Acum mai bine de o săptămână, opinia publică a fost bulversată de știrea despre accidentul rutier care a avut loc în noaptea de 17 mai la intersecția bulevardului Ștefan cel Mare cu str. Ismail din capitală. Două persoane au decedat, iar alte patru au ajuns la spital cu diferite răni după ce mașinile în care se aflau s-au tamponat.
La scurt timp, pe internet au apărut primele imagini de la fața locului, dar și momentul impactului. Accidentul ar fi avut loc în urma unei curse ilegale. Șoferul de la volanul modelului „Audi S8”, împreună cu un alt conducător auto, ar fi pus un pariu în baza căruia cel care ajungea primul la punctul stabilit de cei doi câștiga o sumă de bani. Spre regret, acesta nu este singurul accident care se termină tragic.
Potrivit experților în domeniu, o parte din vină o poartă și responsabilii în domeniu, autoritățile, pentru politicile ineficiente în acest sens.
Ilie Bricicaru, expert interna-țional în siguranța rutieră, doctor în științe tehnice, este de părere că mărimea amenzii nu este o soluție pentru a disciplina vitezomanii sau șoferii care urcă beți la volan. Acest fapt nu ar reduce numărul de accidente rutiere care se produc, practic, zilnic pe teritoriul țării. Dânsul spune că o parte din vină o poartă nu doar șoferul. Pentru a reduce numărul de accidente rutiere în care oamenii își pierd viața, așa cum a fost și cel menționat mai sus, Ilie Bricicaru susține că și străzile capitalei ar trebui să fie „echipate” cu elemente de siguranță și de menținere a vitezei măcar la 50 km/h.
Expert: mărimea amenzii nu este o soluție
„O stradă reparată, cu mai multe benzi de circulație, cu vizibilitate perfectă, dar fără nici un element de siguranță și menținere a vitezei măcar la 50 km/h, i-a permis acestui individ să accelereze, fiind sigur că nimeni nu-l supraveghează. Dacă acest drum era planificat și proiectat cu niște elemente tehnice care să nu-i fi permis acestui șofer să accelereze viteza, situația era altă. Așa însă, orice șofer este tentat să greșească, mai ales când strada este liberă”, susține Ilie Bricicaru.
Expertul internaţional în siguranţa rutieră spune că, în urma unor astfel de accidente, autoritățile ar trebui să examineze minuțios sectorul de drum unde a avut loc tragedia, care era starea infrastructurii, ce e cu mașina, dar și ce măsuri ar trebui luate pentru ca asemenea accidente să nu mai aibă loc.
Control intens pe șosele
În urma celor întâmplate, la sfârșitul săptămânii trecute, poliţia din Republica Moldova a avut o intervenţie publică, anunţând o campanie de 10 zile de control intens pe drumurile publice, cu scopul de a readuce ordinea şi respectarea legislaţiei. Oamenii legii afirmă că o astfel de măsură vine în contextul în care o parte din conducătorii auto au încălcat de nenumărate ori regulile circulației rutiere pe perioada stării de urgență, polițiștii fiind antrenați în acest răstimp în prevenirea răspândirii coronavirusului.
Primele ore au dat și primele roade. Astfel, în doar 12 ore de la lansarea acțiunii, polițiștii de patrulare au sancționat peste 120 de șoferi. 40 dintre aceștia erau în stare de ebrietate. Iar pe bulevardul Ștefan cel Mare și Sfânt din capitală, 65 de conducători auto au fost opriți în trafic și li s-au întocmit procese verbale pentru depășirea limitei de viteză.
Chișinăul, lider la capitolul accidente
Potrivit datelor statistice, în Republica Moldova, în anul 2019, au fost înregistrate 2307 accidente rutiere, care s-au soldat cu decesul a 232 de persoane și cu rănirea altor 2702 persoane. În municipiul Chişinău s-au înregistrat 1152 de accidente rutiere, soldate cu 1343 persoane rănite, iar pentru 46 de participanți la trafic acestea au fost fatale.
În primele luni ale anului curent, au avut loc 397 de accidente rutiere, cu 71 mai puține decât în aceeași perioadă a anului trecut – 468. O scădere este și la capitolul persoanelor decedate, de la 58 la 49.