Recent, au fost adoptate mai multe modificări legislative în materia controlului de stat în domeniul muncii. Rog să ne explicați, prin prisma acestor modificări, care sunt tipurile controlului de stat și modul de efectuare a acestora, asupra respectării actelor normative din domeniul muncii?
Larisa Borțova, Chișinău
Rubrica „Cetăţeanul şi legea” vine în ajutorul cititorului nostru care caută răspunsuri la întrebări de ordin juridic. Continuăm această tradiţie, pentru ca cititorii, care sunt şi salariaţi la diverse întreprinderi, să nu se simtă vulnerabili juridic în faţa celor care încearcă să-i manipuleze. Linia fierbinte la tel.: 0 800 800 20 (luni şi joi de la 14.00-16.00).Ion PREGUZA
expert
în Departamentul juridic al CNSM
Potrivit art. 371 din Codul muncii (CM), în redacția Legii nr.191/2020, supravegherea și controlul de stat asupra respectării actelor legislative și a altor acte normative ce conțin norme ale dreptului muncii, a convențiilor colective și contractelor colective de muncă, sunt exercitate de către Inspectoratul de Stat al Muncii. Modul, condițiile și procedura efectuării controlului respectiv se stabilesc expres în lege.
Prin urmare, controlul de stat asupra respectării actelor normative din domeniul muncii, securității și sănătății în muncă se efectuează conform Legii nr. 131/2012 privind controlul de stat asupra activității de întreprinzător (în continuare – Legea nr. 131/2012).
În același timp, art.11 prim din Legea nr. 140/2001 privind Inspectoratul de Stat al Muncii, în redacția Legii nr.191/2020 (în continuare – Legea nr. 140/2001), stabilește că controlul de stat asupra respectării actelor normative din domeniul muncii, securității și sănătății în muncă reprezintă totalitatea acțiunilor organizate și realizate de Inspectoratul de Stat al Muncii sub formă de verificare, evaluare și/sau analiză la fața locului și/sau prin solicitare directă de la angajatori prin poștă, inclusiv prin poșta electronică sau prin telefon, de a prezenta documentația și alte informații pe care aceștia, în virtutea legii, sunt obligați să le posede.
Controlul asupra respectării actelor normative din domeniul muncii, securității și sănătății în muncă se realizează prin control planificat sau prin control inopinat.
Controlul planificat se efectuează în conformitate cu Planul anual al controalelor, elaborat și înregistrat conform Legii nr. 131/2012, care se întocmește de către Inspectoratul de Stat al Muncii în baza metodologiei de planificare a controalelor, aprobată de Guvern, și se înregistrează în Registrul de stat al controalelor până la data de 1 decembrie a anului precedent anului calendaristic la care se referă planul controalelor.
Controlul inopinat reprezintă controlul exercitat în afara Planului anual al controalelor și se efectuează în conformitate cu prevederile Legii nr. 131/2012.
În contextul celor enunțate mai sus, art.11 prim din Legea nr. 140/2001 (în redacția Legii nr.191/2020) prevede suplimentar că controlul de stat asupra respectării actelor normative din domeniul muncii, securității și sănătății în muncă se efectuează în baza listelor de verificare, aprobate conform rigorilor stabilite de Guvern, în temeiul delegației de control emise de directorul Inspectoratului de Stat al Muncii.
Inspectorul de muncă poate solicita angajatorului sau, în lipsa acestuia, persoanei care îl înlocuiește, să-i acorde sprijin, asigurând: numirea unei persoane responsabile de prezentarea documentelor necesare controlului, de asistarea și însoțirea inspectorului, pe durata efectuării controlului, la locurile de muncă, în încăperile de serviciu, de producție și auxiliare; punerea la dispoziție a unei încăperi de serviciu, a mijloacelor de comunicație, a transportului în limita spațiului unității supuse controlului.
Comitetul de experți al Organizației Internaționale a Muncii (OIM) susține că reglementările legale ale legislației naționale, în materia inspecției muncii, nu corespund în măsură deplină prevederilor Convenției OIM nr. 81 privind inspecția muncii în industrie și comerț, ratificată de țara noastră, prin Legea nr. 593-XIII din 26.09.1995, fapt pentru care a înaintat Guvernului Republicii Moldova propuneri concrete în vederea armonizării legislației interne cu reglementările Convenției menționate mai sus.