă privind crearea unui grup de lucru pentru elaborarea propunerilor necesare în scopul instituirii în ţara noastră a unor instanţe specializate de tipul tribunalelor muncii.
Vicepreşedintele „Sindicons”, Oleg Mîrleanu, a precizat pentru „Vocea poporului” că din acest grup de lucru urmează să facă parte reprezentanţi ai fiecăruia dintre partenerii de dialog social tripartit de nivel naţional.
Oleg Mîrleanu a remarcat că în favoarea instituirii unor instanţe specializate în soluționarea litigiilor de muncă s-au pronunţat univoc reprezentanţii tuturor părţilor interesate. Opinia acestora a fost exprimată la o masă rotundă cu tema „Tribunalul muncii”, organizată recent la Chişinău.
La dezbaterile pe marginea acestui subiect au participat specialişti de la Parlament, Ministerul Justiţiei, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Inspectoratul de Stat al Muncii, Organizaţia Internaţională a Muncii, precum şi activişti din partea sindicatelor, patronatelor şi a altor structuri ale societăţii civile.
În calitate de experţi şi-au mai expus opinia Victor Puşcaş, fost preşedinte al Curţii Supreme de Justiţie, şi Stellan Garde, consilier juridic în domeniul muncii din Suedia.
Argumentele experţilor
Experţii în materie s-au pronunţat, de asemenea, asupra necesităţii ca litigiile de muncă să treacă o examinare prealabilă din partea partenerilor sociali de la unitate, în scopul prevenirii proceselor judiciare.
Argumentele invocate în sprijinul creării instanţelor specializate în dosare de muncă se referă la îmbunătăţirea actului de justiţie, instituirea unei practici unitare în dreptul muncii, respectarea principiului celerităţii în soluţionarea litigiilor de muncă, protecţia eficientă a salariaţilor prin înfăptuirea justiţiei de către magistraţi cu pregătire în domeniu.
Activitatea acestui grup de lucru va asigura continuitate în realizarea obiectivelor care au fost trasate în cadrul reuniunii sus-menţionate, precum şi a celor incluse în Platforma Dialogului Social din ţara noastră, semnată în iunie 2014 de partenerii so-ciali.
Oleg Mîrleanu a mai menţionat că sindicatele au propus, în repetate rânduri, guvernanţilor şi patronatelor ca în ţara noastră să fie instituite tribunale ale muncii ca instanţe specializate în judecarea dosarelor de muncă. Propunerea în cauză vine din necesitatea imperioasă de a îmbunătăţi actul de justiţie, în special, în dosare de muncă, dar, cu reg-ret, până în prezent, nu a existat voinţa politică necesară pentru aceasta.
Deşi avem o legislaţie a muncii suficientă, mai mult sau mai puţin adaptată la actele internaţionale la care ţara noastră este parte, la modul practic, jurisdicţia muncii nu-şi realizează pe deplin funcţia sa de bază de protecţie a salariaţilor. Motivele acestei stări de lucruri sunt diverse, iar printre cele mai importante se numără volumul mare de lucru al judecătorilor, specializarea in-
suficientă a magistraţilor şi avocaţilor în domeniul muncii, cunoaşterea slabă de către salariaţi a drepturilor de care dispun, lipsa încrederii în justiţie.
Principiul celerităţii
În consecinţă, tot mai mulţi angajaţi apelează la justiţie pentru rezolvarea litigiilor de muncă. Acest fapt nu înseamnă neapărat curaj şi încredere în justiţia moldovenească, ci un pas înainte, precum şi posibilitatea de a apela la Curtea Europeană pentru Drepturile Omului.
Unul dintre principiile speci-fice jurisdicţiei muncii este celeritatea soluţionării litigiilor de muncă. Acesta rezultă din prevederile Codului muncii, care sta-bileşte că instanţa de judecată trebuie să convoace părţile litigiului de muncă în termen de 10 zile lucrătoare de la data iniţierii acţiunii şi, respectiv, să soluţioneze cauza în cel mult 30 de zile lucrătoare.
De fapt, acest principiu nu a fost respectat niciodată de către instanţele de judecată din cauza numărului mare de dosare aflate pe rol. Astfel, în domeniul muncii, rezolvarea unei cauze în instanţă chiar şi în 12-18 luni este un succes, a apreciat vicepreşedintele „Sindicons”.
Interpretări aleatorii
În acelaşi timp, În Republica Moldova nu există o practică unitară în aplicarea dreptului muncii. Complexitatea şi numărul imens al actelor legislative şi normative în acest domeniu, precum şi pregătirea insuficientă a magistraţilor în materie, conduc de multe ori la interpretări diferite sau chiar defectuoase ale aceleiaşi norme.
Drept exemplu pot servi cazurile de restituire a cererilor de chemare în judecată prin care se revendică salariul neachitat în termen pe motiv că angajaţii nu ar respecta procedura prealabilă prevăzută la art. 332 din Codul muncii. O altă practică de acest fel este calificarea drept grevă a încetării lucrului de către salariaţi atunci când condiţiile de muncă prezintă pericol pentru sănătatea şi viaţa lor.
Relevantă în context este şi neglijarea caracterului obligatoriu al contractelor colective de muncă, consfinţit prin Constituţia ţării şi luarea ca bază doar a prevederilor Codului muncii. Este ilustrativă în acest sens, dar şi controversată totodată, problema daunelor morale, care în practica judecătorească moldovenească, pe cauze de muncă, sunt acordate rar şi sunt foarte mici, iar judecătorii consideră suficientă doar satisfacerea cerinţelor de bază.
Instabilitate legislativă
Dreptul muncii este şi va fi în continuare o ramură supusă în permanenţă unor modificări profunde strâns legate de procesele care au loc în viaţa social-economică a ţării noastre. De aceea, reglementarea relaţiilor de muncă trebuie să fie una din problemele majore ale politicii legislative a statului.
Înfiinţarea instanţelor specializate, inclusiv în cauze de muncă, trebuie să reprezinte unul dintre obiectivele esenţiale ale strategiei de reformă a sistemului judiciar din Republica Moldova, deoarece vizează în mod direct eficientizarea actului de justiţie. Reorganizarea, în acest sens, a instanţelor judecătoreşti ar constitui, alături de securitatea în aplicarea dreptului şi reforma administrării justiţiei, mijlocul principal de creştere a eficienţei actului de justiţie.
Specializarea instanţelor este necesară atât pentru creşterea calităţii actului de justiţie, determinată în principal de pregătirea profesională a magistraţilor pe domenii distincte ale dreptului, cât şi pentru posibilitatea optimizării actului de justiţie prin respectarea duratei de soluţionare a cauzelor. Nu în ultimul rând, înfiinţarea instanţelor specializate în cauze de muncă ar însemna nu doar un vot de încredere acordat justiţiei moldoveneşti, ci şi o provocare ce presupune asumarea unei depline responsabilităţi, a mai specificat Oleg Mîrleanu.
Studiu de specialitate
Un studiu realizat recent cu privire la specializarea judecătorilor și oportunitatea creării în ţara noastră a unor instanţe de contencios administrativ a arătat că majoritatea judecătorilor moldoveni susțin ideea specializării, dar cu menținerea unor cunoștințe largi despre principiile de drept și practică. Potrivit magistraţilor, avantajele principale ale specializării sunt îmbunătățirea calității și a eficienței activității instanțelor judecătorești.
Potrivit aceluiaşi studiu, 76 la sută dintre magistraţi cred că un judecător specializat ar putea avea mai multe șanse să adopte hotărâri mai bune decât unul generalist. Totodată, opt din zece judecători au exprimat opinia că specializarea va contribui la sporirea calității hotărâri-lor judecătorești, iar 72 la sută – că va duce la creșterea în general a eficienței instanțelor de judecată.